Maribor - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Maribor - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Maribor

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

24 Juni 2023 | Slovenië, Maribor

14 vrijdag23 juni Maribor Hotel Bau

Eerst op het fietspad naast een drukke weg tot Dravograd gefietst. De route loopt grotendeels door bossen op onverharde wegen, waar veel gruis op de straat ligt. In de routegids van Bikeline staat ook dat deze route moeizaam is, de fiets ‘geländetauglich’ zou moeten zijn en niet geschikt voor kinderen. Begrijpelijk, zou dit ook niet willen fietsen met mijn andere fiets met banden met zeer lage rolweerstand. Het is goed uitkijken bij het dalen. Ook is die straat ‚uitgereden‘ met een verhoging in het midden en links en rechts daarvan een soort vaargeul. De temperatuur is prettig in de bossen. De auto‘s rijden beschaafd.

Ik had gisteren al wat eten gekocht, omdat er onderweg niet veel zou zijn. Eerste pauze houd ik na 30 km op een sportveld. Een bank in de schaduw bij het clubgebouwtje én een buitenstopcontact. Ik heb al wat hoogtemeters erop zitten, stijgingen tot 18%.

De huizen zien er minder onderhouden uit en ik zie nauwelijks cafeetjes. Een ‘restaurant’, het is halftien en er zitten mensen aan het ontbijt. Pasta! De geur valt verkeerd en ik neem geen koffie en fiets verder. Het is warm buiten de bossen. De hemel trekt soms wat dicht, maar de stevige wind waait het weer open. Er was al vanaf 12 uur regen voorspeld.

In Podvelka moet iets zijn, dat had ik gisteren op de kaart gezien. Een kleine supermarkt, daar koop ik een fles met joghurtdrink en in het ‘cafeetje’ ernaast ga ik zitten. Het is een overdekt en een afgesloten terras. 2 tafels zijn bezet en er wordt gerookt. Dat kan hier en het verbaast me niks. Maar de deuren en ramen staan open en ik ga bij een raam zitten waar de wind naar binnen waait. Ik neem een koffie en een Cola. Alles bij elkaar geeft toch energie en ik fiets verder, op en neer. De hele route heeft in totaal 1000 hoogtemeters.

De route is redelijk goed aangegeven, soms staat een bord pas na de afslag en dan ben ik al voorbij. Komoot heeft soms weer andere ideeën. Het is me niet duidelijk waarom Komoot niet de originele Drauroute weergeeft. Ik fiets tegen halftwee na goed 80 km Maribor in. Het was een leuke tocht.

Maribor, van Festenfranze naar Maribor gefietst.

Het hotel heb ik snel gevonden, ligt verder buiten dan ik me herinner. Ruime kamer, comfortabel. Ik ga met de bus naar het centrum, lopend is 40 minuten én het is begonnen met regenen. In Maribor loop ik naar de tourist-information en haal een stadsplattegrond met wat informatie op. Direct om de hoek staat de franciscaanse kerk en ga daar even zitten, overdenk de afgelopen dagen en steek kaarsjes op voor Fred en de vier ouders. Ook als niet gelovige is en blijft het een speciaal moment.

Ik heb wat trek en zoek een café op. Het begint te stortregenen. Paraplu heb ik bij me. Ik blijf wel 1,5 uur in het café zitten, jammer dat ik mijn e-reader niet heb meegenomen. Dan toch maar verder lopen. Ik loop wat rond, zoek een aangeprezen pizzeria op en bestel. De dame komt met een groot rond servet met 4 verschillende cirkels op. Ik wijs de kleinste aan en zeg deze maat graag. Zij schudt het hoofd en zegt, nee de pizza’s zijn dit, de grootste maat. 50-60cm! Je kunt de rest meenemen. Ik sta op en zeg, dat doe ik niet en ga. Ook kost zo’n tafelkleed maar € 13, het is een enorme verspilling. Andere pizzeria, keuze uit 3 maten. Ik ga wat eten en besluit erna de bus terug te nemen. En, dat lukte warempel, ik ben weer bij het hotel uitgestapt.

Morgen wordt weer goed weer verwacht en dan ga ik Maribor verder verkennen.

Nu, zaterdag, ik kon geen mooie plattegrond met een wat getailleerde stadswandeling vinden, online een pdf gekocht met alles erop en eraan, in Nederlands. Als het goed is kan ik de stadswandeling ook nog via Google maps route gebruiken.

Zaterdag, Ontbijt nu afgesloten, zit in de tuin nog koffie te drinken en ga zo de stad in.

Groet Renate[e-1f4aa]


  • 24 Juni 2023 - 23:09

    Gerrie Vermeer:

    Pffff, wat maak je allemaal mee Renate, het is bijna een spannende reis aan het worden zo.

    zit sinds vandaag op een camping met goede wifi, ik heb wat dagen gemist maar ben nu weer bij.

    Fijne dag morgen in Maribor, oh nee, die is ook alweer voorbij……

    Benieuwd naar je nieuwe up date.

    Pas goed op je zelf, en geniet!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Maribor

Renate

Ik houd van reizen. Equipment: Riese Müller Nevo GT Touring e-bike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 321323

Voorgaande reizen:

12 Mei 2024 - 22 Juni 2024

Het is weer tijd voor een fietsreis

21 Augustus 2023 - 17 September 2023

Terug de bergen in

10 Juni 2023 - 30 Juni 2023

Fietsen in de Alpen

27 Augustus 2019 - 30 September 2019

Het nieuwe reizen

19 Februari 2019 - 06 Maart 2019

Terug naar Afrika

25 Augustus 2018 - 20 September 2018

Rondje Alpen

03 Mei 2018 - 01 Juni 2018

Voorjaarstrip Bella Italia

24 November 2017 - 10 December 2017

Later is NU

24 Februari 2017 - 03 Maart 2017

Lapland

09 December 2016 - 19 December 2016

Terug naar Bali

30 April 2016 - 12 Juni 2016

Bari - thuis

30 Augustus 2016 - 30 November 2015

Fietsreis in Griekenland

15 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Op naar Bergamo "Reitsmaroute richting Rome"

21 April 2015 - 09 Juni 2015

Overlanding Zuidelijk Afrika

12 September 2013 - 30 November 2012

Fietsreis Italie

11 November 2012 - 21 November 2012

Even er tussenuit, een ander soort avontuur

20 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

Fietsreis Cambodja & Zuid Vietnam

29 Juli 2011 - 26 Augustus 2011

Fietsreis Maleisië

25 Mei 2011 - 12 Juni 2011

Fietsreis Andalusie

23 Juli 2010 - 22 Augustus 2010

Fietsreis Sri Lanka

13 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Fietsreis Zuid Italie

05 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

Fietsreis Costa Rica

09 Oktober 2008 - 16 Oktober 2008

Stedentrip New York

15 Juli 2007 - 20 Augustus 2007

Fietsreis Thailand

05 April 2013 - 30 November -0001

Sicilia

14 Mei 2014 - 30 November -0001

Fietsreis Sardinie

Landen bezocht: