Onderweg en op de camping - Reisverslag uit Marzabotto, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Onderweg en op de camping - Reisverslag uit Marzabotto, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Onderweg en op de camping

Blijf op de hoogte en volg Renate

03 September 2019 | Italië, Marzabotto

Zo 1 sept. Cà le Scope onder Bologna

Op tijd 9:45 uit Obergurgl weg, het is fris én zonnig. De wielrenners zitten al in het zadel, ik zie ze zwaar trappen, het is gewoon een lange én zware klim. @Jos wil jij thuis naar mijn verzet kijken? Voordat ik naar de fietsenmaker ga? Misschien is het gewoon echt zwaar om daar omhoog te fietsen? k geef ze echt de ruimte, wacht tot ik veilig kan passeren, laat motoren en een enkele auto die ook noord-zuid rijdt voorbij. ‘Ik wil’ rustig rijden, beetje links én rechts kijken. De vergezichten zijn zo mooi. Boven is het tijdens dit vroege uur koud! De Italiaanse kant laat een breed, groen dal richting Meran zien. De straat is zeer regelmatig smal. Aan de dalkant is er een muurtje van 30-40 cm hoog en het gaat honderden meters steil naar beneden. Vind ik best spannend te rijden als ik ‘grote’ zich breed makende tegenliggers heb, die zelf ruim van de rotsen afrijden en ‘mijn’ wegkant willen innemen. En ik rijd strak naast de witte zijstreep. Amahoela! Omdat de volgende dag de Ötztalmarathon, de Marmot van Ostenrijk, vanuit de Italiaanse kant wordt gereden, zijn de bochten versiert met waslijnen vol wielershirts. De opschriften zijn ook al op de weg gespoten. 

‘Bussi du schaffst es!’

Leuk om te zien. Minder is, dat toch automobilisten de wielrenners bij het dalen in de nek zitten, de motorrijders, op uitzonderingen na, ruim in het midden vd weg scheuren, of dat de omhoog scheurende  Van een 2-tal klimmende fietsers inhaalt, waarbij ik er ook al ben. Ik rem en laat hem vóór en krijg een duim van de klimmers. 

Beneden zijn de typische Italiaanse dorpjes, waar ik bij een barretje een cappuccino, gevuld croissantje en een grote fes aqua con gas koop. De prijs, € 4,50 is dan ook nog mooi. De Tomtom haalt mij van de autostrada, leidt mij door kleine straten van Meran, stuurt mij een kant op waarvan ik de plaatsnamen ken. Afgelopen jaar fietsten we hier. 3x ben ik gestopt, de landkaart erbij, hoe kan dit, de autostrada loopt toch van Meran naar Bolzano naar Verona. Na 40 km door dorpen kom ik toch op de autostrada terecht. Rijen dik staan de auto’s. Ik rijd langs Verona, 2x zijn we er geweest en voel me echt gelukkig en stoer. ‘Ik heb met m’n auto Verona gehaald!’ Bologna en nog wat verder rijd ik van de autostrada af en volg de gemailde routebeschrijving naar de camping. Er is een grote Devianzone/ omleiding. Ikmoet bij COOP rechts af. Daar doe ik ook boodschappen, want de camping ligt, zoals gebruikelijk, in the middle of nowhere. Kleine 2 uur later en 400 km verder rijd ik tegen 17.30 de camping op. Mooi terrein met een oud huis en bijgebouwen, ruime terras met ligstoelen, klein zwembad en flink wat gasten. Ik mag een plaats kiezen. De mooiste plaatsen liggen lager op het terrein en ik kies toch voor een wat mindere plaats(beetje scheef, wat kleiner en achter het hek loopt een grintweg -weet ik sinds vannacht) maar wel tussen andere mensen. Goede keus, een praatje is zo gemaakt. Voor het ontbijt ben ik al op de hoogte van het een en ander. Het opzetten vd tent vergde toch veel meer tijd. @Dorien, ik heb ervoor gekozen om alle scheerlijnen ook vast te maken. Morgen wordt regen verwacht en ik sta onder de bomen aan een open stuk. Als het waait, wil ik niet opstijgen met die lucht gevulde buizen.

