Obersiggingen - Reisverslag uit Obersiggingen, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Obersiggingen - Reisverslag uit Obersiggingen, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Obersiggingen

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

24 Augustus 2015 | Duitsland, Obersiggingen

Donderdag 20 aug. Speyer, 60 km
Van Worms naar Speyer was zo gefietst. Het Rijndal is breder. De weg leidde om Ludwigshafen (BASF) heen, langs vele volkstuintjes ( Schrebergarten=volkstuin) en door wijdse stukken (Auen) en nog steeds wijngaarden. Echt de moeite waard, wellicht omdat het zo dichtbij is en zo 'gewoon'.
Speyer is ook een oude stad en wonderbaarlijk tijdens de 2. WO gespaard. Mooie kerken/dom. Vanavond heerlijk gegeten; Pfälzer Küche, zeer regionaal.

Pforzheim, 89 km
Vanmorgen hebben met zonneschijn Speyer verlaten. Eerst de Rijn overgestoken en dan richting Oosten. Vandaag de groenteroute; bosspeen, uien, aardappels en mais. Tussendoor nog mooie bossen. Het heuvelt al aardig. Mijn zus woont 'redelijk' in de buurt. Echter te ver van de route af om langs te gaan. Omdat zij van 10 -22 uur aan het meer is ( surf en SUP school) viel er ook niets voor samen eten af te spreken. We waren al 25 km onderweg, toen zag ik een bord St. Leoner See 3 km. Nou, als dat niet het meer is waar mijn zus haar lessen geeft en haar 'stand' had?! Dus wij weer gedraaid en naar die St. Leoner See. Zij was totaal verrast ons daar te zien. Geef haar gelijk. Trouwens, mooi meer (glashelder water) met mooie camping. Zij heeft een top seizoen en heeft het druk.
Later hebben we de route naar Pforzheim gepakt. Die stad heeft nu het eerste wijnfeest van dit seizoen. Grote happening met live muziek, Schlagers en humpapa. Hier hebben we in een Biergarten gegeten. De eerste Lederhosen en Dirndl zijn al gespot. Morgen mogen we verder klimmen, vandag tot max. 400 m geklommen en ook weer gedaald.
Ons hotel is matig, ligt boven een speelhal. De prijzen van overnachtingen vallen ons toch tegen. De tijden waar we voor € 50,-- konden slapen en ontbijten zijn echt voorbei. Tot nu toe nog geen enkel bordje Zimmer frei gezien.
Wat een trieste bedoeling is een speelhal. Open van 06.00 - 24.00. We zaten om 8.00 aan het ontbijt met blik op de automaten. Er zaten al mensen, rokend, voor die gokkasten. De bediening vertelde, dat er regelmatig om 6.00 al spelers klaar staan. Dit is een andere wereld.

Tübingen , 80km
Na verlaten van Pforzheim fietsten we 25 km over de flanken van de Schwarzwald langs een riviertje. Prachtig mooi, de zon die door de bomen schijnt, hier en daar de mossen verlicht, de schaduwen die ontstaan en het ruikt ook nog heerlijk. Het Schwabenland. De eerste 20 km fietsen gemakkelijk met ruim vals plat omhoog. Daarna zitten we regelmatig tussen 5-7% en dat is dan toch wel trappen. Het uitzicht is mooi, de zon schijnt en zo fietsen we omhoog naar 450 m en dalen later af naar Tübingen 340m. Daar had ik een hotel geboekt bij de Tropenklinik. Prima kamer, mooi uitzicht op de Schwäbische Alb, heet ook Hotel Albblick. Echter ligt dat hotel boven op een berg, dat was nog eens flink klimmen en we besloten lopend naar het centrum te gaan. Een trap, loopt naar beneden. Iedere keer 7 treden en dan 5-10 m gewoon. Het waren er 29 setjes van 7. De stad is mooi, een van Duitslands top universiteitssteden. De Schwäbische Alb staat voor morgen op het programma.

Sigmaringen, 68 km
Vals plat gaat al snel over in klimmen. 4-7% brengen ons naar 737 m, het hoogste punt. In totaal klimmen we die dag 560 m. Het landschap is agrarisch en bos. Echte grote donkere bossen. Het zijn de landschappen die we in de winter op weg naar de skibestemming langs de snelweg zien. En keer op keer denken we, dat moet zomers toch mooi zijn. Maar het is wel heuvelig en klimmen. Klopt allemaal. Mooie stukken zijn ook de dalen, waar een riviertje doorheen loopt en de weg slingert er tussen door.
Na twee keer geschuild te hebben bereiken we Sigmaringen. Omdat het druk is, dit gebied heeft nog 3 weken zomervakantie, had ik een hotel voorgeboekt. Goede keuze, want vanaf 18.00 zat het hotel vol en de nog arriverende fietsers werden weggestuurd. Hier eten we 'gut bürgerlich' met een 'grosses Weizen' erbij. Fred gaat voor het Wildragout met Knödel en ik voor 'frische Pfifferlinge' (Cantharellen) met Knödel. Ik herinner me van eerder fietsvakanties in Oostenrijk, dat ik ook toen met grote regelmaat Pfifferlinge heb gegeten. Wat zijn die lekker als ze vers zijn. En het zijn flinke porties hier.
We zitten nu vlak voor de Bodensee en daar zullen we een rustdag inlassen. Echter worden we gewaarschuwd, er is een 'Bike Messe' in Friedrichshafen en overnachten zal lastig kunnen worden. Daarom boeken we nu even 4 dagen vooruit en zelfs gunstig.
Sigmaringen heeft een zeer groot indrukwekkend kasteel, zo groot dat het niet eens fatsoenlijk op de foto past. Het behoorde tot de Hohenzollern, een zeer aangezien adelijk geslacht in Duitsland.
Heel opvallend in Duitsland is het hoge aantal 'anderstaligen'. In elk restaurant werkt tenminste een Oostblok-medewerker, te herkennen aan de uitsprak van het Duits.

Obersiggingen, 51 km
Vandaag eerst een stukje langs de Donau gefietst. Ja, die komt langs Sigmaringen en gaat dan later richting Regensburg, Passau... De tocht leidde door Oberschwaben en we blijven op kleine 600 m hoogte. Met 300 m aan klimmetjes hebben we ons prima vermaakt. Genoten van de vergezichten en zijn de laatste 15 km gedaald door een bijzonder mooi Deggenhausertal naar Obersiggingen gefietst. Hier heb ik een kamer bij een camping geboekt. En echt een mooie, ruime kamer, met rood wit geblokt beddengoed, balkon erbij en een tuin met ligstoelen. Het dorp stelt weinig voor, heeft een gasthof en een bio-winkel. En dat voor € 54.-- met ontbijt. Koopje!
Groet uit Oberschwaben