Gabicce Mare bereikt - Reisverslag uit Gabicce Mare, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Gabicce Mare bereikt - Reisverslag uit Gabicce Mare, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Gabicce Mare bereikt

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

17 Mei 2016 | Italië, Gabicce Mare

Vervolg dag 3
We lopen de stad door. Het is zaterdagavond, grande promenade! Toch zie ik minder hoge hakken dan eerdere jaren. De gympachtigen zijn favoriet. Ik zag mooie gympachtige in een winkel, € 389,-- Hogan. Via de B&B dame hebben wij een Pizzeria advies gekregen. Aan 2 agenten vragen wij de weg. De politie, je vriend, begeleidt ons tot het restaurant en wenst ons een fijne avond. Slim, zoals wij door ervaring geworden zijn, reserveren wij een door ons aangewezen tafel voor acht uur. Na mooie winkels en mensen kijken lopen we terug naar het restaurant. We zien, dat 'onze' tafel er niet meer is, de indeling is veranderd. De eigenaar is een uit de hoogte onaardig mens. De dame die onze reservering aan genomen heeft, vraagt hem, wellicht doet ze een poging om hem de situatie uit te leggen. Hij schudt direct zijn hoofd en maakt een afwijzend handgebaar. Reservato. Ja, wij hebben een tafel gereserveerd... Eindeloos gebed. Hij is de eerste onvriendelijke Italiaan die we ontmoeten. We kunnen met de bediening nog een ander acceptabel tafeltje regelen. Hij had onze tafel nl. naast de entree gezet. Binnen een half uur is de tent vol. Het eten was goed. Gauw vergeten zo'n vlerk.

Dag 4 zondag 15 mei, Pedaso Hotel Valdaso 90km
Gisteravond nog een hotel geboekt. Het voorboeken bevalt, omdat we leuke accomodaties hadden op plaatsen, die we zoekend niet hadden gevonden.
Ontbijten, boodschappen en fietsen. Vanmorgen is het bewegen de grande promenade. Fietsen / wielrennen, hardlopen, stevig wandelen, skeleren. 9 uur, een men is buiten, zonnetje, wel een stevige bries uit Noorden. Vele maten mens passeren. Opvallend slanke dames in een mooi outfit en twee mannen in uitsluitend een kort broekje. Lijf van een tienkamper en gebruind. Ook de wat corpulentere heren hijsen zich in een gekleurd wieler-outfit en fietsen breedbeens, de buik ruimte biedend over de boulevaard. Gezellige begroeting onderweg, ciao, salve, bongiorno, bon voyage.
We fietsen over de strandboulevaards en later op de doorgaande wegen. De wind trekt aan en wordt een flinke tegenwind. Regen was voorspeld, maar de donkere wolken trekken het binnenland in. Onderweg stopt een oude BMW touring (jaren 70) voor ons. Een oude man stapt uit, begroet ons, vraagt naar onze herkomst, opent zijn kofferbak en tovert een keukendoek met afbeldingen 'Abruzzo' te voorschijn. Een kado als herinnering aan deze streek en een goede reis verder. We bedanken hem en hij zwaait ons uit. Verwonderd fietsen we verder.
De wind trekt verder aan en het spettert ietsje. Tijd voor een pauze in een cafeetje. Cappuchino en dolci's. Het regent stevig en we gaan voor ronde twee. De regen houdt bijna op, regenjassen aan en fietsen. Nog 25 km te gaan naar Pedaso. Flink doortrappen. Dan is het voorboeken even nadelig, want we vinden het nu genoeg.
Het hotel lijkt verlaten en heeft waarschijnlijk weinig gasten.
De knoop is tijdens het fietsen doorgehakt, ik weet van welke bagage ik afscheid ga nemen. Heb er genoeg van het stauwen. In een winkel regel ik een kartonnen doos.
De grilpod voor de camera, mijn luxe croqs slippers (nemen veel ruimte in) spijkerbroek (wel houd ik mijn lange hardloopbroek, kan hem op koude fietsdagen dragen en als legging onder de tuniek) 2 t-shirts, heb immers de spijkerbroek niet meer. Mijn jasje (heb een fleece en een regenjas) mijn zomerjurk, 2 paar sokken, 1 paar is genoeg, draag ze alleen in de lowa's en ze drogen snel, het woordenboek ( vergeten het steeds mee te nemen) mijn katoenen binnen-slaapzakje, kabelslot en bagagehoes (waren van de heenvlucht). Flink wat volume en kleine 3 kg. Waarbij het volume het probleem was. Meer kan e c h t niet.
s'Avonds in de eerste de beste pizzeria gegeten. Kennelijk een gewilde eetplek in het dorp.

