De zwitserse bergen in, door en over - Reisverslag uit Tirano, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu De zwitserse bergen in, door en over - Reisverslag uit Tirano, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

De zwitserse bergen in, door en over

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

13 Mei 2018 | Italië, Tirano

Tiefencastel, Hotel Rätia 65 km
Vanmorgen zijn we in Tirano in de trein gestapt met panorama ruiten die omlaag kunnen. Geweldig om te doen. De trein rijdt gemoedelijk omhoog. Soms in serpentines en soms gewoon in rondjes om aan hoogte te winnen. In St Moritz stappen we uit. Een prachtig groot meer en heel veel luxe hotels. We fietsen naar Silvaplana en lunchen in het dorp. Daarna klimmen we omhoog naar de Julierpas, even iets minder dan 2300 m. Het is bewolkt en waait flink. Mijn brein roept marmotjes!. Ik vind ze keer op keer geweldig en weet ze ook snel te spotten. Al snel zien we de eerste marmotten. We nemen de tijd om ze te observeren. Rechtop staat ‘opperhoofd’ marmot en fluit hard als ik te dicht bij kom.
Leuk om dit te lezen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Alpenmarmot
Er zijn veel motoren onderweg. Het is zaterdag en ook nog een lang weekend.
Omdat het zo fris is heb ik alles aan, zelfs het thermomutsje, ja Mariska- past prima onder de fietshelm. We dalen rustig af. Groene weiden, paardenbloemen, besneeuwde toppen liggen om ons heen. In Savogin pauzeren we met koffie en Rüblitorte. Lekker! De prijzen zijn enorm. Al eerder had ik een gesprek met een Zwitser over de prijzen. De dame vertelde mij dat de salarissen ook hoger zijn. Nu komt die: gemiddeld jaarloon in Zwitserland bedraagt € 47.000,— Dan vind je € 15 voor 2 koffie en 2 gebak niet zó duur. Ze verdienen veel meer en alles is ook veel duurder.
We fietsen tot Tiefencastel en zoeken en hotel en zijn de enige gasten (gaschten, zoals ze hier zeggen). En we zijn alleen vannacht in het hotel, dus passen op het hotel.
Tijdens het eten besluiten we om de route te wijzigen. We fietsen een ommetje over Davos. De route loopt door een prachtig vallei.

Bad Ragaz, 13 mei, B&B Ursalina, 89 km
Vanmorgen beetje later vertrokken en na 1 km mogen we al klimmen. In no time zitten we op 1300 m. Het is nu nog rustig op de weg, fijn. De weiden zijn intens groen en bezaaid met paardenbloemen. Om ons heen besneeuwde bergtoppen. Sinds gisteren hebben we de Teva’s verruild voor onze lage wandelschoenen met sokken aan! Na ongeveer 20 km dalen we weer een eind. Na 35 km zitten we in Davos (1550m). Davos, een verzameling van luxe hotels, een heel leilijk ‘Spital’ (ziekenhuis), congrescentra, sportfaciliteiten en natuurlijk bergen met liften. De sneeuw ligt op de noordhellingen nog dichtbij het dorp. Tijdens de koffie laden we voor de zekerheid de accu’s iets bij. De Zwitsers zijn wel hoffelijk, ook in het verkeer valt ons dat op.
Na Davos klimmen we verder naar de Wolfgang Pass (1600m) en dalen daarna lang af. We volgen de Tamina, die na Bad Ragaz in de Rijn mondt. Een prachtig breed dal. In de verte zien we de bergen van het skigebied Flims / Laax. In de namiddag fietsen we Bad Ragaz in. Hier hebben Heidi en Peter geleefd, het bekende verhaal over twee bergkinderen is verzonnen. Ook hier zijn nog veel hotels/restaurants gesloten en openen op 1 juni. Bij het VVV boeken we een B&B. Prima locatie om later lopend het centrum in te lopen voor het eten. Ook vandaag hebben we het droog kunnen houden. Wolkje en zonnetje. Beneden in het dal zijn de paardenbloemen uitgebloeid en veranderd in witte pluizenbollen. Het is hier beduidend warmer.
Groet Fred en Renate

• 13 Mei 2018 - 20:28

Gerrie:

Wow, jullie zijn wel km vreters met deze fietsen, en even een ommetje naar Davos dat zat er vroeger niet in met de gewone fiets. Leuk hoor dat het zo goed gaat,en al die mooie uitzichten dat komt natuurlijk door dat jullie vroeger in het seizoen zitten. Veel plezier, en op naar Zuid-Duitsland??

• 14 Mei 2018 - 10:09

Lidy En Jan:

Hallo Fred en Renate,
    Wat een geweldige verhalen tot nu toe. Hoewel nu twee jaar geleden beleven we jullie verslag alsof we meefietsen. Bij het lezen van het verslag komen alle beelden weer naar boven en voelen het klimmen, het dalen, de regen en zien de prachtige vergezichten. Goed om te lezen dat de E-Worldtravellers het goed doen.
    We wensen jullie vanaf nu veel zon en wind uit het zuiden.
    Jan en Lidy