De laatste dag in Italië - Reisverslag uit Tirano, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu De laatste dag in Italië - Reisverslag uit Tirano, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

De laatste dag in Italië

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

11 Mei 2018 | Italië, Tirano

Desenzano 7/8 mei B&B Desenzano
Het B&B is prettig. Wel zijn het hele slimme foto’s op Booking.com. Groothoeklens. We doen de hele dag niets, lang ontbijten, beetje zwembad en tegen de avond begint het met regenen. Heel veel regen.

Sarnico 9 mei, 120 km, B&B La Forzella
De afstanden zijn de totale dagafstanden met al dat heen-en-weer-gefiets.
We vertrekken op tijd, het weer is rustig en er zijn gunstige voorspellingen. Het begint direct met klimmen. Ruim 100 m en dan fietsen we door mooi landschap naar Barcuzzi, Rezatto naarBrescia. Mooie vesting/kasteel boven op een berg. Met mooi uitzicht en we lunchen we daar. In Brescia heeft men messing/koper (?) tegels tussen de straatstenen gelegd. Vergelijk het met de gedenktegels voor Joden in ons straat beeld. Op die tegels staan namen, een datum en de regio. We konden er echt niets van maken. Navraag leert: het zijn gedenktegels voor slachtoffers van terroristische aanslagen in Italië.
Het weer is mooi opgeknapt en we fietsen in de Po-vlakte nu de wijnregio van Lombardije in. Het zit er welvarend uit. Franciacorta. Het zijn mooie vergezichten. De mensen zijn druk aan het werk in de wijngaard. Ook wordt er veel hardgelopen, gewandeld en elke dag komen we clubjes wielrenners tegen. Inmiddels namiddag, we zijn bij Iseo en aan de hemel dreigende wolken. We hadden een B&B boven in een helling bij Sarnico geboekt. Goede recensie en een fantastisch uitzicht. En met die e-bikes geen punt. Als we Sarnico aan het Iseo-meer binnen rijden is het nog steeds droog. Mooi plaatsje aan een prachtig bergmeer. We beginnen aan onze klim naar het B&B. Het is zo steil dat fietsen onmogelijk is. Even later lukt het duwen mij ook niet meer. Fred belt bij iemand aan om te vragen hoe ver het nog is. Het pad blijkt nog steiler te worden en later zou het overgaan in een grintpad...
We besluiten af te dalen, om de berg heen te fietsen en de andere route te nemen. Inmiddels regent het, we trappen met turbo omhoog. Lukt mij net, want als de snelheid beneden de 6 of 7 km /h is, dan schakelt de ‘e’ uit en dan lukt het niet meer. Het is een steile toegangsweg. Boven staat een groot verblijf met terrassen, tuin en als het niet regent beslist een mooi uitzicht. ‘Iemand’ doet ons open, heet ons welkom, de fietsen mogen in het appartement en we krijgen kort uitleg. Heel groot appartement met 2 slaapkamers, keuken, grote woonkamer, badkamer en het veelbelovende uitzicht op Sarnico en het Iseo-meer. Douchen, wassen en op pad om te eten. We fietsen in regenkleding een stuk naar beneden en zoeken de geadviseerde Pizzeria. Nergens te bekennen, we vragen naar de weg en fietsen weer een stuk omhoog. Nu zien we het bord wel, rechtsaf en weer flink de heuvels in. Boven blijkt dat ze dicht zijn. Dus weer terug en we vragen een automobilist naar een Pizzeria. Hij legt het ons uit en we fietsen verder. Na 10 min. stopt diezelfde automobilist en vertelt ons dat deze ook dicht is. Volg mij maar! Wij in de turbostand achter hem aan, regelmatig stopt hij, volgens mij fietst die nooit. 50 km/h halen we echt niet. Na een kwartier rijdt hij rechtsaf een parkeerplaats op. Autobedrijf, garage en een afhaalpizzeria. We bedanken hem, wachten beleefd en besluiten verder te fietsen naar Sarnico. Onderweg haal ik in de supermarkt nog brood en kaas, het ontbijt stond al ‘prefab’ klaar. We fietsen het plaatsje in, dalen af tot het meer en ja, daar rechts is een Pizzeria. We besluiten, dat dit de beste Pizzeria van Sarnico is. Wel bestellen we een flesje wijn uit de streek. En hij smaakt echt heerlijk. Terug in turbostand en we zijn er in minder dan een kwartier thuis.
Hier boven is het heerlijk stil en slapen lukt prima.

