Ghioccia little Venice / Sottomarina - Reisverslag uit Sottomarina, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Ghioccia little Venice / Sottomarina - Reisverslag uit Sottomarina, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Ghioccia little Venice / Sottomarina

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

21 Mei 2016 | Italië, Sottomarina

Dag 7 18 mei rustag in Gabicce Mare
Heerlijk uitgeslapen, tegen 10 uur naar de ontbijtzaal. Buffet, we gaan er helemaal voor. Fred informeert naar de verschillende ferries rondom Venetïe. Gaan ze wel? Gaan ze niet? Voorseizoen in Italië.
We slenteren door de plaats, kopen lekkers bij de bakker, verbrengen wat uurtjes op een ligbedje, lezen de kranten en boeken een hotel in Ravenna. Nu een doel voor morgen. Fietsen nog naar Catolica om nieue trappers te kopen. Die van Ancona zijn speelgoedtrappers.
Wederom heerlijk gegeten, mosselen, gegrillde sardientjes en pasta voor mij, wijntjes, water, espresso en limoncello. Jongens en meisjes het is een groot feest in Italië. We genieten van de rust hier en kunnen ons niet voorstellen om in het seizoen hier te zijn.
De knie van Fred: het gaat 'goed' de rustdag doet goed. Wel, nu is ook de achillespees ende kuit van het andere been voelbaar aanwezig.
Ach, hier zijn twee 'oudjes' op reis. Het hoofd wil meer dan het lijf.

Dag 8 19 mei Ravenna, 84 km Antico Ravenna Residence
Donkere wolken, strakke (tegen)wind en het is best fris. We wisselen de weg langs kust af met de drukkere weg iets het land in. Aan de kust is het rustig en waait het hard en op die andere weg is het druk en waait het minder. Na de middag klaart het ietsje op en we bereiken het hotel net voor het onweer een de stortbui. Op moment dat het droog is, fietsen we de stad in. Mooie oude stad, helaas is het al halfzes. We bekijken basilieken, mozaïeken en fietsen door de stegjes. Er is vanavond een 'autorace' in de stad. Eerst zien we Mercedes sportautos door de straten rijden en later komen er echt oude sportautos langs. Een jaarlijks feest in Ravenna.
We eten en fietsen dan snel terug naar het hotel, er komt een dreigende lucht aan.
Dan besluiten we nog 'hoe' verder. Zoals het nu uitziet, zullen we zondag met verschillende bootjes naar de andere kant varen. Het doel is Jesolo te bereiken.

Dag 9, 20 mei Taglio di Po, 82km B&B Manu
Wederom een koude start, maar al snel kan het jasje weer uit. Helaas, we zullen een tijdje op de SS 309 moeten fietsen. Heel druk en veel vrachtautos. Eigenlijk houden de Italianen rekening met ons als fietsers, mits ze ons zien. En dat is zo een dingetje. Gevaarlijk zijn uitritten en fileparkers. Dan kijken ze niet links EN rechts...
Op de SS 309 is het niet leuk fietsen, dus Fred kijkt waar er een lus mogelijk is. En dat brengt ons dan op smalle bospaden. We lunchen bij een mini vliegveldje, er gaan twee propellor's de lucht in. Een man vliegt alleen en in het andere zitten er drie. Netjes gekleed met elk een attachekoffer. Bij het oprijden van de landings/startbaan is bij de 3 persoons de passagierdeur niet goed dicht. Ik zie deze ietsje openstaan. Bij het opstijgen is die dicht.
Inmiddels is het warm en we hebben nog 25 km te fietsen. Tegen 16 uur zijn we in Taglio di Po, gaan eerst nog op een terrasje zitten, stadje verkennen en dan naar ons B&B. Antieke boel, hilarische huisbazin (~70) druk, geblondeerd, krullen a là Greta Gabo. Hij, vroeger als anesthesist gewerkt, heeft niet veel in te brengen, maar spreekt iets Engels. Zij vertrekt even later en rijdt naar Verona. Naar hun dochter.
Deze fietsdagen zijn heel relaxt, fietsen, beetje links en rechts kijken, pauzes... We zien de wortelvelden, klaar voor de oogst. De aardappelvelden, het groen is 30-40cm hoog. Fruitbomen, olijfbomen en velden met klaprozen. Er is ook veel verpaupering onderweg, gebouwen in aanbouw, waar zeker tijden niet aan is gewerkt. Hier zitten we in de Po delta, een vruchtbare grond. Er is veel water en zoals onze huisbaas vertelt Metaan onder de grond. Maar ivm verzakking wordt er geen Metaan meer uitgehaald. Wellicht iets voor Groningen!
Verder is het fietsen gewoon lekker fietsen en buitenzijn. Er zijn aan de kust weinig boeiende stadjes, niet echt spectaculair en het opdoen van indrukken is meer vermakelijk. Al met al ontspannend.

