Lummel-regen-dag - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Lummel-regen-dag - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Lummel-regen-dag

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

19 September 2016 | Griekenland, Lefkáda

Maandag, dag 14, 12 september, Archea Olimpia
Gisterenochtend te laat uit Megalopoli vertrokken. De hoteleigenaar had zich verslapen en toen die aan het ontbijt wilde beginnen, kwam hij tot de ontdekking dat hij alleen nog oud brood had. We hebben twee yoghurt met zaden gegeten en zijn in het stadje op zoek naar meer vers voedsel.
De route beloofde een maximale klim tot 1100 m met de nodige tussendoortjes. Het landschap is veranderd. Nu veel meer groen. Onderweg fietsen we door mooie plaatsjes, Tricoloni, Dimitsiana, dorpjes die samen iets hebben opgebouwd. Mooie panden, verzorgd, mooie pleintjes met terrasjes, dat wat toeristen trekt. Nog steeds zijn we ontstemd over al die troep in de berm. Mooi om te zien hoe een geitenherder zijn kudde van de ene naar de andere weide leidt. Deze had twee jonge honden, die nog niets van bakten. Speels, heel onderdanig en willen graag geaaid worden. De herder fluit de groep bij elkaar en volgt op een scooter. We fietsen tot Lagkadia, ook dit is een opgeknapt dorp.
Vanmorgen wel tijdig vertrokken en we daalden eerst flink, om later nog 2 x 300 m te klimmen. We bereiken Olimpia tegen 14 uur, kleden ons om en bezoeken de uitgravingen en het museum. Erg mooi om te doen, indrukwekkend wat er in deze tijd werd gebouwd. Het museum heeft veel standbeelden in originele toestand bewaard. Prachtige beelden.
Nike, was de godin van de overwinning. Zou Nike daar de naam vandaan hebben? Sportkleding om te winnen?
We hebben net een hotel op Zakynthos geboekt, daar gaat het morgen heen.
De fietstocht naar de boot was 65 km, de bergen liggen nu achter ons en in dverte zien we al zee. We zijn ruimschoots op tijd in Killini, kopen kaartjes en doen ons tegoed aan lekers en espresso freddo. Zakynthos is snel bereikt, we doen boodschappen, informeren naar de boot naar Kefalonia. Het hotel ligt enkele hellingen verder dan Zakinthos stad. Het is een mooi, klein hotel aan strand met zwembad. Hier blijven we 2 nachten. s'Avonds ontdekken we een kattenfamilie, erg schattig, ca. 10 katten bij elkaar. In de supermarkt halen we een zak kattenvoer. De volgende ochtend gaan we ze weer voeren, veel plezier. De middag luieren we op een ligstoel. Heerlijk, even genieten van lezen.
De volgende ochtend, donderdag fietsen we langs de kust naar Agios Nikolaos, van waar de boot naar Kefalonia gaat. Onderweg houden we lunch bij een Taverna, helaas deze heeft de crisis niet overleefd en we maken gebruik van stoelen in de schaduw met zicht op zee. We fietsen verder langs de kust op en af tot Agios Nikolaos. Er zijn veel Engelsen oo het eiland. Uitleg leert, dat zij niet meer naar Turkije en Egypte gaan, dus de Griekse Eillanden.
Ons hotel ligt op een bergje en we zijn de eerste gasten voor vandaag. Heel zwembad voor ons zelf. Uiteindelijk zijn er 7 van de 36 kamers bezet. Het seizoen einigt voor hen over 15 dagen. Dan wordt de wind koud op Zakybthos.
Vrijdag 16 september,
Om 9:45 gaat de boot en deze is goed bezet. Een aantal reisgroepen met Hostess (Corendon o.a.) zijn erbij. We varen over een mooie azuurblauwe zee en komen in Pessada op Kefalonia aan. We fietsen op ons gemak naar Argostoli. Weer een havenplaatsje, waar voor 23 miljoen € aan EU subsidie is besteed voor een mooie brug. Wel, en daar in het water zwemmen schildpadden, van een omvang die ik nooit kan tillen. Leuk om te zien. We fietsen rond, er liggen mooie zeiljachten voor anker. Het is ook mooi om hier te zeilen. Ik verwacht dat de haven vanavond vol ligt. We fietsen verder naar het hotel, informeren naar de boten naar Lefkas, boeken een hotel voor morgenavond. De middag luieren we bij het zwembad. Vanavond fietsen we naar de stad en zullen daar eten.
