Arugam Bay 3 - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Renate Jong - WaarBenJij.nu Arugam Bay 3 - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Arugam Bay 3

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate

09 Augustus 2010 | Sri Lanka, Arugam Bay

Zo, nog even gebruik maken van de pc hier. Naast de deur en voor het eerst echt goedkoop. Vandaag onze laatste dag in Arugam Bay. In het weekend zijn er nog toeristen bij gekomen. Dagelijks lopen de backpackers de strandroute voor een overnachtingsplek. Er is wel altijd iets te krijgen. We hebben veel bekeken en voor ons valt al een gedeelte af. Dat zijn hutjes die er echt niet uitzien, de matrassen misschien zelf al kunnen lopen. Sommige accomodatie is heel vies. De duurdere hotels komen in de buurt van een goede 3* accomodatie en die zitten vol voor de komende weken. We hadden toen al gebeld of er misschien toch iets tussendoor vrij zou zijn. Een airco is hier 's nachts wel heerlijk. Maar nee. Dus we slapen nu met de deur half open. Wel gebarricadeerd door een kleine tafel, deur dmv een spin vast gezet aan het raam. Dan zwiept die niet zomaar open. Verder hebben we een minialarm. Die span ik ook nog er tussen. Dus als iemand daar binnen wil en niet tussen alarm en spin dorkruipt onstaat er een hels lawaai.Dit geeft zeker een afkoeling van pakweg 4 graad. Is toch mooi meegenomen. Ons hutje heeft een heleboel kieren, dus er kruipt wel altijds iets over de vloer. Gisteravond had ik wel een groot iets (keversoort), Fred heeft het verwijderd. Wilde het eerst zelf pakken met een handdoek, maar het ontglipte, ik schrok en gilde, dus geheel geemancipeerd heb ik Fred gevraagd dit klusje te klaren.
De singalese kids hebben nu ok vakantie, wat het voor de surfers lastig maakt. Het is enorm druk op het surfpoint. Wel ideaal hier, vandaar ook een toplocatie op de wereld. Men stapt op een punt in het water en kan de golf pakken. Deze loopt langs de vloedlijn. dus is men klaar stapt men uit het water en loopt over het strand naar het instappunt. Men hoeft niet te peddelen op die plank. Onze zwitsere buren doen 2 sessies op een dag. Hij stond er vanmorgen al om 5 uur op de plank en was niet alleen.
eergisteravond hebben we een tuk tuk gehuurd en zijn naar het nationalpark gereden en hebben wederom olifanten gespot. Ook de tuk tukker was gespannen. Het begon te schemeren en dan komen de olifanten. Wat wij zagen waren vrouwtjes. Hier in SL hebben alleen de mannetjes olifanten slagtanden. Dit in tegenstelling tot de afrik. olifant. De rit heen en weer was ook avontuurlijk. De tuk tukker had er zin in en scheurde door de dorpen. In Pottuvil full speed toeterend tussen geiten, koeien, honden, een aantal waterbuffels, mensen, scooters en uiteraard nog de bussen tussen door. Ik doe soms de ogen maar dicht, en vraag me af waarom.
Dan hebben we het hondenroedel van het dorp nog. Op moment is er onenigheid, er is een nieuwe hierachievorming bezig. Een is bij het water gestorven en een andere is op straat doodgereden. Volgens mij de meest voorkomende doodsoorzaak van een hond. Ze trekken zich er ook niets van aan als de autos of tuk tuks bijna over hun start rijden.
Voor morgen hebben we een VAN geregeld. dit brengt ons naar Wellawaya. 6uur vertrek, dan zijn we tegen half negen in Wellawaya en gaan weer ontbijten waar we toen de fietsen headden gestald. Van daaruit fietsen we naar Tissamaharama.Dit wordt weer een zware rit, omdat het nog steeds in het hete gedeelte ligt. Heb alvast wat koekjes gekocht voor onderweg. Het is een route met zeer weinig eetgelegenheden, wel drink en fruitstalletjes. In T. willen we een safari doen naar het National Park (Yala Ruhuna) Of 'savonds als we vroeg genoeg in T. zijn en anders de volgende ochtend om half vijf. Daarna zal de route ons langs de kust leiden en bij Beruwala fietsen we naar het binnenland om naar Negombo te komen. Onze route mijdt Colombo. Daar zijn wel wat dingen te zien, maar het is afzien in C. druk en veel volk wat op je af komt. Nu we al enkele dagen in Arugam Bay zijn, worden we met rust gelaten. Dagelijks komt de Cobraman langs het strand. Hij heeft een cobra in zijn mandje die bij het fluiten natuurlijk te voorschijn komt.
SL: het is een mooi land met veel ouds te zien. De mensen zijn vriendelijk en hulpvaardig, mits ze het kunnen ( de weg wijzen,...) Velen komen nooit uit hun eigen dorp. Fred zei al dat hij beslist nog eens hier naar toe wil, maar dan niet in augustus, december, januari en februari. Dit zijn volgens de mensen hier de topmaanden. Daar buiten is het nu nog vrij rondreizen. Toch verwachten wij dat het toerisme snel zal aantrekken. Prijsniveau is duidelijk hoger dan Thailand en Indonesie, Middenklasse slapen met ontbijt is tussen de 25 en 60 dollar (afhankelijk of het EEN (tempel, ruines) plaats is of gewoon een plaats. Eten kan vanaf 3 dollar.
Zo jullie zijn we bijgepraat, ik ga nu weer eens in de zee. Zelfs Fred gaat dagelijks meermaals het water in!
Groet Renate

• 09 Augustus 2010 - 18:41

Janke:

Dag wereldreizigers,

Zo te horen overwinnen jullie weer heel wat en maken jullie weer ontzettend veel mee. Geniet!

Groeten Janke

• 10 Augustus 2010 - 17:07

Patrice:

Re,
    je leuke kaart ontvangen bedankt!!! heb net een privé mail naar je gestuurd.
    Krijg net bericht van mijn Spaanse vrienden ze zitten ook aan de kust ze waren druk bezig om een hotel te vinden?? Veel plezier verder met het fietsen, we wachten op je volgende verhaal.
    Besos

• 12 Augustus 2010 - 21:11

Gerrie:

geniet van jullie verhalen nog heel veel plezier en sterkte met de warmte
    Groet Gerrie.

• 13 Augustus 2010 - 15:30

Yolanda:

Wat leuk om jullie verslag te lezen! Wij zijn vannacht thuisgekomen van Corsica dus ik heb alle veslagen ineens gelezen. Zo te zien maken jullie het prima.
    Wij hebben een heerlijk relaxte vakantie gehad. Enfin, we praten gauw bij als jullie weer thuis zijn. Doe voorzichtig en de groetjes aan Fred.
    Liefs Yolanda