Einde fietsreis - Reisverslag uit Winschoten, Nederland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Einde fietsreis - Reisverslag uit Winschoten, Nederland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Einde fietsreis

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

18 Juni 2016 | Nederland, Winschoten

Dag 32, 12 juni, Ettelsbrück, 86 km, Hotel Herkmann
Zaterdag zijn we tegen 11 uur met de bus naar Trier. Porta Nigra hebben we eerst bekeken en later hebben we een stadstour gevolgd. Indrukwekkende geschiedenis, prettig verteld door een student.
De volgende ochtend werd het gelukkig snel droog en we fietsten naar Wasserbillig. Op advies van onze huisbaas zijn we niet naar Luxemburg (stad), maar bij Wasserbillig hebben we de Sauer gevolgd. Een mooi dal, afwisselend. Ontelbaar vele campings aan de rivier en kennelijk zeer geliefd bij de Nederlanders. Maar we zien ook erg oude, armoedige huisjes. Aan het einde van de middag komen we net voor een grote bui Ettelsbrück binnen. De plaats heeft twee hotels. Beiden even duur, € 90,- exl. ontbijt is een forse prijs voor dat wat geboden wordt. s 'Avonds eten we in ons hotel bij gebrek aan keuze. Een steakhouse!!!

Dag 33, 13 juni, Monschau, 81 km, Hotel Graf Rolshausen
Het heeft flink geregend vannacht en bij vertrek spettert het iets. We fietsen naar station en nemen tot Trosvierge de trein. Daarmee besparen we flinke klimmetjes op een relatief korte afstand. En het plenst. In Trosvierge gaan we eerst koffiedrinken. Dit is de minste dag van alle reisdagen tot nu toe, wat hebben we geluk gehad met het weer. En verhip, na de koffie is het droog. We pakken nu de Vennbahnroute op, fietsen op een oude spoorlijn. Erg mooie omgeving, toch wel klimmetjes, uiteindelijk zitten we op 530 m en het gaat omhoog en omlaag. Af en toe regent het iets. In Sant Vith eten we onze broodjes op en worden geïnterviewd door een lokaal tv station. Voetbal, want we zitten inmiddels in België. Tegen 17 uur zijn we in Monschau, af en toe even geschuild en regelmatig met lichte regen gefietst.
Monschau is een 'dood' plaatsje. De dagjesmensen zijn weer weg. Ons hotel is een antiek verblijf. Mooi antiek. De eigenaar, nu hoge BMI, was een bekende balletdanser en choreograaf uit Polen. Krzysztof Gasta, heeft zijn laatste balletjaren in Oldenburg gewerkt en kent ook Itzik Gallili (choreograaf uit Groningen), waar ik heb gekraamd bij hun eerste kindje.
We verkennen Monschau, mooie Fachwerkhäuser, en ook hier vele 'Oostblokkers' die werken. Ik hoor het accent.

Dag 34, 14 juni Aken, 57 km, Hotel Platinum
Dat wat we gisteren zijn gedaald klimmen we nu weer omhoog. Het is een mooie route. Vergezichten, naaldbossen, echt puur natuur. Het regent af en toe, net niet te veel, we kunnen blijven fietsen. Onderweg komen we dezelfde filmploeg tegen en ze zwaaien enthousiast. Voor Aken schuilen we twee keer, het giet. We fietsen naar ons hotel, net buiten Aken, wassen, douchen, omkleden en we nemen de bus naar het centrum. Prima te doen. We lopen de Karel de Groote route. De dom is zeer indrukwekkend en laat twee stromingen zien; gotiek en oosters. Mooi is het octogon.
Ook het stadshuis is erg mooi.
We eten in de binnenstad, Flammkuchen. Lijkt op pizza, maar de deeg wordt van gist, karnemelk en meel gemaakt.
In het hotel bespreken we het vervolg. De route eindigt hier. We besluiten om naar Roermond te fietsen.

Dag 35, 15 juni, Roermond, de Hofnar,
Het weer is gematigd, het fietsen gaat veel sneller dan ingeschat. Bij Kerkrade bereiken wij Nederland. Dus Italië, Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg, België, Duitsland en Nederland. Mooi landschap, af en toe een zonnetje en ook weer schuilen en we zijn al vroeg in Roermond. B&B in, we verkennen de binnenstad en laten de Outlet voor wat het is. Hier is het eerste outletcenter in Nederland gebouwd. Ligt door een tunneltje / roltrappen verbonden op 5-10 min. lopen naast de binnenstad. Dit heeft Jos van Rey geregeld. Voor de binnenstad een groot impuls. Na het 'outletten' willen de mensen ook nog wat eten, gaan de binnenstad in en bezoeken ook daar nog winkels. Hier is het win-win.
Bij het ontbijt kletsen we nog wat met de eigenaar. In alle gangen van het B&B hangen camera's. Hij en zijn vrouw werken fulltime in het B&B en kunnen het in hun woning 200m verderop in de gaten houden. Nu begrijpen we ook, dat hij 5 min na onze binnenkomst er was. De fietsen werden in een aparte kamer gestald.

Dag 36, 16 juni, Geldrop, 68 km
Van Roermond fietsen we met wat lussen naar Geldrop. We hebben mooi weer en zijn al snel in Geldrop. Eerst bezoeken we Dave, een van mijn skimannen dit jaar in Valthorens. A.s. winter willen we met dezelfde groep op vakantie, echter organiseren we het zelf. Gezellig weerzien.
Daarna fietsen we naar ons logeeradres, onze vrienden in Geldrop. Ontspannen en gezellig. We willen vanaf daar terug met de trein. Fred heeft geen zin meer verder door te fietsen. Mijn idee was, via vrienden, familie naar huis te fietsen. Kennelijk ruikt het paard de stal en ik heb zoiets rekken en uitstellen. We komen erachter dat de NS za en zo weer aan het werk is en het spoor tussen Groningen en Winschoten eruit ligt. De bussen rijden, maar vervoeren geen fietsen.
Vrijdag gaan we nog naar Eindhoven met z'n vieren. De Bijenkorf heeft uitverkoop. Niets gekocht, wat ik leuk vind is niet afgeprijsd. Zoals altijd tijdens ons samenzijn, lekker eten, wijntje, kletsen en kaarten. Rikken, mooi spel.

Dag 37, 17 juni, Winschoten
Vanmorgen hebben we de volgende afspraak gepland, dat is keer op keer lastig met onze 4 agenda's. Yolanda en Ad brengen ons naar de trein. Die zit afgeladen vol. in Utrecht overstappen, broodjes kopen, lekkere capp bij Julia's en nu in de trein tot Groningen. Het regent.
We kijken terug op een mooie fietsreis. Zeker meegevallen is 'DE knie' van Fred, verrassend beperkt in klachten, de kilometers fietsten gemakkelijk, op de venijnige klimmetjes na, de passen waren goed te doen, het weer was minder dan verwacht, Italië frisser dan verwacht en na de Brenner daalde de temperatuur en de zonnige dagen worden ook schaarser. We besluiten, dat dit toch wel een zeer gemaatigde zomerstart is. We dachten van het warme weer in Italië de zomer tegemoet te fietsen. Toch boffen we zeker, hoe vaak fietsen we net tussen de buien door en langs de buien heen?! Ik vond heerlijk om elke dag gewoon te fietsen, meestal in mooie natuur. Ergens onderweg ons lunchpakketje uit te stallen en daarna weer verder.
Anders deze vakantie was het regelen van een overnachting. Tot de Brenner verliep dat makkelijk en waren de overnachtingen redelijk geprijsd. Italië zelfs gunstig met € 50-60. Na de Brenner liepen de bedragen op naar € 80 -100. Ook werd het lastiger om binnen deze prijsklaase een plek te vinden. De weekenden vergden extra inspanning. Het toeval wilde dat we juist in de weekenden in grote plaatsen (toeristische trekpleisters) waren. In Zuid Duitsland is veel werk en het is gewoon tot enkele 100 km's van de woonplaats te werken. De werknemers logeren dan in de middenklasse hotels, ook onze klasse, en verblijven daar een week. Ik denk door deze ontwikkeling is de prijs gestegen en dat maakt dat we niet meer € 50-70 betalen, maar € 80-100.
De fietsen verdienen een grondige beurt. De nieuwe Schwalbe Marathon Supreme banden fietsen merkbaar lichter. Echter, ik vind ze minder 'betrouwbaar' in de regen en op onverharde wegen.
Het was goed, om in Italië kleding terug te sturen. Ik overweeg nu zelfs, mijn geliefde Nikon D 50 (met veel extra's) te verkopen. Totaalgewicht 4-5 kg. Of toch te houden, want wat krijg ik er nog voor ?...en een goede lichtgewicht camera te kopen. Projektje voor de komende maanden.
Mocht er iemand belangstelling hebben, body, 2 verschillende lenzen met stabilisator en laag F getal, speciale draagband met staaldraad, UV filters, skyfilter, grilpod, cameratas, voor elke lens een speciale transporthoes, instructieboekje. Dus mail dan maar.
Het totale aantal gefietste kilometers ligt bij 2500 km.
Dankjewel voor jullie interesse en we wensen jullie een fijn weekend en een mooie zomer toe,
Fred en Renate

• 18 Juni 2016 - 13:13

Dorien Lobbezoo:

Fijn dat jullie zo genoten hebben, en het was weer leuk om de belevenissen te lezen!

• 18 Juni 2016 - 15:59

Gina :

Welkom thuis
    Tot binnenkort. Xx

• 18 Juni 2016 - 20:39

Carla En Ted:

Welkom thuis.
    We bellen binnenkort.
    Het weer wordt hier beter.
    Wordt prima golfweer.
    Groeten!