Safari’s zijn zó leuk - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Renate Jong - WaarBenJij.nu Safari’s zijn zó leuk - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Safari’s zijn zó leuk

Blijf op de hoogte en volg Renate

23 Februari 2019 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

22 febr.

Gisteravond een mooie drive gehad, nieuw erbij was de olifant. 50 jr. oud, male. Ook zagen we 2 leeuwen, broers liggen. Broers blijven voor altijd samen. Josh vertelde, dat er geen concurrentie is. Eerst neukt de ene 2 dagen lang een vrouwtje, dan zet de andere het 2 dagen voort en beide trekken verder. Een leeuw heeft later niks met de jonkies en het vrouwtje. Dit waren nog jonge leeuwen. Echter ze bleven liggen slapen. Ze lagen pakweg 5-10 m van de auto, waar gewoon gepraat wordt, echter niet uitstappen.

Josh: we mensen staan niet op de menukaart van een leeuw, vandaar dat ze de jeep niet zal binnenvallen...De drive kent wel regels waaraan je je te houden hebt. Op moment dat de leeuw wel iemand aanvalt -de reden zal binnen de gamedrive de menselijke fout zijn- zal men de leeuw doodschieten. De regel, een keer mensenvlees geproefd en hij zal altijd erna mensen aanvallen.

Alle jeeps zijn open en de beesten lopen rakelings langs. Gewoon doen wat de ranger zegt en het is onbeschrijfelijk mooi.

Verder was de avonddrive rustig, in de verte wat onweer en lichten.

Het eten hier is echt goed, alles is all in, ook drank. Maar een glas wijn vinden we genoeg, de dagen zijn inspannend en 4:45 opstaan is pittig. Het wordt hier snel donker en licht, 20 min. ongeveer. Oja, zo was dat ook weer dacht ik.

De lodge ligt open in het KwaZulu Nathal park, alleen 2 stroomdraden op 150 cm hoogte omringen het terrein vd lodge om de olifanten te weren.

Je bent hier echt gast en de staff doet moeite om het je naar de zin te maken. Een luxe lodge, maar geen chique kak. https://rhinoriverlodge.co.za

Vanmorgen bleef het zeer rustig, alsof de dieren zich hadden verstopt. Geen straf om rond te rijden, zeker niet als de zon doorkomt en je die dan in de rug hebt en je kijkt uit over het land, prachtig licht.

De rangers houden contact met elkaar en regelmatig hoor ik ‘it’s boring’ door de portofoon. We hadden koffiepauze gehad en rijden de berg af, door de rimboe, daar we de Range Rover voor is gebouwd -niet de yuppenauto in de stad- en Josh rijd zomaar langs de groep Kaapse buffels heen. Hmmmm,...de rest krijgt het niet mee, maar ik ben copiloot. Wat gaat gebeuren? Bult op en af en in de verte zie ik een jeep staan. ‘Josh: ‘You will be happy’ knipoog.

Een Cheeta familie. Moeders met 4 jonkies op 20-80 m afstand. Wat een feest. Laat mij maar hier. Echter, we zaten op privé terrein en de eigenaar staat de jeep’s toe, maar geen groepen jeep’s. De andere jeep had een lekke voorband. We blijven 15 min. daar en Josh en de andere rijden terug, we moeten plaatsmaken voor andere. Even verder op wordt de band gewisseld en verder gaat het.

Terug naar het ontbijt 8:30. Beetje uitwisselen met andere groepen. Iedere ranger maakt zijn keuze mbt route (labyrint voor ons) maar houdt elkaar op de hoogte. Dan is het kwestie van keuze maken of je het redt om er naar toe te rijden. En ik hoorde dat gisteren ochtend het verdwaalde Cheeta jong zijn familie heeft teruggevonden. Het moet een leuk schouwspel geweest zijn. Alle familieleden knuffelden hem uitgebreid. Dat had ik ook graag willen zien, smelten. Net als bij de David Attenborough films en National Geographic. Het mag wel duidelijk zijn, in deze documentaires gaan weken observaties zitten.

Nu hebben we de lunch gehad, een beetje uitrusten tot de avonddrive, 16.30.

Onder de gasten zitten 2 dames die ‘alles wat klein is en kruipt’ dramatisch vinden. Tja, dat is dan erg vervelend. Ook in de huisjes kruipt veel. Ze zijn rietgedekt met kieren...

Ik had mijn koffer opengeklapt, de twee compartimenten waren afgesloten met de mashsluiting. In het ene compartiment lag een afgesloten zak keelsnoepjes én een afgesloten pak ‘Snelle Jelle’s ‘ Bij terugkomst na het avondeten zagen we nog net de achterkant van een rat door een kier verdwijnen. En ik zag de doorgevreten mashsluiting. Deze had een 3/4 snelle jelle op, de snoepjeszak open geknaagd, maar de keelsnoepjes roken kennelijk niet lekker. Dus ook dit nu achter gesloten deur in de koelkast gelegd. Maar dat hindert compleet niet om rustig in bed te gaan liggen -onder de klamboe- en heerlijk te slapen. It’s nature!

• 24 Februari 2019 - 05:01

Carla En Ted:

Hoi Fred en Renate,
    Mooie verhalen, zonsopgang, wilde beesten, bliksem enz.
    Wij zijn terug van wintersport. hele week mooi weer gehad , alleen afgelopen vrijdag de hele dag regen.
    Vrijdagmiddag naar huis gereden. Veel pech gehad, eerst file, 2 uren, door een ongeluk in een tunnel en Lotje auto's ging kapot. Die zijn gisteravond, zaterdagavond, met een vervangende auto vanuit Salzburg terug gekomen. Wij waren met Mick in de nacht van vrijdag op zaterdag om 3.00 uur thuis.
    Gisteravond nog een natuurfilm op de tv gezien. Mooi , maar heb het geluid uitgezet. Gesproken tekst was te gemaakt. Bij het zelf zien van de dieren in het wild kun je je eigen tekst maken.
    Arja Glimmerveen is, nog vrij plotseling, deze week overleden. Veeeeel te veeeel gerookt. Jikke, zijn dochter , plaatste cynisch op face-book een foto van zijn hoofd met een sigaret in zijn mond.
    Het is hier nu heel mooi weer. 15 graden en zon. Geniet van de vakantie.
    groeten Carla en Ted

• 25 Februari 2019 - 09:30

Klaas En Fem:

Hallo Fred en Renate,
    Wat fijn dat jullie nu zo kunnen genieten van de safari-tochten, dat had ook anders kunnen zijn na dat heftige ongeluk dat jullie hebben meegemaakt. Blijf vooral genieten van al het moois dat jullie nog te zien krijgen. We kijken uit naar het volgende verslag.
    Veel liefs van ons naar jullie