Dag 10, 21 mei, Ghioccia, 26 km, Hotel Ideal (met een eigen lido/ bedjes) volop zon 25 gr.
Vanmorgen werd ons ontbijt buiten geserveerd. B&B Manu is een oud huis vol met van alles. Ik vermoed, dat zij niet echt afstand kan doen van iets. De tuin is welderig, met dank aan de grond, 4 m onder de Po. Bomen, struiken, tigtallen Hortensia's en mooie zithoekjes. De ontbijttafel staat onder een overkapping en onder bomen. Daar heeft zij hoeken met planten gecreëerd. Mijn oog valt op de hoek met 'heel lang geleden' bloemen & planten. Deze groep is aan het opdrogen en gedeeltelijk versierd met rode glimmende folie. Andere attributen doen kerstachtig aan. Dit huis vestigt decennia's levensgoederen. Ooit zal iemand dit ontruimen en wellicht zijn dat de kinderen die dan zeggen: kijk hier, weet je nog?...
We worden uitgezwaaid en vertrekken voor een korte etappe. Al snel zijn we in het hotel, zetten de bagage op de kamer en gaan naar de boten. Die varen om het uur en de trip naar de 'andere kant' staat niets in de weg. Dus vanavond gaan we iets leuks uitzoeken in Jesolo. Laatste strandmogelijkheid, dus we zullen 2 dagen blijven. Dan begint de aanloop naar de Alpen.
Ghioccia wordt hier little Venice genoemd en ja, er zijn leuke steegjes en bruggetjes. Nog steeds weinig touristen hier. Ik zit nu op het strand, kilometer lang, rijen met parasol's. Over 3 weken is het een grote kermis hier. Ons is verteld, dat de scholen per 1 juni sluiten tot 30 augustus.

Jullie allen een fijn weekend,
Groet Fred en Renate

• 21 Mei 2016 - 22:00

Carla En Ted:

Komt bekend voor de lege strandstoelen in het voorjaar.
    En de mooie klaproosvelden.
    In deze tijd kom je in Frankrijk ook nog de gele koolzaadvelden tegen.
    Ja , dan is Nederland , zeker in het oosten en noorden saai met mais , aardappelen enz.
    Het westen met de bloembollen zijn een uitzondering.
    Veel succes in de Alpen met het lichaam en hopelijk geen pijntjes.

groeten Carla en Ted

• 22 Mei 2016 - 18:48

Dorien Lobbezoo:

Hier nog wel veel bloeiende koolzaadakkers te zien op de fiets maar verder inderdaad weinig variatie! Des te meer geniet ik van jullie belevenissen!

Groeten, ook van Jos!

• 23 Mei 2016 - 08:22

Patrice:

Buon giorno bella,
    leuk reisverslag! had wel super gevonden bij Greta Garbo B&B...en Gerri uiteraard bij Manu mooi dat jullie zon ongehaast genieten van de laatste km Italia!! leuke fotooooossss.
    un gran baccione..

• 23 Mei 2016 - 09:35

Leontine.:

Wat maken jullie weer een mooie reis .
    De leuke ontmoetingen lekkere maaltijden en prachtig weer .
    Leuk de foto die je stuurde van jullie b&b ,hoop dat de herkenning je een goed gevoel gaf.

Geniet met dikke zoen
    Leontine

• 23 Mei 2016 - 21:21

Henk De Kruijf:

Ja dat gaat wel lekker daar in Italië langs de Adriatische kust. Lekker weer, geen bergen, het strandleven met bedjes en parasols en dan nog een beetje klagen over een niet geheel naar behoren werkenden knie. En wij maar ploeteren door de Nederlandse polder, de Belgische Ardennen, de Duitse Eivel en de Franse Elzas en Jura. Vandaag voor het eerst een stuk van vijftien kilometer zonder heuvels langs de Moezel en de fietsbenen komen er aan! Veel succes op jullie reis en maak er iets moois van. Wij hebben vandaag de tent en stacaravan ingeruild voor een hotelkamer met balkon en uitzicht op de Moezel. De wijn is hier prima. Groet Henk en Yvonne de Kriuijf.