Alles uit de auto, de tent inrichten, de auto opruimen en wegzetten. Iets wat we samen in een uur deden kost mij meer dan 2 uur. 2 x de tent opnieuw uit gerold totdat ik de juiste kant voor had. Toen dacht ik, jezus, is het dit wel waard? Dan is de euforie van ‘langs Verona rijden’ ver te zoeken. 

Na het douchen ben ik boven gaan eten, pizza avond. Vaste prik, elke zaterdagavond komt een pizzabakker (pensionado) naar de camping en bakt op het terras in een houtgestookte oven pizza’s. Zitten Assenaren aan dezelfde tafel en zij vraagt: ga je hier nog golfen? Verbaasd, oja de golftas lag tijdens het opzetten naast de auto. Blijkt dat zij ook golfen en we hebben afgesproken, als we écht gaan, gaan we met z’n 3-en. De spelbreker zou de temperatuur kunnen zijn. 

Ik haak tegen 22 uur af, ben gewoon moe. In de slaapcabine is het best koel, voordeel vd fresh & black serie. 

De volgende ochtend is het moeizaam opstarten, mediteren, rugoefeningen, baantjes zwemmen, ontbijt maken en na de eerste slokken koffie zie ik het mooie uitzicht en de hoofd-mist trekt op.

De middag op het terras in de schaduw lezend verbracht. En later op uitnodiging samen met 2 vrouwen een rondje ge-jeu-de-boule(s)d (?) zeg het maar. Na het eten, bij de tent, nog de camping verkend, wat een groot terrein. Op deze camping wordt elke avond een maaltijd aangeboden. Dus vanaf nu ga ik niet zelf koken! Later nog boven zitten lezen, omdat het bij de tent fris is. Komen mijn ‘bovenburen’ gezellig erbij zitten, die van die Oldtimer. Ik ben verrast over de contacten hier, dat doet goed. Zal morgen minder ochtendmistigheid in mijn hoofd zijn? 

Morgen en overmorgen is regen voorspeld. Plan: morgen rijd ik naar Marzabotto, parkeer de auto en ga met de trein naar Bologna. Bologna heeft ook een hop-off-hop-on-bus. Daar kan ik me wel goed me vermaken. Voor woensdag -mooi weer- staat een dagje golfen met De Assenaren gepland. Redelijk vlakbij ligt Molino del Pero, een golfclub met een 18 holes baan. 

Ondertussen is het na tienen én bedtijd.

Ma 2 sept.

Ik was redelijk op tijd klaar voor vertrek en vroeg me af ‘waar ligt de reserve autosleutel. 1/4 later had ik deze gevonden en stresspunten binnen. Door niet oplettend de Tomtom in te stellen had ik 3/4 nodig om naar het station te komen. In Marzabotto ben ik in de trein gestapt en was 40 min later op Bologna centraal. Daar waar in 1980 een bomaanslag was https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bomaanslag_in_Bologna_op_2_augustus_1980bijzonder is dat de stationsklok het overleefd heeft, wel is blijven staan. Bestaat er een passender memorial?

Via de lange Via dell’Independenza naar het centro storico. Daar heb ik een hop-on-hop-off buskaartje gekocht, snel nog wat voor de lunch gekocht en ben gaan zitten. Mooie kerken, palazzo’s, bij de San Michele in Bosco op een heuvel uitgestapt. Die mevrouw van het ‘toeristen-info-bandje’ had het over een mooie kerk en een mooie wandeling. Helaas de kerk was gesloten, dat vertelt ze niet bij! en de wandeling?kon nergens een ingang vinden die niet ‘Privato’ was...dus bij de bar een cappuccino met tarta bosca mascarpone en mineraalwater (€4,60) met uitzicht over de stad. Prachtig alternatief want er kwam nog gratis een staaltje bus-rijden bij. De bocht is een smalle 180gr en de stadsbus stekt ruim in om die scherpe draai te maken, neemt daarbij met zijn linker achterkant twee van die grote containers op wielen mee. Die kletteren op de grond, stoïcijns rijd de chauffeur verder. De containers zullen er nog steeds liggen...

Later de bus weer opgepakt en het rondje ‘afgemaakt’. In het centrum de basiliek Petronius bezocht. Grote, zonder al te veel pronk en praal, basiliek. Zoals altijd, koop ik kaarsjes om die voor de ouders op te steken. Op dat moment knalt om de hoek: oh, je gaat ook een voor Fred opsteken. Dat kwam pas op het moment binnen toen ik naar die kaarsjes greep. Gelukkig kun je ongegeneerd in een kerkbankje zitten janken. Voelt niet ongemakkelijk. Nadat deze zondvloed was opgedroogd, bedacht ik mij: je gaat met de lift naar boven om van het uitzicht te genieten. Kaartje gekocht, in de lift en naar boven. De lift rammelt en is gewoon een bouwlift, want die hele toren staat in de steigers! Overal kun je naar beneden kijken...mooi bedacht met m’n hoogtevrees. Iedereen moest uit die lift en late via eindeloze steigertrappen naar beneden. Een Nederlandse man schoot compleet in paniek en overtuigde de kooi-lift-bestuurder dat hij nu en direct naar beneden ging. Het uitzicht was echt overweldigend en de hoogtestress verdween. Langzaam de terugweg naar het station ingezet en nog een espresso met een dolci en mineraalwater aan een barretje gedronken. Heerlijke Italiaanse zoetigheid, die niet zoet smaken, maar naar dat wat erin zit! Pistachenootjes. Gelukkig kon ik de terugweg naar de camping mbv de iphone googlemaps vinden, de Tomtom kent dit punt niet. Nu heb ik het punt gemarkeerd en als thuis ingesteld...moet vanaf nu goed gaan! s’Avonds op de camping weer mee gegeten, 3 gangen, superlekker. Een Italiaans echtpaar kookt dit 2 x per week met veel passie. En het is een feest om beiden 70+ers te zien.Carla, de eigenaresse vertaalt het en ik zag dat hij bij het opsommen van de ingrediënten in het Nederlands 1 was vergeten. Hij fronste, keek haar aan en toen kwam de selderij nog erbij. Een glimlach en een knikje van de kok bevestigden zijn tevredenheid. Gezellige avond.

Di 3 sept.

De ochtendkater na een vermoeiende dag gisteren uitgebreid verdreven met een extra meditatie. En, ik denk het zeker te weten, ik blijf hier gewoon totdat ik richting huis rijd. Mijn andere camping, Sasso Corbo, ligt ook in the middle of nowhere, maar heeft niet de luxe van elke avond met eten aan te schuiven. @Ron jouw tip zal ik op de terugreis bezigen, dank hiervoor! 

Vandaag is het bewolkt met af en toe een drupje en vanaf morgen weer volop zon. En morgen ga ik met de Assenaren naar ‘Molino del Pero’ Golfclub bij Monzuno. Mooi vooruitzicht.

Dank jullie voor jullie reactie en het ‘een hart onder de riem steken’ het doet goed en helpt.

Liefs uit Italië 

Renate


  • 03 September 2019 - 15:33

    Dorien:

    Helemaal geen gek idee om daar op de camping te blijven, mooie omgeving en een fijne plek! Jos kijkt als je terug bent wel naar jouw cassette,maar het waren daar in Oostenrijk geen kleine bergjes,hoor!!!! Vraag maar eens aan Jan Spaaij (-: ! Stoer dat je daar gefietst hebt.
    Mooi plekje heb je en geniet van het lekkere Italiaanse eten en vooral dat het nu voor je gedaan wordt als je wilt!

  • 03 September 2019 - 16:07

    Frederique:

    Renate,

    Wat een prachtig verslag ! Wel buffelen voor jou, maar de eer heb je ! Een oergezellige Italiaanse familiecamping . Mooie foto's !

    Trap ze en geniet !

    Frederique

  • 03 September 2019 - 17:11

    Femmy:

    Lieve Renate, wat ben je toch een doorzetter en buffelaar. Fijn dat je op zo’n leuke camping terecht bent gekomen, waar je niet hoeft te koken en leuke mensen om je heen hebt. Succes met golfen. Ik kon uit naar je volgende stukje van je reisverslag. Liefs en houd je haaks, Klaas en Fem

  • 04 September 2019 - 10:01

    Carla En Ted:

    Hoi Renate,
    Een mooi en uitgebreid reisverslag.
    Mooie foto's, leuk tentplekje en mooie vergezichten.
    Ik heb altijd veel respect voor die wielrenners , die elke dag in de hitte 200 kilometer door de bergen rijden en dan eindigen op een bergtop. en helemaal kapot aankomen en de volgende dag dezelfde prestatie moeten leveren. En niet klagen over een schram of erger. Voetballers zijn "watjes ".
    Fijn dat je bezig bent en bezig wordt gehouden.
    Goede keuze om je te laten verwennen op de camping.
    En golfen is golven.
    groeten Carla en Ted

  • 05 September 2019 - 17:56

    Gerrie Vermeer:

    Lieve Renate, wat een mooi verslag heb je er weer van gemaakt, ik heb het in 1 adem uitgelezen, en intussen reed de bus ons terug naar het hotel. Na vele warme fietsdagen, nu eens een Hollands temperatuurtje ( 21 graden) ook wel eens lekker. Wat heerlijk voor je dat je op een gezellige camping zit, en dat je lekker kunt aanschuiven ' s avonds. Dat is gezellig en echt vakantie, want geen boodschappen doen en afwassen heeft zo zijn voordelen. Geniet maar lekker daar in Italië. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Marzabotto

Het nieuwe reizen

Beste mensen,

Het gaat gebeuren; ik ga -alleen- op reis én ik heb een plan. Het is niets voor mij, weg te gaan met ‘ik zie het wel’. Het plan bestaat uit: voor mij activiteiten en plaatsen die ik mooi vind, waarvan ik blij word en energie krijg. Vooral het stukje Alpen wordt mbt activiteiten door het weer bepaald. Ik heb onderzocht welke voor mij veilige -gezegend met hoogtevrees- wandelopties in de gebieden zijn. Ik wil ook echt de bergen in. Een zielen-ontdekkings-reis.

De fiets gaat mee, mijn nieuwe 2de handse Koga randonneur, triple 9 (dat zei Rijkwert, dacht ik) “daarmee kun je prima klimmen”, de golf-clubs, bergschoenen en wandelstokken behoren tot het equipement.

Samen met fiets-vriendin Dorien heb ik tenten gekocht. We hebben een fantastische dag in de kampeerhal Roden en Declathon Groningen gehad. Grote pret bij het afwegen, onderzoeken en uiteindelijk kiezen gehad. Samen de slaapcabine onderzoeken, zitten in de ‘voortent’, omheen lopen, erg knus én gezellig! Gelukkig schot me tijdens de lunch binnen, ik wil een tent met stahoogte, was nl al helemaal in voor de oer-tent in zandkleur van Vaudee. Dan maar een nieuw rondje, waarbij de kruislings gebogen stokken een barrière opriepen. “Mevrouw, dat gaat u niet lukken, te zwaar! Maar als u alleen op de camping aankomt, krijgt u altijd hulp.” Aardig bedoeld, maar ‘ik zelluf doen!’. Zijn jongere collega zag dit wat luchtiger en bouwde de tent af, zodat ik het kon proberen. Geen probleem, afgevinkt. Uit dankbaarheid voor hem, had ik het liefst de tent gekocht. Echter, ik had met mezelf afgesproken, niks kopen, eerst paar nachtjes over slapen. 