We fietsen hier veel minder afstandskilometers, wel meer hoogtemeters dan op een gemiddel fietsreis. Mij bevalt het om enkele middagen in rust te door te brengen?
Zaterdag, dag 19
Op tijd vertrekken we uit Argostoli en mogen al snel klimmen. Erg mooie route, het hellingspercentage is okay. De helling naar zee is steil en dat geeft mooie uitzichten. In een dorpje houden we koffiepauze. We fietsen richting klim naar de bergen. Een meneer vraagt ons waar we heen willen en legt uit dat de weg eruit ligt. Een aardbeving in 2014. We moeten omfietsen. Volgens hem ook de fietsvriendelijkere weg. Het is flink klimmen, maar te doen. Het landschap is ruig, af en toe fietsen we door bossen, die geuren naar honing. Al vroeg bereiken we Fikardo, de vertrekplaats van de ferrie naar Lefkas, Nitri. Het is hier erg druk, maar binnen een half uur is bijna iedereen weg. Twee touring boten vertrekken.
We genieten in de haven van een koud drankje en bespreken de verdere verloop van de route. Er is wifi en we boeken een hotel.
Leuke overtocht, we varen langs Itaka, het eiland waar Odysee na zijn gevechten terugkeerde. Tegen 19 uur zijn we in Nitri en gaan naar ons hotel, met een toegangsweg van 20%.
Mooie kamer, prachtig uitzicht. We volgen het advies van de eigenaresse op en gaan bij Kaplypso eten. Een dorade, heerlijk.
Maandag, het is een korte route tot Vassiliki, slecht weer op komst. Het ontbijt is het slechste ooit! De eigenaresse is er niet, de ontbijtjuffrouw is al weg, er zitten 4 andere gasten die ons uitleg geven. De jus orange komt uit een 5 liter can en is troep. Water, kleurstof, smaakstof en heel veel suiker; vergif. Werkelijk niks is vers.
Later heb ik haar gemaild, ze biedt haar excuses aan, zegt op de hoogte te zijn en belooft verbetering.
We klimmen naar 400 m, schuilen eerst onder een boom, later bij een gesloten benzinestation. Er komt ons een hond tegemoet, die erg blij is.
We bereiken Vassiliki, het begint hard te regenen en we schuilen bij een snackbar. Daar schuilen we lang, het giet, het onweert en het waait. Naar het hotel zijn het nog 500m. Drijfnat komen we aan en ze zijn verbaasd dat we er zijn. Ze hadden niet meer op ons gerekend vanwege het weer.
Einde van de middag klaart het op, we lopen een ronde en lezen de verdere dag. Morgen? Tja, het zou een stranddag worden bij het mooiste strandje van Lefkada, de voorspellingen zijn slecht.
Dinsdag, om 8 uur naar weeronline gekeken, wat vanaf halfelf een herhaling van gisteren voorspelt. We besluiten er een hangdag van te maken. Om halfeen begint het weerfeest. Waren we om 8.30 vertrokken, hadden we de volgende stop gehaald. Maar goed, dus morgen wordt het hoe dan ook verder fietsen. Vroeg op en weg.
De voorspellingen zijn iets positiever,
Groet Fred en Renate

• 19 September 2016 - 13:47

Carla En Ted:

Hoi Fred en Renate,
    Wij hebben al weken mooi/goed weer.
    Je verbaast je over de hoeveelheid geld dat wij al in Griekenland geinvesteerd hebben.
    Misschien zijn de werkzaamheden wel uitgevoerd door een buitenlandse aannemer. En dat schiet dan ook niet op.
    Groeten Carla en Ted

• 21 September 2016 - 15:34

Jan En Leontine Lamers:

Hoi lieve vrienden
    Wat geweldig hoe jullie genieten van al het mooie rondom en tijdens jullie fietstocht.
    De beschrijvingen zijn bijzonder en we kunnen ons bijna achterop jullie fietsen wanen !!
    Op enkele minder goede dagen na begrijp ik is het een droge en zonnige tocht?
    Geniet de resterende fietstijd nog met hopelijk nog veel zon en mooie vergezichten!
    Liefs Jan en Leontine.