Terug in Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Renate Jong - WaarBenJij.nu Terug in Negombo - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Terug in Negombo

Door: Webmaster

18 Augustus 2010 | Sri Lanka, Negombo

Vanmiddag zujn we gezond en wel weer in Negombo aangekomen. De fietsen zitten alweer in de doos en morgen avond worden we om 21 uur naar het vliegveld gebracht en vliegen om 00.01 naar Frankfurt. Even wachten op het eten en dan maar gaan slapen met hulp van ?10mg.
Goed de laatste keer hebben we tot 11 uur gewacht in Unawatuna tot de regen ophield. We hadden die dag een kort ritje naar Hikkaduwa. leuk door het binneland, over kleine erg hobbelige wegen. Veel links en rechts te zien. Ook nog een turtlefarm bezocht. Nu werd ons verteld dat er wel mannetjes en vrouwtjes turtles zijn... ze kunnen ons biologenbeet veel wijs maken.Even aan google gevraagd: Bij veel soorten schildpadden zijn de mannetjes te onderscheiden van de vrouwtjes door een langere en dikkere staart. Okay, ik ben tevreden.
In Hikkaduwa is nu low season. Nog zijn de hotels en guesthouses veel duurder dan aan de oostkust of elders. De westkust is vanaf december top, dan zijn de stranden breder en veel is al volgeboekt voor december, dan vraagt men een drievoud voor de kamers. Ook het eten is nu 3x zo duur dan in Arugam Bay. Deze kust wordt in de wintermaanden door mijn landgenoten bezocht... De plaatsen hebben geen gezellig of knusheid. De grote straat loopt langs alle hotels en is een racebaan voor bussen en andere autos. De straat is nieuw.
de volgende ochtend zijn we weer over binnenwegen naar Bentota gefietst. Ik heb een boek gelezen, geschreven door iemand die al jaren naar Benota komt. Wij snappen het enthousiasme niet. Voglende dag zijn we het binneland ingefietst naar Hanwella (70km) Die route was helemaal tof. Zo mooi, kleine landwegen, rijstvelden, theeplantages, veel volk op de benen. Veel wederzijds vermaak. we bestellen black thee, no milk no sugar. Dan hebben we met een beetje geluk inderdaad die thee. Dan vragen we suiker apart voor Fred. Anders krijgen we thee met heel veel suiker. Onderweg werden we aangesproken door een Singalees die graag even wilde praten. Hij heeft een goede functie bij de wegenbouw en was erg benieuwd naar alles en nog wat in NL. In SL wordt een snelweg aangelegd, 4 baans (ik houd mijn hart vast) en die wordt door Thailand gefinanceerd EN gebouwd. Het laatste zorgt ervoor dat het geld ook daaraan wordt besteed. Net als die brug door Taiwan in Nicoya. Ook worden we met regelmaat gevraagd of we niet een baan in NL hebben voor bijvoorbeeld de zoon van die maevrouw die ons bedient , de jongen (wiskunde gestudeerd) die de kingscoconut bij zijn ouders verkoopt. Hoe zit het met visa, kunnen wij helpen. Men vraagt naar naam en adres en telnummer. Hier zijn we flauw en geven het niet. Sorry.
Dat stemt tot nadenken, de keerzijde van reizen, de confrontatie met armoede en radeloosheid. Het soms zat zijn van steeds die vragen, wat kost die fiets, wat kost dit en wat kost dat. Ik weet dat het erbij hoort en meestal vind ik dat ook geen probleem. Maar soms wil ook ik even niks, gewoon rust. In deze landen zijn we elkaars vreemden. Zij vinden ons exotisch en wij hen. Leukblijven de kids, die echt zo enthousiast naar ons roepen, uit hun bezigheid opeens afgeleid. Ook daar zitten we sommige bij die direct om geld, snoep of pennen vragen. Ook oude (Kreupele) mensen maken het geldgebaar als wij langs fietsen. Dit blijft mij een onprettig gevoel geven. Het hoort er ook bij. Helaas hoor ik hierover anderen nauwelijks spreken. Vanmorgen kochten we water in een straatwinkel, we hadden de flessen al open.We weten dat de prijs gewoon 100 rupies is, zet hij tegen mij 150. Ik zeg nee 100, nee 150. Ik wijs hem de prijs die wel klein op de flessen staat als maxverkoopprijs. Okay 100 dan, met een gezicht alsof die dit voor het eerst ziet. Met deze momenten betalen wij al onze foto en nieuwsgierigheidsmomenten terug. Gelukkig zijn deze belevenissen in de minderheid en overheersen de leuke ontmoetingen.
Na Hanwella was een lange rit (70km) heuvelachtig, maar we fietsen het makkelijk weg. Papaya, kingscoconuts en wat broodjes zorgen voor brandstof. Erg mooi stukje SL. Omdat het guesthouse het enige in de omgeving was had Fred geboekt. Hij moest de volgende ochtend bevestigen. We komen er aan, geen andere gasten. 's Avonds komt nog 1 SL familie. Er zijn iets van 12 kamers. Wel geboekt en bevestigd.
Goed, we hangen altijd een klamboe op, de mosquito's kunnen ook leven bij airco en fan en steken alsnog. opeens wordt ik wakker door Fred, zit er zo'n kever (hetzelfde model van Arugam Bay) binnen in de klamboe. Fred verwijdert de kever helemaal... Grootte 4-6 cm lang, met een hard lijfje en een aantal akelig uitziende voelers en poten. We liggen alweer plat, toen schiet mij te binnen: Fred hoe wist je dat die kever er was? Nou hij kroop over mijn gezicht en ik sloeg hem weg... Jakkes, wilde er niet aan denken. Nu hadden we aircoproblemen. Keuze: koelkast of niks. Dus we sliepen met het thermohemd aan, het laken erover en ik haalde nog mijn sarong erbij. Geen airco, zou benauwde 30graden betekenen. Op eens werd ik wakker omdat het wel erg warm werd. Het was al iets aan het schemeren. Ik zat rechtop en wilde net uit bed toen ik iets zag bij Fred's voeten. Een groen zwarte slang. Mooi opgekruld met het hoofd boven op liggend. Klein model. Ik dacht, rustig blijven, uit bed. Fred wakker gemaakt: Fred, stap nu rustig uit bed, er ligt een slang bij jouw voeten. Fred kijkt me slaperig aan: een grote of een kleine? Een kleine. Oh, dan is goed. Hij trekt zijn voeten op en wil uitstappen en kijkt. waar is die slang. Ik (geen bril op) ...daar. Waar? Was het zijn groen zwarte sarong waarvan het eind zo opgekruld lag. Gauw weer verder geslapen. Volgende ochtend doe ik de deur open en wil vertellen dat de zon schijnt, is Fred me voor en zegt: nu staat er zeker een olifant voor de deur... Vanmorgen opnieuw een lange rit voor de boeg door wederom mooi landschap. De laatste fietsdag. We zijn om twee uur in Negombo. We hebben besloten niet naar Kandy te gaan. Na geinformeerd te hebben zouden we er uiterlijk om 17 uur al moeten staan om een redelijke plek te bemachtigen. De tocht duurt van 18 tot 22 uur. Van hier uit is het goed 2,5 tot 3 uur rijden naar Kandy.
Vanmiddag hebben we alles voor de terugreis klaargemaakt en een treatment voor 3 uur voor morgen middag geboekt. Relaxt naar huis. De parade houden we nog tegoed. We kijken terug op een zonnige vakantie met een op een hand te tellen regenmoment op de fiets. Hier in Negombo ook schitterend weer.
Totale fietstochtafstand is 1135km, komen nog wat bij voor plaatselijke tochtjes. De facts doe ik thuis wel. Wij gaan nu weer eens eten , liefs Fred en Renate

• 18 Augustus 2010 - 14:22

Miek:

Gelukkig geen echte slang, brrr... Goede reis terug! xx Miek

• 18 Augustus 2010 - 18:00

Dorien:

Geniet van de laatste treatment en goede reis terug !!

• 19 Augustus 2010 - 18:29

Gina.:

een fijne terugvlucht. groet g g.

• 15 Oktober 2010 - 19:25

Leander:

Goedenavond fietsavonturiers,

Mijn vriendin en ik gaan in november in sri lanka 5 weken fietsen. We hebben een globale route gemaakt maar kunnen ieder goede tip en rustig weggetje gebruiken.

Kunnen jullie ons een zetje geven?/

Alvast bedankt voor de moeite,