Varadzin - Reisverslag uit Varaždin, Kroatië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Varadzin - Reisverslag uit Varaždin, Kroatië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Varadzin

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

26 Juni 2023 | Kroatië, Varaždin

17 maandag 26 juni Varadzin Pansion Maltar

In Ptuj heb ik vanmorgen nog yoghurt en een banaan gekocht, zodat ik ‘iets’ heb. Ik fiets de heuvel af, door Ptuj en de weg loopt soms langs de Drau en vaker iets meer landinwaarts. Verrassend vind ik, dat ik nu flinke huizen met mooie tuinen zie. Veel tuinen hebben hier een maairobot. En, er wordt heel veel aandacht aan mooie bloemen besteed. Op Drauradweg.at had ik deze etappe nog gecheckt. ‘Der Drauradweg ist von Maribor bis Varazdin und weiter bis Legrad in hervorragendem Zustand und ganz neu beschildert.’ Top.

Het landschap is wijds en de korenvelden maken plaats voor maisvelden en ook zonnebloemen. In Ormoz houd ik koffiepauze en laadt voor de zekerheid bij. Afstand is 60 km, moet makkelijk kunnen, maar… als de accu leeg is en ik sta ergens, ik kan niks beginnen. Ik houd de routebordjes aan en laat Komoot voor wat het is, maar vandaag houdt hij zich goed aan de originele route. Mbt hervorragendem Zustand,… onverhard met flinke grind. Ook dit wil ik niet met mijn andere fiets fietsen. En deze stukken worden steeds langer. Het is me nu ook duidelijk waarom die georganiseerde touren in Maribor ophouden. Ik ben blij dat ik een tussenstop in Ptuj heb gemaakt, want Maribor - Varadzin zijn 115km. De weg wordt nog wat hobbeliger en ik ben in een tamelijk dicht begroeid bos, wijk regelmatig laaghangende takken uit. Ondertussen fiets ik op een zeer onverhard pad. Voor mij is een splitsing. Op de bekende bordjes staat Varadzin. Links én rechtsaf is een optie. Rechts is het pad tot nu toe, links is een ietwat geplet grasspoor. Ik denk aan die tekst:…hervorragendem Zustand…

Ik kies voor rechts en hobbel door, door flinke plassen, modder, over takken en kom uiteindelijk uit het bos. Grote zanduitgravingen met baggers en vrachtauto’s. Ik zet de fiets op turbo en klim omhoog, stap van de fiets, loop naar die vrachtauto en vraag: Varadzin? Vriendelijk wijst die man naar rechts en idd daar lijkt eenpad te lopen. Ik volg dat pad en kom later vast te zitten. Ik fiets terug tot het open veld en kijk op Google Maps. Daarmee navigeer ik over een grasvlakte richting een straat. Ik ben binnen 15 min terug op een goed verharde weg. Nu weer verder naar Varadzin. Ik vind makkelijk mijn slaapplek. Buiten op het terras zitten wat mensen. En oudere heer spreekt mij aan, in keurig Engels. Hij informeert naar mijn fiets en wil weten hoe duur die was. Want hij wil zoiets al driewieler. De prijs vertel ik nooit, zeg alleen dat het een dure fiets is, maar dat ziet hij ook. Hij vraagt of ik even kom zitten. Ik bestel een Cola en wij kletsen wat. Hij woont hier iets verder op. Ik ben verbaasd over zijn goede Engels. Hij heeft 17 jaar in New York gewerkt bij Dupont, en na zijn pensionering is hij weer naar huis gegaan. Die driewieler? Wat zou die kosten vraagt hij? Ik google even en vind een Nederlands bedrijf waar je custom-sized een driewieler kunt kopen. Ze hebben ook nog een Engelse site. Die zet ik in zijn telefoon, schrijf het ook nog op en wens hem een fijne dag. Deze Pansion is een goede keus, netjes, ruime en frisse kamer. Uitpakken, de fietskleding wassen, de fietstassen afspoelen, Teva’s afspoelen, voeten schoon borstelen en douchen.

Ik loop de stad in en ben zeer verrast. Wat een mooi, oud en vooral schoon stadje. Kerken, hele mooie parken, straatjes, winkeltjes en veel cafeetjes. Het was het geploeter zeker waard. En als ik terugkom van Legrad heb ik nog een hele dag én vervoer naar mijn auto. Ik ga zeker inkopen doen. Ik besluit om in een mooi restaurant te eten. De kaart is een en al vlees en de vis is een hele vis. Op Ibiza had ik er een besteld en gevraagd te fileren. Het was een zooitje. Dus dat doe ik niet meer. Ik heb pasta besteld en gevraagd de spek eruit te laten. Heel lekker en veel te veel. De ober was verbaasd dat ik het niet mee wilde nemen. Liter water en een glas witte wij erbij. € 11,90.

Bij het Pansion ga ik op het terras zitten en vermaak me. Opvallend is, dat hier wel 75% rookt, overal.

