Golela, voor de grens van Swaziland - Reisverslag uit Golela, Zuid-Afrika van Renate Jong - WaarBenJij.nu Golela, voor de grens van Swaziland - Reisverslag uit Golela, Zuid-Afrika van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Golela, voor de grens van Swaziland

Blijf op de hoogte en volg Renate

28 Februari 2019 | Zuid-Afrika, Golela

De avonddrive, wat een feest! Na 5 minuten stond familie giraf naast de weg. Verschil tussen mannetjes en vrouwtjes (vergeet ‘jes’) zijn de mini horens. Die van het mannetje zijn groot en dik en die van de vrouwtjes zijn beduidend kleiner en hangen iets.

De lucht is dreigend en er hangt/zit regen in de wolken, het is ook klam en benauwd. Een schildpad kruipt over de weg en links en rechts zijn wildebeests. Josh rijdt eerst naar de waterplekken. Bij de eerste zitten we al goed, een hippo (nijlpaard) drijft rond. Erop staat een reiger. Ook zijn er nijlganzen, ook hier worden ze als plaag beschouwd. Het is nog steeds rustig in de bush. We zien een Kingfisher, prachtig gekleurd vogeltje. Verderop, ‘look forward’ met een big smile. Olifanten, een kudde (20-30) komt rechts uit het gras. Ze lopen onze richting op. ‘Doe you like walking elephants around the car?’ Yep, kom maar op met het avontuur. De groep komt op ons af en een stapt recht op de jeep af en legt de slurf op de motorkap. Ik stop het fototoestel en de i phone (filmen) onder het des board, wil het niet kwijt. Josh is er niet enthousiast over deze toenadering en roept (hard) ‘stay of my car’ Hij wappert met de hand en gebied achteruit te gaan. De olifant luistert. De man en de vrouw (Indisch) achter ons zittend raakten in paniek, staat op en samen met roepen ze iets. Want een andere olifant stapte zijn richting op en Josh ‘stuurde’ hem weg. Ik riep: sit down, be calm it’s okay and think to Ganesha. De olifanten waren gewoon ondeugend en er hing geen dreiging in de lucht. Beiden keken me aan en glimlachten, Ganesha!

Helemaal te gek om dat te beleven. Opeens riep Fred (zit 2. rij) ‘Josh, ther are three elephants behind the car’. ‘Okay, let’s go riep Josh en gaf gas. Josh had de anderen onze standplek gemeld, want er kwamen 2 jeeps onze kant op. Dit wil je niet missen. We reden naar een berg voor het drankje met prachtig panorama. In de verte waren al lichten te zien en het donderde al. Fred wilde nog graag wat buffels zien en zodoende gingen we op zoek. Het was al tamelijk donker en we vonden een klein groepje buffels. De hemel lichtte steeds veller op, de buffels kwamen op 15 m naar ons toe. Nature! Dit is zo genieten. De dreigende lucht trok steeds meer onze kant op en Josh besloot terug te rijden. Een half uur met een behoorlijke snelheid over de paden. De schijnwerpers geven net een paar meters voor de auto licht. De beesten schuilen allen voor het onweer. Er wordt niet gejaagd, honger voor de jagers en leven voor de prooien. Genieten, voor in de jeep, ik zie de schaduwen van de struiken en bomen langs me heen vliegen, Josh ontwijkt handig de kuilen en diepe sporen en rijdt geconcentreerd. Geen stoere praatjes meer, kop erbij. Inmiddels regent het en hij stelt ons gerust ‘5 minutes en you will be back’. We waren de eerste groep die terug was en konden relatief droog naar ons huisje lopen. Nu plensde het en de paden op het terrein liepen vol. De stroom was ondertussen uitgevallen, overal petroleumlampen. Knus onder het dak in de open ‘eetkamer’ van de lodge. Net als ons tuinhuisje. In de lucht was een stevig onweer en het spoelde. De Zuid-Afrikaanse wijn smaakte goed. Morgenochtend slaan we de ochtenddrive over en slapen uit, 7:15. Want we mogen morgen een flink eind verder rijden naar de volgende lodge. We worden om 12 uur bij de cashew factory verwacht, waar de auto wordt geparkeerd en wij met een transfer naar Thonga Beach rijden.

24 febr. Thonga Beach https://www.thongabeachlodge.co.za

Het heeft nog lang geregend en met de stroom is het niet meer goed gekomen. Toen we het park uitreden stond familie giraf klaar, 7 stuks. Naar Hluhluwe (spreek: Slusluwie) reden we weliswaar op de N 2, maar de koeien en geiten lopen gewoon op en over de weg. Dat is uitkijken en tot mijn grote verrassing gebruikten de mensen hier de knipperlichten vd auto. We houden de route goed in de gaten, het blijkt nogal lastig om het juiste ‘slechte’ pad naar rechts te vinden. Bij de Cashew factory stallen we de auto en een chauffeur met 4x4 pikt ons op. 1 uur stuiteren we over de weg, schuiven door diepe zandgeulen en komen door elkaar geschuwd bij de Lodge aan. Niet gek, een 20tal ronde rietgedekte huisjes liggen verspreid in de beboste duinen. Alles verbonden met keurig bijgehouden houten -teak- paden. Met 2 min. staan we op het strand van de Indische Ocean. Kan minder! Na de lunch, delicious, naar het strand en beetje uitrusten. Om 17 uur vertrekken we voor de Sundowner aan Lake Sibaya. Met de jeep hobbelen we naar het water, glibberen door het moeras. We zien een leguaan 60-80cm en in de verte nijlpaarden. Sunset was mooi, ook iets wat niet verveelt. Doordat het veel geregend heeft is de Catfish op land gekomen en zwemt in de rijsporen die volgelopen zijn. Makkelijke prooi voor alle vissers. Tegen 19.30 zijn we weer terug voor het diner.

Doordat de routebeschrijving een kleine fout heeft rijden zich keer op keer gasten vast. Uitsluitend met 4x4 kun je hier komen. Thuis heeft Fred voor alle zekerheid de lodge’s in de Garmin gezet.

De volgende dag zijn we gaan kajakken op Lake Sibaya. Het meer was rustig en een prachtige stilte. Er zat een mooie vogel op een rots vlak voor ons, een Fish Eagle. Meende dat de gids dat zij. Ook hier wil ik niet alleen op pad, ik zou eindeloos rondjes rijden en waarschijnlijk per toeval de Lodge vinden.

Vanmiddag staat lezen op het programma en het avondeten gaan we voor de ‘Turtle-walk’.

Helaas kan ik hier geen nieuwe foto’s uploaden. De eerste safari-foto’s zitten op de site, maar de 2. serie lukte niet meer vanwege stroomgebrek en hier heb ik 200 mb per dag...

De turtlewalk leverde geen baby turtle op. 35 min. heen lopen en 35 min. terug over het strand is wel een work-out na het lekkere eten.

26 febr. dinsdag Kosi forest lodge https://www.kosiforestlodge.co.za

Vanochtend 40 min. met de 4x4 terug naar de Cashew factory, dan tot Manguzi, kleine 40 km. Daar stallen we de auto (Total station) en worden opgepikt, wederom een 4x4 weg. We waren op tijd bij de Total en konden nog even de ‘straat op’. Stalletjes en geweldige huishoudelijke winkels. Leuke spullen om te zien. Op de markt kopen we nog een leuke hanger voor in ons hutje. 1/2 uur: praten, onderhandelen, wat anders doen, terugkomen en kijken, weer verder lopen, terugkomen en gepast geld aanbieden. Hij startte op R 350; R 250 was dan zijn best price en wij boden hem R 170 gepast aan.

Nee dat was te weinig, we lopen naar onze auto en opeens staat de man achter ons, give me R 180. Prima...

De Kosi Forest ligt in een wat open bos, het is warm en vochtig en er kruipt veel. De wifi doet hier ook niet, ‘broken mam’.

De raffia forest walk was geweldig. George, de ranger wist heel veel te vertellen. Over de rhino’s die na zonsondergang het land in komen, hoe wat deze doen. Mocht je ooit oog in oog met een rhino te komen staan? Only one option, climbing so quick you can on a tree...

Over mieren, waarmee vroeger misdaad werd bestraft. De misdadiger die gepakt werd moest zijn hemd uit doen en werd op de grond gelegd. In het bos werd een soort mieren ‘nest’ uit de takken van een boom gesneden en op de rug van de misdadiger gelegd. De mieren bijten en scheiden een gif uit, dat de huid indringt. 6 uur lang lijdt die misdadiger helse pijn door het gif. Na 6 uur is het gif uitgewerkt en de misdadiger genezen.

Mieren of kever die rondjes in het zand draaien, mieren die een antenne voor aankomend weer hebben, allemaal leuke verhalen.

Ook heeft de overheid verboden om in verschillende delen van het meer te vissen. Daardoor blijft er te weinig vis over voor de krokodillen en deze komen dan aan land en zullen mensen aanvallen.

27 febr.

Wellicht komt dit verslag 2x...eindelijk wifi en nu doet de website gek.

Vanmorgen the half day boottrip gedaan. Door de wind was het twijfelachtig of die kon plaatsvinden. Voor een beetje golfslag zijn wij niet bang. Het meer kent 3 delen; lake 1, lake 2... Het 3 meer geeft toegang tot de Indische ocean. Echter het is verboden om door het kanaal daar naar toe te varen, omdat de schroeven het kanaal te veel beschadigen.

We zien rietkappers en bewoners die het kanaal door waden om naar de andere kant te komen. Prachtige plaatjes, helaas ‘don’t photograph the local’s’.

Later bij lake 1 zien we dan hippo’s. We naderen heel voorzichtig, de grens is het moment dat de hippo-man geluid maakt. ‘What you are doing here?’ Ook is er een ingenieus systeem om vissen te vangen. Er zijn stukken in het meer waar veel palen staan, de vissen zwemmen daar naar toe. Daarna komt een soort fuik; ook weer van bamboe of houtpaaltjes gefabriceerde klapdeuren, die naar een kant open kunnen. De vissen drukken hun neus er tegenaan, openen de deur en zwemmen in de val. Volgens George is het hun keuze en ze worden daardoor niet actief gevangen ;-) Tja, hoe je het bekijkt. George heeft een dikke fooi verdiend. Vanmiddag houden we rust bij het zwembad met uitzicht op het meertje. Na zonsondergang mogen we er niet meer zijn, vanwege de mogelijkheid dat hippo’s daar naar toe komen.

28 febr. shayamoya lodge vlakbij grensovergang Golela Swasiland . http://www.shayamoya.co.za

EINDELIJK WEER WIFI

Vanmorgen hebben we Kosi forest bij Manguzi verlaten. We hadden ruim de tijd voor de trip hier naar toe. Zo ook in 2 plaatsjes, waar veel op straat te doen was, uitgestapt en rond gekeken. Feestje.

Nu zitten we voor onze ‘bungalow’, gelukkig is er een briesje, bij 30 gr. en een mooi uitzicht op de bergketen van Swaziland. De gekko’s lopen over het terras, wat vogelgeluiden en tijd.

• 28 Februari 2019 - 12:43

Jeanet:

Hoi Fred en Renate
    Wat zijn jullie weer een indrukwekkende reis aan het maken, je valt waarschijnlijk van de ene verbazing in de andere. Mooie reisverslagen die het heel dichtbij brengen. Heel erg veel plezier samen en lieve groetjes, Jeanet.

• 28 Februari 2019 - 14:12

Menso:

Hallo. Je schrijft mooie reisverslagen. Geniet wel i.p.v. geniet niet. Een stier en een koe. Een geit en een bok. Hoe is dat bij de familie giraf? Ik weet dat wel. Julli vast ook wel! Geniet! En groet.

• 28 Februari 2019 - 16:38

Femmy:

Hallo Fred en Renate,
    Wat is het een mooi avontuur , dat jullie nu beleven! We zijn wel een beetje jaloers op jullie. Zeker als we lezen over de gigantische kudde olifanten die op jullie pad kwamen. Door jouw mooie reisverslag kunnen wij hier ook meegenieten. Renate, je bent zaterdag jarig, de hartelijke felicitatie van Klaas en mij. Maak er een mooi safarifeestje van. Veel plezier nog,
    Groetjes en een dikke verjaardagszoen van Klaas en Fem.

• 28 Februari 2019 - 19:32

Janny De Boer:

Leuk om jullie te volgen. Mooi verslag! Veel plezier samen
    Goede reis!
    Groet, Janny

• 01 Maart 2019 - 04:41

Carla En Ted:

Mooie verhalen. Geniet nog een aantal dagen.
    We zijn terug van wintersport.
    Een dag eerder vertrokken vanwege de regen op de vrijdag.
    Verder heel mooi gehad. Het was redelijk druk. Kinderen konden geen les meer krijgen, maar dat heeft ook zijn voordelen . Met de (klein)kinderen tochten gemaakt.
    Zondag komen Jeanet en Gerrit naar de carnavalsoptocht in Oldenzaal kijken.

• 01 Maart 2019 - 18:38

Gerrie Vermeer:

Wel wifi ;-) maar griep gehad en even niks met mijn Ipad gedaan.
    Wat een prachtig reisverslag heb je er weer van gemaakt Renate, en wat ontzettend leuk dat jullie zo veel wilde dieren zien en genieten.
    Morgen ben je jarig Renate, er zijn slechtere plekken om dat te vieren op de wereld dan in Swaziland. Alvast gefeliciteerd en een onvergetelijke dag toegewenst. XX