Staking - Reisverslag uit Platariá, Griekenland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Staking - Reisverslag uit Platariá, Griekenland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Staking

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

22 September 2016 | Griekenland, Platariá

Woensdag, 21 september
Gisteren zijn we vanuit Vassiliki vroeg vertrokken. Al snel bereiken we hoogte en hebben mooie vergezichten. Het is klimmen en dalen. Tegen 14 uur bereiken we Lefkada stad. We fietsen over een lange dam naar het vaste land. De is vlak! En we hebben wind in de rug! Even genieten, want het is niet van lange duur. Om naar Preveza te komen moeten we door een lange tunnel, deze is voor fietsers verboden. En wat Benjaminse in zijn boekje schrift klopt. We melden ons bij de tolpost, deze dame belt en 15 minuten later komt een auto met aanhanger die ons door de tunnel rijdt. En deze service is gratis. In de tunnel loopt ook een breed gangpad, waarop we prima hadden kunnen fietsen. We hebben ergere tunnels door gefietst.
Vlak voor het stadje zie ik een heel klein schildpadje op straat. Het leeft en is ieniemie. Het schild is nog ietsje week. Nadat we hem uitgebreid hebben bewonderd en fotografeerd zet Fred de kleine aan de overkant in het bos. Tenslotte was die aan het oversteken.
Preveza is na 65 km het einddoel voor deze dag een een leuke havenplaats. Ook hier liggen mooie yachten. We eten s'avonds in de haven en bespreken de mogelijkheden voor Corfu.
Woensdag, de in het boekje beschreven klim's zijn vernijniger dan verwacht. Regelmatig zitten we boven de 6%, soms zo erg, dat zelfs duwen heel zwaar is. En ik heb vandaag geen klimbenen, daar zit pap in, de rem loopt aan, de fiets trapt schroef...zo lijkt het allemaal te zijn. Maar goed, zoals altijd komen we wel boven. Parga, leuk strandplaatsje. Fred had het hotel in de garmin gezet en ik verbaas me, dat we een zwembad hebben. Maar we schrijven op welk hotel we hebben geboekt, welke prijs we hebben afgesproken en met wie gesproken. Dus we staan voor hotel Paradise, wat niet het geboekte hotel is, dat ligt even wat verder. Inchecken, douchen, wassen en nog naar het strand heerlijk uitrusten.
Morgen is onze laatste routefietsdag, we zullen op Corfu aankomen.
Parga is een druk plaatsje, veel zeilboten die hier gaan liggen, flottilje zeilen.
'sMiddags liggen we aan het strand, lekker zwemmen in zee, cappuchino freddo en een spannend boek erbij. Morgen nog een stevige fietsdag.
We fietsen op tijd weg, want we willen vanaf Igoemenitsa naar Corfu. Dan is het nog 20 km fietsen naar de westkant, waar we een leuk appartement hebben geboekt. Mooi strand. Maandagochten fietsen we terug naar Corfu stad, bezichtigen de stad en dinsdag naar het vliegveld.
Het gaat vandaag weer op en af. We lunchen onderweg en bereiken tegen 12 uur Plataria, 14 km voor Igumenitsa, mooi op tijd! Er staan wat mensen bij elkaar in de haven, ff kijken. We horen dat de ferries tot zaterdagochten staken. Dus geen boot naar Corfu, maar hier is een taxiboot. We informeren bij de eigenaar, hij neemt de fietsen mee, een rit wachten. 1 uur later is hij er weer, 7 personen per keer. We hadden netjes het volgende groepje geformeerd. Maar er werd gesteggeld, zijn Griekse vriendjes gingen de boot op en opeens mochten er nu geen fietsen mee. 12 passagiers verlieten het plaatsje. Bij de volgende boot zaten wij erbij. Ruim een uur later legde hij weer aan, maar niet bij de steiger, maar 3 boten verder. We konden met de fietsen daardoor niet op. In 30 minuten kwam een boot dat wel fietsen meenam. Verbijsterd bleven we met een groep achter. Een 4 tal nam een taxi naar Albanïe, van daaruit voeren wel ferries. Mensen zaten met de vertrek van hun vlucht.
Maar er kwam geen boot en 60 minuten later zagen wij hem aan een andere steiger aanleggen en weer vertrekken. Hij had een afsprak gemaakt met een groepje wat een uur eerder naar die steiger liep. Wat een hufter, had ons gewoon gezegd, de fietsen mogen niet mee.
Hier kan ik heel slecht tegen. Goed we hebben een hotel geboekt, gegeten, drinken uzo en vertrekken morgen tegen 16 uur naar Igoemenitsa, hotel geboekt en hopen zaterdag met eerste boot naar Corfu te kunnen. Daar wederom een appartement geboekt, nu aan de oostzijde.
Ach, het is allemaal makkelijk te regelen, want we zijn nog ruim op tijd. Alleen ik baal van dit soort mensen.
Vanmiddag nog een blikje vis gekocht, 2 poezen hadden een kerstdinner. We kunnen het poezenprobleem niet oplossen, wel sommigen een lekkere maaltijd geven.
Morgen uitslapen, strandstoeltje huren, drankje, boekje lezen en in de namiddag nog 15 km fietsen. Reizen.
Groet Fred en Renate

• 23 September 2016 - 16:58

Janke:

Leuk! Wij zijn jaren geleden ook in Vassiliki en Parga geweest. Super vakantie gehad toen. Goede terugreis alvast!

• 25 September 2016 - 20:34

Nanda:

Was weer erg leuk om jullie belevenissen te lezen! Geniet nog van de laatste dagen en alvast een voorspoedige terugreis gewenst! Tot gauw, Wubbe en Nanda

• 26 September 2016 - 14:50

Henk De Kriijf:

Van een ander stel fietsers die dit jaar ook aan de Benjamins route door Griekenland waren begonnen lazen we dat ze ermee gestopt waren en Griekenland per boot hadden verlaten om in Kroatië hun fietsreis te vervolgen. De reden: veel en veel te zwaar. Beklimmingen menigmaal boven de duizend meter, dag in dag uit steile klimmetjes en elke dag je fiets tegen weer de volgende heuvel of berg opduwen. Hoe hebben jullie dat ervaren en hebben jullie de hele route van 1.800 km gedaan? Ik ben met de voorbereiding voor een nieuwe Azië-reis bezig voor de wintermaanden, daar zitten trouwens ook flinke bergen in.
    Groet! Henk en Yvonne