En ik heb nog een mail naar Drau radweg.at gestuurd. Ik vermoed dat voordat die zanduitgravingen begonnen, het er anders uitzag. Maar ondertussen weet ik, dat dat niet tijdig wordt aangegeven én behoorlijk wordt omgeleid.

Morgen verder naar Legrad en daar komt de Murr (ontspringt bij Lungau) samen met de Drau, gaat als Drau verder en verderop ook nog andere rivieren en alles eindigt in de Zwarte Zee.

De European Amazon International Cycling Trail is een fietsroute startend in Mureck, Oostenrijk aan de Muur dan verder met Mur und Drau en andere rivieren tot Muracs in Hongarije en een andere lus terug.

Fijne avond,

groet Renate


  • 26 Juni 2023 - 23:20

    Abel:

    Hoi Renate,

    Met veel plezier lees ik jouw reisverslagen en bewonder je doorzettingsvermogen !

    Met het alleen reizen heb ik al 10 jaar ervaring en weet dat het af en toe knap lastig is. De manier waarop jij het doet is voor mij ook niet meer haalbaar met mijn 78 jaar. Dus ik houd het bij mijn reizen met mijn camper en ter plaatse rijden op mijn E-Scooter en verder en beetje schilderen en heerlijk niets doen en af en toe een fijne sigaar roken.

    Veel plezier nog en goed thuis komen.

    Groetjes Abel


  • 27 Juni 2023 - 08:36

    Dorien:

    Hallo Renate! Wij genieten van jouw reisverslagen en al jouw belevenissen. Wat een doorzetter ben je toch! Geniet nog van de rest van de route! Groetjes voor nu!


  • 27 Juni 2023 - 10:04

    Gerrie Vermeer:

    Hoi Renate,

    Wat een belevenissen weer op weg naar Varadzin, echt petje af voor je, een dure fiets…..maar wat heb je er een plezier van, en hij laat je niet in de steek!!!

    Zo fijn dat je ook handig bent met Google Maps enz ik zou hopeloos verdwalen, en hou hhet dus maar op de goed gebaande paden……

    Vandaag laatste dagje fietsen in Limburg, morgen nog voor een paar dagen kamperen in Brabant, en dan zit deze vakantie erop.

    Fijne fietsdag vandaag.

    Groet Henk en Gerrie


  • 27 Juni 2023 - 10:26

    Renate:

    Veel plezier nog in Brabant!!!

    Heb die fiets niet gekocht voor ‘kijk mij eens een mooie fiets hebben’

    voor dit werk is die gemaakt.


  • 27 Juni 2023 - 20:45

    Femmy:

    Hoi Renate, petje af voor wat jij allemaal voor elkaar bokst en als de route tegenzit,dan maar weer terug. Jammer dat Komoot niet altijd duidelijk is. Ik zag op de app die fikse regenbui langskomen, gelukkig komt deze in zeer afgezwakte vorm eind van de nacht en morgenochtend hier voorbij. Kunnen we morgenmiddag ons laatste rondje fietsen. Daarna hebben we de 2 laatste dagen nog wat afspraken met de kinderen lopen. Zaterdag gaat het dan weer huiswaarts. Veel plezier nog op jouw laatste fietsdagen en tot ziens in Winschoten. Hartelijkegroet Klaa[e-38] Femmy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kroatië, Varaždin

Renate

Ik houd van reizen. Equipment: Riese Müller Nevo GT Touring e-bike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 320551

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2023 - 17 September 2023

Terug de bergen in

10 Juni 2023 - 30 Juni 2023

Fietsen in de Alpen

27 Augustus 2019 - 30 September 2019

Het nieuwe reizen

19 Februari 2019 - 06 Maart 2019

Terug naar Afrika

25 Augustus 2018 - 20 September 2018

Rondje Alpen

03 Mei 2018 - 01 Juni 2018

Voorjaarstrip Bella Italia

24 November 2017 - 10 December 2017

Later is NU

24 Februari 2017 - 03 Maart 2017

Lapland

09 December 2016 - 19 December 2016

Terug naar Bali

30 April 2016 - 12 Juni 2016

Bari - thuis

30 Augustus 2016 - 30 November 2015

Fietsreis in Griekenland

15 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Op naar Bergamo "Reitsmaroute richting Rome"

21 April 2015 - 09 Juni 2015

Overlanding Zuidelijk Afrika

12 September 2013 - 30 November 2012

Fietsreis Italie

11 November 2012 - 21 November 2012

Even er tussenuit, een ander soort avontuur

20 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

Fietsreis Cambodja & Zuid Vietnam

29 Juli 2011 - 26 Augustus 2011

Fietsreis Maleisië

25 Mei 2011 - 12 Juni 2011

Fietsreis Andalusie

23 Juli 2010 - 22 Augustus 2010

Fietsreis Sri Lanka

13 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Fietsreis Zuid Italie

05 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

Fietsreis Costa Rica

09 Oktober 2008 - 16 Oktober 2008

Stedentrip New York

15 Juli 2007 - 20 Augustus 2007

Fietsreis Thailand

05 April 2013 - 30 November -0001

Sicilia

14 Mei 2014 - 30 November -0001

Fietsreis Sardinie

Landen bezocht: