Unawatuna - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Renate Jong - WaarBenJij.nu Unawatuna - Reisverslag uit Unawatuna, Sri Lanka van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Unawatuna

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate

13 Augustus 2010 | Sri Lanka, Unawatuna

Lieve mensen,
we zijn sus uit Arugam Bay met een busje vertrokken. Die chauffeur hield ook van suicidaal rijden. Inhalen in de bocht als er echt niks te zien is. En het maar net halen, maar dat doen ze allemaal. Die rijstijl zal ik straks kunnen missen als kiespijn.
We waren al even na achten in Welawaya en hebben ontbeten waar we op de heenreis ook hebben gegeten en met de tuk tuk naar de boeddha's gingen. Nu had hij zijn kamers allemaal voor 2 weken vol; met militairen die oefeningen doen. Dat was al op de weg te merken, even wat meer straat afzettingen. Dan worden de Singalezen gecontrolleerd. Ons zwaait men uitgelaten toe, de duim omhoog, where you from, where you go.
Die dag een prachtige etappe gehad. Mooie rijstvelden, dat stukje land was goed bewaterd dmv irrigatiesystemen. Veel waterbuffels en weer waarschuwingen voor olifanten. We hebben flink doorgereden en 75km later waren we om half twee in Tissamaharama. Daar senl gedoucht, geluncht en een safari geregeld. Met een 4 wheel drive jeep anno 1960. Er was geen contactslot, tweedraadjes aan elkaar en hij reed. Het Yala National Park, Daar zijn we tot half zeven gebleven, want het ging dicht. Olifanten van dichtbij (2 meter) gezien. Die deed niks, alleen maar eten. Krokodillen maat L, families wilde zwijnen met echte ukkies, veel reeen en forse herten, verschillende vogels. Het was een leuke ervaring, vooral in die open jeep. Tot onze grote verbazing was er ook een heuse bus aan het rondrijden, het model dat ook op straat rijdt. Even een zijsprong, sommige bussen hebben veelbelovende namen:Assambador, Enterprise, The King, ... ze zien er niet uit en racen over de weg. Men houdt hier van Slics (?) Ook zijn hier staions waar je een `groene` emissietest kunt laten doen, wie gaat dit hier doen. We zijn altijd " zwart" van de uitlaatgassen.
Dus 's avonds nog net gegeten en doodop naar bed. De volgende ochtend om 6 uur ontbeten en 7 uur weg naar Tangalle. Wederom een prachtige rit (80km) Onderweg Kings coconuts gedronken een hele papaya opgegeten en wat bananen. In Tangale hebben we een heel leuk guesthuis gevonden; op het strand. Tja de Tsunami zou ons direct grijpen. Dat is trouwens met de hele zuidkust gebeurd. Gedeeltelijk is er veel herbouwd, maar ook veel ruines staan er nog. Waar zijn al die miljoenen gebelven aan donaties????
In de buurt van het guesthouse is een strand waar 's avonds de turtles komen. Dus dat voor die avond geregeld. Om 19.45 met de tuk tuk een half uur rijden, dan naar het strand lopen en om negen uur met een klein groepje en gidsen beginnen met wachten. Tussentijds heb ik ook geslapen, was helaas erg moe. Later (1 of 2 uur) liepen we een kant op, daar was een nestje met baby turtles. We zagen het spoor op het strand, de babayturtle is naar het water gelopen. Het nestje was leeg. weer terug en wachten, andere kant opgelopen. Een spoor van een mama/papaturtle. Helaas ook weer terug naar zee. Dus niks gelegd. Weer wachten, heel lang wachten, soor this is nature,... met dat piep-engels. Ja, we mochten, de turle had een gat gegraven en was eieren aan het leggen. De turtle (1meter) het gat zeker eenhalve meter diep, daar zat ze/hij in en was eieren aan het leggen. Ze hebben ons verteld dat de turtle mannetje en vrouwtje is. Klinkt misschien dom, maar ik wist het niet, dacht alleen hoe doens ze het in het water met dat giga pantser... Die turtele legt pakweg 100 - 200 eieren binnen 20 minuten . Een ei is zo groot als een pingpong bal. Dan gooit ze binnen 2 uur het gat dicht en loopt naar zee. Op terugweg nog een 2de turtle zien leggen, weer wachten. Toen heb ik gezegd: ik wil NU naar huis. Ik kon wel staand slapen. Thuis aangekomen was het 2 uur, geen wonder dat ik bijna omviel. De volgende dag uitgeslapen en genikst. De dag erop, vandag dus om 06:45 vertrokken, er stonden 86km op het programma. Prachtige route langs stranden, rijstvelden, mooie boeddha's. Bij de grootste an het zuidelijkste punt van SL hebben we fruit gegeten. Bij die tempels staan altijd kraampjes voor offers voor boeddha. We hadden een leuk gebarenbcontact met een vrouw en haar man en hebben ons dwars door de fruitstal geproefd. Ze sneden ons alles open wat we wilden proeven, lachten zich kapot en we hadden veel lol. Voor 300 rupies, 2,30 euro. En ze hebben er dik aan verdiend. prima, ze hebben het verdiend.Onze eerste regenbuitjes gehad. Vandaag hebben we de hele dag de zuidwestmoesson op de kop gehad. De zee is extreem hoog en ruig. De brillen kunnen we onm het uur schoonmaken. Het was een geweldige fietsdag, af en toe die buitjes koelen lekker het lijf af. In Unawatuna op zoek gegaan naar een goed hotel voor 2 nachten. Gevonden, kost wel wat meer, maar ik heb successvol over de prijs onderhandeld. Onze fietsen werden veilig gestald. De ogen vallen bijna uit hun hoofd als ze het antwoord op hun vraag krijgen. Where you from? You are cycling in Sri Lanka?... Voordeel, men verzorgd ons uitstekend, want we moeten wel goed eten. En het eten was vanavond super, Fred heeft zich inmiddels door de zee heen gegeten. Ik houd het op vega. Morgen relaxdag en ik zag al het overzicht van de massages in het Auyverdagebouwtje. Super luxe kamer met zeezicht, balcon, en morgen een goed ontbijt. Het komt hier helemaal goed met de antioxydanten.
Bedankt voor jullie reacties. Het uoloaden van de foto's lukt niet goed, want de pc's hebben maar 3,2 MB en dat duurt euuwig,

liefs Fred en Renate

• 13 Augustus 2010 - 20:39

Gerrie,:

Nog een hele fijne en veilige week in het mooie SL en een goede terugreis.
    Groetjes ook van Henk.

• 14 Augustus 2010 - 09:36

Gina:

mijn mooiste kinderboek is:sientje en sebastiaan. gaat over twee turtles die veel van elkaar houden. ik wil ze heel graag ook eens zien. in indonesie niet gelukt maar wie weet in de toekomst. masage zeker doen!!!!! goed voor lijf en leden. xxxgina.

• 17 Augustus 2010 - 10:49

Heleen:

Hoi Renate en Fred, het is weer een lust om jullie zo een beetje te volgen. Wat een mooie belevenissen, dat blijft je (sommige) je leven lang bij denk ik. Mooi die verhalen over de turtels en de kings elephant!
    Wat mooi dat je je de reis zo verslaat aan ons hier, die weer bijna gaan beginnen! met mij hoef je geen medelijden te hebben. Mijn 1/2 huis heeft blank gestaan na een wolkbreuk 11 juli en nu wordt dat allemaal geschilderd en gestuct. ben ik dus deze 2 weken nog zoet mee. Groet binnenshuis volksverhuizing!verder alles goed hier. tot gauw en geniet van jullie staartje! liefs heleen