Dag Zwitserland - welkom Heimat - Reisverslag uit Waldshut-Tiengen, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Dag Zwitserland - welkom Heimat - Reisverslag uit Waldshut-Tiengen, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Dag Zwitserland - welkom Heimat

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

16 Mei 2018 | Duitsland, Waldshut-Tiengen

Romanshorn, B&B Fischerhäuser 94 km
Voordeel van buiten het seizoen reizen is, dat de hotels bijna nooit volzitten. Vannacht hadden we een B&B met gedeelde badkamer. We hadden de badkamer voor ons zelf. En in Zwitserland krijg je een echt goed ontbijt. Heerlijk.
De route vandaag hebben we als de minste van alle ervaren. Aanvankelijk nog in het mooie dal gefietst, maar de wolkendeken hing laag en het was maar 14 gr. Thuis zou ik dan geen fietstocht maken. De rest van de route leidt langs de A 13. De weg leidde ook door het Fürstentum Liechtenstein. Er is een grensbewaking naar Oostenrijk. Met de twee ambtenaren gekletst. Per dag komen ongeveer 30.000 mensen Lichtenstein binnen om te werken. Liechtenstein heeft ook de Zwitserse Franken en ook het loon en belastingstelsel. De twee mannen bevestigden de informatie over minimum inkomen van € 3200 per maand. Op zich niet gek in Liechtenstein werken en ‘goedkoop’ in Oostenrijk leven. Fred reed vroeger veel meer km’s om naar zijn werk te komen.
De route loopt verder naar Arbon (Bodensee). Ons B&B staat in Romanshorn. Een zeer mooi onderkomen google maar: www.fischerhaeuser.ch
Een B&B met veel geschiedenis.

Waldshut, Hotel Mezzero 97 km
Bij vertrek ontdekte ik Fred’s lekke achterband. Een kort spijkertje zat er nog in. De eigenaar van het B&B haalde een compressor op en zo kwam er weer 5 bar op die achterband. We vertrekken met zware bewolking en droog weer. Achter Bischofszell begint het met regenen. Na een kwartier gewacht te hebben trekken we de regenpakken aan en fietsen naar het station in Kradorf. Daar pakken we de trein naar Weindorf, eindstation van deze zone. De kaartjes koop je met een per zone-pakket. In Weindorf is het weer droog en we fietsen verder richting Frauenfeld. Het landschap is mooi, landbouw, koeien staan met kalfjes en ook de stieren in de wei. Wel is het redelijk veel klimmen en dalen. Af en toe schijnt het zonnetje. We hebben nog 25 km te gaan tot Eglisau en het wordt weer donker. Eerst trappen we nog flink door, want we hebben besloten om van Eglisau naar Waldshut met de trein te gaan. Maar het regent hard en we besluiten om de latere trein te pakken. Echter na 20 minuten is er geen verbetering en we trekken weer de regenpakken aan. Ik vind het niet leuk om te fietsen. Er zijn nog wat klimmetjes, een omleiding waardoor we lastig de weg naar het station van Eglisau vinden. Fred’s accu is 7 km voor het station leeg en die mijne begeeft het bij het omhoog fietsen naar het perron.
In de trein vraag ik aan Fred waar ons hotel ligt. Hmmmm in het centrum. Zelf kijk ik even en neeee 8 km verder op in Waldshut - Tiengen. Ik speur even in de trein en ja, ik vind stopcontacten. ff bijladen. Die fietsen zijn zeer zwaar te trappen als de ondersteuning wegvalt. Dat ervaar ik wel als een nadeel, omdat het zo afhankelijk van stroom gemaakt.
Fred fietst met veel plezier op deze e-bikes en ervaart weinig tot geen hinder van knie of been. Nou, dat was ook de hoop.
We fietsen nog 8 km naar Tiengen en kunnen in het hotel beginnen met drogen. Ik had via booking.com een budgetkamer geboekt. Nou daar staan 2 bedden in, douche, WC...meer heb ik niet nodig. Blijkt dat die kamers geen raam hebben. Hoe bestaat het? Gelukkig was er nog wel een andere vrij, de rest is uitgeboekt. We komen weer in een gebied waar veel werk is en mensen door de week in de middenklasse hotels verblijven.
Deze kamer kunnen we niet met een dag verlengen. We vinden -gelukkig- nog een hotel waar we wel terecht kunnen. Ik wel even een dag niets, inmiddels ben ik ook aan het snotteren.

Waldshut, 16 mei Hotel Waldshuter Hof
Vandaag rustdag. We fietsen zo van Hotel Mezzero naar het andere hotel, laten de spullen in het hotel achter en gaan ‘dagtoeristje’ spelen in Waldshut. Verder zullen we de as dagen gaan boeken ivm het Pinksterweekeinde.
Het weer, beetje troosteloos, donker en vooruitzicht op neerslag.
Groet Fred en Renate

• 16 Mei 2018 - 07:59

Gerrie:

Hoi Renate en Fred,

Wat jammer dat het weer niet echt meewerkt, snap heel goed dat je nu minder zin in fietsen hebt. Jullie worden wel specialist zo in het gebruik van openbaar vervoer in het buitenland........en lege accu is dus ook lastig bij deze fietsen.......jammer.
    Fijne rustdag, en na regen komt zonneschijn, en vast ook nog heel veel mooie routes en leuke plaatsjes.
    Veel plezier verder.

• 16 Mei 2018 - 10:13

Carla En Ted:

Hoi Fred en Renate,
    Heerlijk dat Fred geen last heeft van z'n been.
    Wat een beetje elektriciteit veel plezier kan geven.
    groeten Carla en Ted

• 16 Mei 2018 - 10:55

Lidy Beers:

Hoi Fred en Renate,

Jullie fietsen steeds dichter naar het mooie en betere weer toe! Veel plezier verder.
    Hartelijke groeten van ons, Lidy en Arie

• 16 Mei 2018 - 19:58

Femmy:

Hallo Renate en Fred
    We hadden op buienradar al gezien dat het weer in jullie regio niet best is. Let goed op je gezondheid Renate, dat het snotteren niet doorzet in je longen. Goed dat je even rust neemt.Fijn om te horen Fred, dat je door de e-bike vrijwel zonder pijn in been kunt fietsen,een hele opluchting. Ik hoop dat het weer snel opknapt,veel plezier met jullie volgende fietstraject.
    Groet Klaas en Fem

• 17 Mei 2018 - 13:58

Henk De Kruijf:

Hallo wereldreizigers,
    Jammer van het slechte weer, jullie hadden een paar weken later moeten gaan, maar ja . . hadden, daar koop je ook niets voor. Er wordt wel met zevenmijlslaarzen door Italië en Zwitserland gereisd. Dat gaat dus wel lekker met die elektrische motoren! Renate, zijn de afstanden die je er elke dag bij vermeldt de totale afstand of alleen wat per fiets is afgelegd en tel je de trein niet mee? Het is wel een beetje spijtig dat jullie zo snel door het mooie Zwitserland trekken. Zwitserland is duur, maar ook bijzonder mooi. Indrukwekkende landschappen, elke streek zijn eigen producten onder andere bier en mooie campings. maar jullie kamperen niet dus daar heb je ook niets aan. Reizen jullie langs de Rijn naar Nederland of door de Elzas, Frankrijk en België? Hopelijk wordt het weer beter, hier hebben we tot nu toe niet te klagen, goed fietsweer! wel hard trappen want er is veel wind en we moeten het uitsluitend van onze benen hebben wat ons vanzelfsprekend wel een beetje jaloers maakt.
    Mooie reis verder, groet Henk de Kruijf