Pescate, 110 km, Appartement Pescalina
We treuzelen veel, lopen nog rond het B&B en het uitzicht is echt te gek. Vandaag Hemelvaart, maar hier draait alles volop. Prachtig weer en we fietsen naar Ghisalba en even later onder Bergamo langs. In de verte zien we al de eerste bergtoppen. Mooi dorpjes met geweldige kerktorens, waar 4 kerkklokken inhangen. We gissen welk systeem er in zit. Tijdens de lunch 12 uur, 12 x dezelfde kerkklok. 12.15, 1x een andere kerkklok, 12.30 12x klok 1 en 2x de andere klok. 12.45 3x de andere klok.
We fietsen tot Canónica d’ Adda. Daar gaan we richting noorden langs de Adda. Een grote rivier, die uit het Como-meer komt. Een geweldig mooi fietspad langs de rivier. We fietsen van de ene elektriciteitscentrale naar de volgende. Stuwdam hier, stuwdam daar. Ze maken er maximaal gebruik van. Onderweg pauzeren we bij een pontje. Er zitten eenden binnen handbereik en 2 zwanen loeren. We krijgen de zwanen zo ver, dat ze uit de hand van Fred eten. Ook zien we nog een eendenmannen-gevecht. De zwanen demonstreren opstijgen en landen. Prachtig geluid van die wapperende vleugels bij het opstijgen. Mijn persoonlijke favoriet is het landen. Met die grote poten planeren de zwanen over het water. Maar ook vanmiddag dreigende lucht, dus doorfietsen naar Pescate.
We doen nog boodschappen, de volgende ochtend hebben we geen ontbijt. De eigenaar van het appartement wordt gebeld, hij komt eraan en laat ons in het appartement binnen. Wederom prima verblijf, en dat voor € 39. Na ons ‘ceremonieel’ fietsen we naar Lecco. Sjiek plaatsje aan de overkant. Even naar wat ‘betaalbaars’ gezocht. De prijzen zijn flink hoger dan die dagen ervoor. Aanloopje naar Zwitserland. Na een lekker ijsje is het tijd om terug te fietsen.

Tirano, 75 km, B&B Stephanie
Het wordt een lange dag fietsen. Eerst langs het Como-meer tot Bellagio gefietst. Prachtige omgeving, het meer, het groen en de bergtoppen die nog wit zijn. Het is wel fris deze ochtend. In Bellagio pakken we de boot naar Varenna. En dan weer verder langs het meer tot Colicco. Daar lunchen wij en laden voor de zekerheid de accu’s bij. Het is veel op en af. De drukte op de weg neemt toe en nu al zijn er hordes toeristen onderweg. Er waait een stevige wind en de watersporters maken er gebruik van. Het water zal nog wel echt koud zijn.
Na de lunch begint het te miezeren en er trekken nu donkergrijze wolken over de bergen naar het meer. We trappen flink door, het is nog ver tot Tirano. Totale dagafstand is 110 km. In Morbegno vinden we het goed. Het regent nu al een half uur en de lucht wordt donkerder, de wind trekt aan... het is even voor drieën. Om nog 40 km door de regen naar Tirano te fietsen hebben we geen zin in. De trein vertrekt over 50 minuten en we komen om 17 uur in Tirano aan. We informeren naar de Bernina Bahn. Morgenochtend, mits geen regen, pakken we de Berninabahn - de raetische Bergbahn- naar St. Moritz. Echt een toeristisch uitje. Zelf wilde ik de Bernina Pass fietsen. Hij is pittig vanuit het Zuiden. Beetje rechercheerwerk en ik besluit het niet te doen. Kennelijk is deze route landschappelijk niet bijzonder en -dat gaf de doorslag- er is veel vrachtverkeer. Dus morgen gezellig samen met de Berninabahn naar Ponteresina of St. Moritz. Omdat de voorspellingen niet overtuigend zijn, hebben we nog geen kaartjes gekocht en niets geboekt.
Nog even over de fietsen: Koga heeft gereageerd, verwijst ons naar de dealer voor technisch onderzoek om samen met de technici van Koga naar een oplossing te zoeken.
Groet uit Tirano
Fred en Renate

• 12 Mei 2018 - 12:28

Dorien Lobbezoo:

Fijn dat jullie weer genieten en dat het fietsen weer zoveel plezier geeft!
    Geniet ervan samen en goede reis!

• 12 Mei 2018 - 19:33

Carla En Ted:

Ja, dat is onze ervaring ook met de 6-7 km/uur.
    Vandaag hole in one geslagen voor de eerste keer.
    Prettige reis verder en mooi weer.

• 12 Mei 2018 - 20:27

Femmy:

Hallo Renate en Fred
    Met veel interesse heb ik jullie reisverslag tot nu toe gelezen. Wat een prachtige trip maken jullie weer. Wel vervelend, dat jullie fietsen wat instabiel blijken bij het afdalen, kan me jou angst wel een beetje voorstellen Renate. Gelukkig bevalt de accu goed. Wij genieten momenteel ook van onze e-bikes, want hier is het nu volop zomer(26C ) ,maken menig tripje op eco-stand.
    Ik kijk uit naar het vervolg van jullie fietstocht.

Succes en groet Klaas en Femmy

• 13 Mei 2018 - 16:28

Lidy Beers:

Hallo Renate en Fred,

Wat geniet ik toch enorm van je verslagen Renate. Heerlijk. Dank je wel. Tot de volgende keer maar weer. Ik kijk er naar uit.
    Hartelijke groeten van ons en blijf genieten maar dat zal wel gaan bij jullie, daar twijfel ik niet aan. Lidy en Arie.