Nog steeds in de bergen - Reisverslag uit Caldonazzo, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Nog steeds in de bergen - Reisverslag uit Caldonazzo, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Nog steeds in de bergen

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

02 September 2015 | Italië, Caldonazzo

Prad (Stelvio) 46km
Alle respekt voor die fietsers, die hier omhoog fietsen. Wat een lange en steile weg, eindeloze serpentines. Chapeau!
We waren op tijd bij de bus en het is gelukt om met de fietsen boven op de pas te komen. Het was nog vroeg en het circus boven moest nog beginnen. Een sliert fietsers, motoren en auto's vullen de soms zeer smalle weg. Ik ben ook onder indruk van de buschauffeur hoe hij bocht na bocht de bus langs de steile afgronden rijdt.
Boven hebben we dan rondgekeken, van de fantastische uitzichten genoten, koffie gedronken en zijn dan aan onze afdaling begonnen. Bij de splitsing ging het links naar Bormio en rechts naar Zwitserland, onze weg. Er waait een stevige, frisse wind en ik ben blij dat ik mijn jas mee genomen had. Onderweg hebben we nog Murmeltiere (marmotjes) gezien. Helemaal blij, ik vind het zo aandoenlijke beestjes. Heel rustig zijn we gedaald, veel gestopt om van dit uitzicht te genieten. Het was een super mooie dag!

Auer, 109 km
Gisteravond hebben we besloten om die lus naar Venetië - Ferrara - Verona nog te fietsen. We hebben dagen over. We hebben de aankomende 2 nachten (Meran en Auer) geboekt.
Vanmorgen vertrokken we uit Prad en het was veel gelijkmatig dalen langs de rivier Etsch. Wederom mooie omgeving. Links zien we de Ötztaler Alpen en rechts eerst nog de Ortlergroep. We fietsen kilometers door de 'appelschuur' van Europa. Men is nu al aan het plukken, elke appel wordt met de hand geplukt. Sommige gaarden zijn met netten overdekt tegen hagel en regen. De luxe appel, die we gesorteert in een schaaltje kopen. Voor Meran (11 uur) maken we een pauze, bekijken de kaart en besluiten toch tot Auer te fietsen, 2 etappes. Ik bel het B&B in Auer of we een nacht eerder kunnen komen en dat is geen probleem. De overnachting in Meran bel ik af. De Jeugdherberg had ons de laatste 2 persoonskamer toegezegd, dus die raken ze makkelijk weer kwijt. Dat is het mooie van 'de route niet vastleggen en alles voorboeken'. Soms kom je nog op mooie ideeën en gooi je de boel om. In Meran zijn we nog door de stad gefietst, mooie plaats, beetje elitair, geweldige winkels. Met z'n fietsvakantie weersta je elke mooie winkel!
In het Vinschgau, gebied vanaf 20 km voor Meran verschijnen weer de wijnvelden. Hier in Auer is het 50% wijn en 50% appel. De wijngaarden zijn hier anders. Twee rijen zijn met elkaar verbonden. Er ontstaat een soort dak van wijnranken en de druiven hangen eraan. Ze smaken lekker! Na 90km hadden we nog een klim weer naar 300m en fietsen langs de Kalterer See naar Auer. Kalterer See is een bekend Süd Tiroler wijngebied. Het was weer een mooie fietsdag en de natuur blijft verrassend mooi. Süd-Tirol is een bijzonder mooi vakantiegebied. Qua klimaat is het zonnig en warm en heeft veel vertier. Wandelen en fietsen zijn hier toch de toppers. Zeker voor de mountainbikers worden zijn veel routes uitgezet. Echt mountainbiken. Hier zijn nog zeer veel zwembaden en meertjes.
Het weer wordt even spannend. We zien aan de hemel veranderingen en voor morgen is regen voorspeld. Echter zitten we nu al zuidelijker dan gister verwacht en morgen fietsen we richting zuid-oost. En als het weer ons niet gaat dwarszitten verlaten we donderdag de bergen en komen in het vlakke land.

Caldonazzo, 74 km, dag 19 km totaal: 1177km (zijn nu wel ingefietst)
We fietsen verder door het prachtige Etschdal. Nog steeds hebben we links en rechts hoge bergen (tot 2000m). In Trento, mooi en fraai centrum, gaan we links (naar het oosten) af en beginnen aan een stevige en lange (vind ik) klim. Het begint nu echt hard te regenen, af en toe een donderslag en we schuilen. Even later kunnen we weer verder (klimmen) en na 20 min. begint het te hozen. Gauw de regenjas aan, paraplu erbij en schuilen onder een boom. Het water stroomt nu de straten omlaag, enkelhoog. Het is grijs en donker. Gelukkig stopt het met regenen en we fietsen verder. Na 65 km bereiken we -eindelijk- Lago di Caldonazo. Mooi bergmeer, maar vandaag niets te beleven en we besluiten nog even door te fietsen en in Caldonazzo naar een herberg te zoeken. De eerste optie is direct goed.
Groet Fred en Renate

• 02 September 2015 - 19:00

Patrice:

Guauuuuuuuuu !,!,,volgende jaar met de ebike daar heen... Ik heb je nooit eerder zo enthousiast horen vertellen, het steek! althans bij mij -verwoeste wandelaar- om te gaan fietsen zegt genoeg..
    Besos

• 02 September 2015 - 20:31

Dorien:

Kon niet eerder wat van me laten horen maar heb weer genoten van je reisverslagen en ook heel wat herinneringen van (jeugd) vakantie's kwamen weer voorbij en sommige plekjes zijn nog steeds heel mooi zo te zien!

• 02 September 2015 - 22:59

Gerrie:

Heerlijk zoals jullie het vertellen, zo is het daar ook echt. En wat zien die druiven er lekker uit. Zal wel afkicken zijn straks in het vlakke Po-gebied fietsen. Nou ja als de zon jullie maar niet in de steek laat, komt het vast goed. Ciao, ciao.