Bij Declathon zagen wij de collectie van fresh & black, opblaasbaar. Paar dagen later heb ik de kleinste tent met stahoogte en een pop-up tentje besteld. Samen met Dorien bij 35 gr thuis uitgeprobeerd. En echt de black & fresh tent voelt koeler. Tent kan ik in kleine 15 min. alleen opzetten én na flink oefenen lukt het me het pop-up tentje (voor 1 nachtje onderweg) weer op te vouwen. Het pop-upje hebben we nog ge-upgrade met een extra ventilatie ‘raam’. Binnentent onder de naaimachine, muggengaas ingenaaid, stof eruit geknipt, klaar.

Best spannend allemaal, om alleen te reizen, zonder Fred. Alleen, nu ja, naast mij op de bijrijdersstoel zitten ‘beren op de weg’, ‘ onzekerheid’, ‘doe ik hier wel goed aan’. Maar ik ‘moet’ hier doorheen en onderzoeken hoe ik nu met reizen verder omga. Wil nl. niet direct voor de weg van groepsreizen gaan. Hoe dan ook deze ervaring zal mij de weg wijzen. 

Nu bijna bij het vertrekmoment wordt het heel spannend en buikpijn speelt op. Dus écht spannend. Ik stort me op het inpakken vd auto en ontdek dat er wel heel veel minder ruimte inzit dan in de Passat. Wellicht laat ik de golfclubs maar thuis en neem dan de Lafuma (relaxstoel) mee.

Mijn eerste stop is Kelkheim, waar mijn vriendin uit middelbare schooltijd woont. Dat wordt een fijne en gezellige eerste stop,

Groet Renate

ps nieuwe dagboeknaam is: www.renateoppad.waarbenjij.nu

Recente Reisverslagen:

12 September 2019

Afscheid in de Dolomiten

10 September 2019

...en weer nieuwe inzichten en besluiten

05 September 2019

Dolce vita

03 September 2019

Onderweg en op de camping

30 Augustus 2019

Op weg naar Bella Italia
Renate

Ik houd van reizen. Equipment: Riese Müller Nevo GT Touring e-bike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 322513

Voorgaande reizen:

12 Mei 2024 - 22 Juni 2024

Het is weer tijd voor een fietsreis

21 Augustus 2023 - 17 September 2023

Terug de bergen in

10 Juni 2023 - 30 Juni 2023

Fietsen in de Alpen

27 Augustus 2019 - 30 September 2019

Het nieuwe reizen

19 Februari 2019 - 06 Maart 2019

Terug naar Afrika

25 Augustus 2018 - 20 September 2018

Rondje Alpen

03 Mei 2018 - 01 Juni 2018

Voorjaarstrip Bella Italia

24 November 2017 - 10 December 2017

Later is NU

24 Februari 2017 - 03 Maart 2017

Lapland

09 December 2016 - 19 December 2016

Terug naar Bali

30 April 2016 - 12 Juni 2016

Bari - thuis

30 Augustus 2016 - 30 November 2015

Fietsreis in Griekenland

15 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Op naar Bergamo "Reitsmaroute richting Rome"

21 April 2015 - 09 Juni 2015

Overlanding Zuidelijk Afrika

12 September 2013 - 30 November 2012

Fietsreis Italie

11 November 2012 - 21 November 2012

Even er tussenuit, een ander soort avontuur

20 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

Fietsreis Cambodja & Zuid Vietnam

29 Juli 2011 - 26 Augustus 2011

Fietsreis Maleisië

25 Mei 2011 - 12 Juni 2011

Fietsreis Andalusie

23 Juli 2010 - 22 Augustus 2010

Fietsreis Sri Lanka

13 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Fietsreis Zuid Italie

05 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

Fietsreis Costa Rica

09 Oktober 2008 - 16 Oktober 2008

Stedentrip New York

15 Juli 2007 - 20 Augustus 2007

Fietsreis Thailand

05 April 2013 - 30 November -0001

Sicilia

14 Mei 2014 - 30 November -0001

Fietsreis Sardinie

Landen bezocht: