Arugam Bay 2 - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Renate Jong - WaarBenJij.nu Arugam Bay 2 - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Arugam Bay 2

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate

07 Augustus 2010 | Sri Lanka, Arugam Bay

Daar heb ik me met een tuk tuk naar toe laten brengen. Een ouder echtpaar had 2 kamers in hun huisje gereserverd. Ik ging voor 1 uur full body en 15 minuten steam. Strong or mild? Doe maar strong dat kan mijn rug, benen en kuiten wel gebruiken. Heerlijke massage gehad en toen nog de stema. Ik had al gedacht hoe zouden ze dat doen. Nou: Stel je een houten regenton van een lengte van 2 meter voor, doormidden gezaagd, zodat die half open kan. Aan het ene einde een gat voor het hoofd. In de ondere helft van de ton ligt een houten raster, daaronder wordt stoom geproduceerd. Dus op een handdoek op dat houten raster, deksel dicht en een handoek om de hals zodat er geen stoom ontwijkt. Tussentijds viel ook nog stroom uit, kan allemaal. Heerlijk. Met de tuk tuk weer naar huis en aanschuiven voor eten.
Heerlijk uitgeslapen en uitgebreid en luxe ontbeten. Een vrouw met 2 kids was er ook. Zij leeft in de omgeving van Dubai (onderwijs) en is nu 7 weken op vakantie. Haar man komt straks tijdens de Pera naar Kandy. Zij hadden al maanden geleden de kamers gereserveerd. Het zijn Frans Canadezen. Je kon aan de kids merken dat zij op een internationale school zijn opgegroeid en op mijn vraag hoe de kids straks te integreren in Canada - ze gaan in 2011 terug- gaf zij aan dat daar grote stappen gezet moeten worden. Zij groeien volledig beschermd en geisoleerd op. Wel zijn zijn ze zeer bespraakt en super beleefd. Goed, verlaat zijn we vertrokken naar Wellawaya, veel dalen en af en toe klimmen langs theeplantages, watervallen. In Wellawaya zijn er nog boeddhabeelden te bezichtigen. maar goed 15km om rijden. Dus besloten we in het beste resthouse te lunchen, de fietsen te stallen en met de tuk tuk erheen te gaan. Goede keuze! Later weer gegeten en gedronken en verder gefietst. Hier hebben we de route verlaten en zijn naar het Oosten gefietst tot Monaragala. Daar geslapen en de volgende ochtend om half zeven ontbeten. Het was de dag ervoor al heel warm. De rit naar Arugam Bay is 75km. Veel glooiend terrein, wel een gloednieuwe weg, misschien amper een jaar oud. Tot half negen was het goed te fietsen, vanaf 10 uur hadden we de zon al recht boven ons. Tot km 55 waren regelmatig stukken bos waaronder we heerlijk konden schuilen en de "koelte" van de wind genoten. Onderweg gegeten en water bijgetankt. Maar de laatste km's was voor mij enorm afzien, Isostarreep tegen aan geggooid, hielp maar weinig. De hitte is onvoorstelbaar. In de verte danst het asfalt, de geur stijgt op vzn het hete asfalt. Onderweg nog bij een kraampje gestopt, alleen laauwe mierzoete sap. Die vrouw vertelde dat zij in Dubai werkt en hier was gekomen om haar kind te krijgen, helaas groeit de kleine niet goed en daarom blijft zij hier. Nou dat snap ik niet volgens mij is er in Dubai betere gezondheidszorg dan hier??? Verder weer die olifanten, ook zij zijn er benauwd van. ' s Nachts steken de olifanten de straat over en komen bij de huizen/hutjes en vernielen veel. Ze durven ze niet te verjagen ivm het aanvallend karakter van de beesten. Een leger auto passeert, mevrouw roept en zwaait. De auto stopt, ze rent met kruiken en pannen ernaar toe en de jongens laten water uit de tank die achter de auto hangt in alle pannen lopen. De vrouw is opgelucht, voor vandaag weer voldoende water. De waterput in de buurt (hoeveel km's ?) is bijna droog. We fietsen verder, Fred nu voorop, de wind waait stevig en ik ben leeg. De wind geeft geen koelte meer, het is nu open terrein en nog heter. De waterbuffels liggen in de rivier die nog wel goed gevuld is. Alleen hun hoofd is te zien. Aan de andere kant werken mannen in het water aan de brug, andere zijn op de weg bezig. Schilderen van de betonnen afstands palen, heel keurig wit met zwart. Ik schat dat het een graad of 35 is. Ze zwaaien enthousiast en zijn benieuwd naar ons. Inmiddels is het een uur en we hebben flink doorgetrapt en arriveren in Portuvil. Water kopen en direct een halve fles opdrinken, energie om naar Point Portuvil te fietsen voor een cabana. Na 4 km draaien we om, zo geisoleerd willen we niet wonen. Nu naar Arugam Bay op zoek naar Hilton guesthouse waar Fred nog iets gevonden had. Maar na 300 meter zien we iets leuks, zullen we de gok wagen? En ja er waren net mensen weg en we hebben daar voor 5 dagen ingecheckt. Het was de laatste cabina. Van onze buren een zwitsers stel hoorden we dat zij uit Hilton waren gevlucht en het hele dorp doorzocht hadden naar beter. Zij waren 2 dagen voor ons hier gekomen. Hilton was zeer smerig. De hotels met airco zitten allen vol, internetboekingen, ruim van te voren. Buiten augstus was het geen probleem. Over 2 maanden begint het hier te regenen en dan is het aan de westkust drukte van belang in de betere onderkomens. De airco missen we 's nachts wel. Ondanks de fan is het heel warm, ik betwijfel dat het beneden de 30 graden uberhaupt komt. De eerste nacht heb ik 2 keer een half uur buiten op de wind op een stoel gezeten. Afgelopen nacht heb ik de deur met een tafel open gebarricadeerd en mijn minialaarm vastgezet. Dus als die deur verder opengaat ontstaat er een hels kabaal. Dit zorgde wel voor iets verkoeling. De buren vertelden dat zij vannacht bezoek hadden. Van een rat, deze eruit wilden jagen, die zich in de douche heeft geinstalleerd. Zij de bwaking van het terrein erbij gehaald hebben, die de rat heeft dood geslagen met een knuppel en heeft meegenomen. Oooh,..
Bewaking, die is ook aan het strand, ze loopt langs. Het is hier een moslim stadje dus de moskee doet ook mee.
Het water, de zee is heerlijk, wel even werken om erin en eruit te komen. Tenslotte is Arugam Bay een top locatie voor surfers. Het surfpoint is ook er leuk om te zitten. Eten: geweldig lekker, vlakbij is Green Room en super restaurantje, elke avond tsjokkevol.
Hier is het slapen, opstaan, zewemmen in zee, omtbijten op het terras, zwemmen in zee, douchen, lezen, tukken, te warm, zwemmen in zee... De hitte sloopt en drukt alle activiteiten de kop in. Voor vanmiddag een tuk tuk geregeld om naar de olifanten drinkpoint te gaan. Geen haar op mijn hoofd om te willen fietsen. Zo jullie zijn weer bij. Ik ga nu proberen om fotos te uploaden. Misschien dat het lukt,

doei Renate , Fred zit bij het surfpoint te relaxen enik in het internetcafe met 1 Pc en een FAN die op high staat. ;-)

• 08 Augustus 2010 - 04:44

Gina.:

lees met veel gretigheid jullie verslagen. wat een hitte. dat is hier wel even anders.temp. ongeveer 20 graden met af en toe een bui.neem over 2 weken een beetje van dat warme weer mee. ze willen vast wel een beetje van de hitte kwijt. genietse verder. liefs g / g.