Dag 5 16 mei-2. Pinksterdag 80 km, Ancona, Hotel Gino
Tweede Pinksterdag is hier gewoon maandag. Eerst naar het postkantoor het pakketje wegbrengen, prijzige aangelegenheid. Maar de fietstassen rollen gemakkelijk dicht.
We fietsen langs het strand. Een enkeling is al klaar. De wind is matig en trekt later meer aan. De wolken lossen op en het is zonnig, wel fris met 19 gr. Porto San Giórgio, Civitanova, Porto Recanati, Numana, Sirolo, Ancona. Op Ancona na, mooie badplaatsen. We zien nauwelijks touristen, heerlijk rustig. We houden pauze aan de haven, fietsen verder, tweede pauze aan het strand. Even stoeltjes geleend en gezellig zitten. Nog kleine 20 km te gaan, we zullen moeten klimmen. Mijn linker pedaal kraakt. Die is kapot en we kopen in Ancona nieuwe.
Ancona is een havenstad, van waar vele ferries vertrekken. 'Boven' zijn enkele pleintjes, maar echt gezelligheid straalt dit niet uit.
We hadden een goedkoop hotel geboekt, centraal. Prima hotel, wel als het warm is, wil je er niet slapen.

Dag 6 17 mei, Gabicce Mare, Hotel Thea, 58 km
Bij Gino hebben ze ons gewaarschuwd, de route zou gevaarlijk druk met vrachtauto's zijn. Tot de volgende overnachting is het 90 km. Wij nemen even de trein, laten de verkeersdrukte van Ancona achter ons en stappen dan op de fiets. De stranden zijn hier grotendeels klaar en wachten op de vakantiegangers. Leuke strandjes en plaatsjes wisselen elkaar af. We fietsen nog steeds met flinke tegenwind, ach dan maar eerder koffiepauze. Het weer is goed en zo bereiken we tegen 16 uur Gabicce Mare. Hotel is super (Geniusaanbieding booking.com). De dame geeft ons een zeezichtkamer. Dagje extra blijven? Dat kan.
Heerlijk gegeten, gegrilde tonijn! Morgen een dag Gabicce Mare,
Welterusten

• 17 Mei 2016 - 23:05

Carla En Ted:

Wij krijgen het gevoel dat jullie steeds relaxter worden. Kleding minder, dagje langer blijven, stukje met de trein, genieten van het eten en drinken en jullie hebben oog voor mooie mannen en vrouwen. Geniet er van.
    Hoe gaat het met de knie van Fred?

• 18 Mei 2016 - 11:22

Dorien.:

Zo te lezen zijn jullie al helemaal op jullie gemak en grappig dat jij er ook toch weer achter bent gekomen dat je nog minder nodig hebt dan je meegenomen hebt, herken ik wel!!!

• 18 Mei 2016 - 20:43

Nanda En Wubbe:

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen. Ook weer prachtige plaatjes, ziet er erg aanlokkelijk uit. Gaat alles goed met Fred z'n knie? Blijf lekker genieten van alle moois dat jullie onderweg tegenkomen. Hartelijke groet, Wubbe en Nanda