We zijn over de Alpen... - Reisverslag uit Prato, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu We zijn over de Alpen... - Reisverslag uit Prato, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

We zijn over de Alpen...

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

30 Augustus 2015 | Italië, Prato

Pfunds, 73km
De Arlbergshuttle, een busje met aanhanger vertrok op tijd. Hij stopt in Langen, (treinstation waar ook fietsers uit de trein stappen), Alp Rauz (afslag naar de Flexenpas richting Zürs, Lech en Warth). De twee andere gasten kozen voor de Flexenpas en wij bleven zitten tot we boven op de pas in St. Christoph eruit mochten. Eerlijk, het is zeer druk met auto's en motoren. Bijna een lange sliert die over de pas trekt. Wat een circus boven op die pas. Touringcarbussen lossen. De passagiers, die vervolgens de toiletten bestormen en koffie halen bij het restaurantje. Het uitzicht ervaar ik als matig, ervoor en erna is het vele malen mooier. De afdaling naar St. Anton levert wel mooie vergezichten op. Het is oppassen, omdat het zo druk is. We fietsen het dorp in, een en al prachtige, luxe hotels. We verlaten de straat en fietsen door de bossen langs het rivier(tje). Het dal wordt weer wijder en de omgeving is een postkaart plaatje. De pas was 1793m en we dalen tot 1200m, Pettneu. Rechts van ons ligt de Verwallgruppe, de skigebieden van Sivretta en Ischgl. We volgen het Stanzertal tot Landeck, 800m. Onbeschrijflijk mooi. Het is inmiddels al flink warm, 28 gr. en de zon brandt. Daar nemen we de afslag Reschenpas. En langzaam beginnen weer de klimmetjes. We fietsen langs de Inn het dal in. Rechts ligt de Samnaungruppe. Mooi om die bergen, die we alleen van het skiën kennen, in de zomer te zien. We klimmen kleine 200m tot Pfunds. Omdat we sinds we in Oostenrijk zijn regelmatig 'Zimmer frei' zagen, hebben we niets geboekt. Echter zit Pfunds vol, er is een groot feest, de 'Pfundser Kerls'. 3 mannen die tiroler muziek spelen en zelfs buiten Oostenrijk veel fans hebben. We hebben gebeld, aangebeld rond gevraagd en zijn gestart met de route terug te gefietsen. Verder naar boven was geen optie, om nu nog tot de pas te klimmen, daar hadden we de puf niet voor. Fred heeft iemand aangesproken, die heeft iemand gebeld en die had nog wel een appartement vrij in Pfunds. Geen ontbijt. Daar gingen we direct mee akkord. Het appartement is groot, wij hebben aan een slaapkamer en een bad genoeg. Voor het ontbijt heb ik een hotel gebeld, waar we ook naar een kamer hadden gevraagd. Daar fietsen we morgen -ligt op de route- heen en gaan ontbijten. Nou, mooi geregeld. Was dat appartement niet aangeboden, waren we 3-4 km terug gefietst. Daar was nog plek. De laatste 10 km voor Pfunds hebben we op de bordjes 'Zimmer frei' gelet.

Prad (Italïe) 70km
Vanmorgen hebben we uitstekend ontbeten bij Schöne Aussicht. Daarna begon een matige klim tot Martina. We komen langs de afslag naar Samnaun, waar we in 1982 met een groepje waren skiën. Het dal is smal, de rotswanden gaan links en rechts steil omhoog. In de verte zien we sneeuwtoppen, de Ortler. Vlak voor Martina draaien we naar links en beginnen aan de klim, de haarspeldbochten. We klimmen tot Nobertshöhe (1454m), ik vind het pittig en voel ook de aanhechtingen bij de bilbotjes. Dan dalen we naar Nauders om vervolgens via een fietspad omhoog naar de Reschenpas (1520m) gematigd te klimmen. Vanaf Nauders hebben we de Ortler prominent in beeld. De panorama's zijn overweldigend. Als fanatiek skiër zeg ik nu, nadat ik in de zomer over de Alpen fiets: ik vind de bergen zomers mooier. De verschillende kleuren (afhankelijk van het dagdeel) grijs en groen zijn zeer mooi. Na de Reschenpas fietsen we nog enkele kilometers op en af langs de Reschensee. Daarna start de afdaling. De eersten wijngaarden zijn te zien. Koeien zien we nauwelijks; we hebben ons laten vertellen, dat deze nu nog hoog op de almen staan en half september pas gehaald worden.
We fietsen door mooie Zuid-Tirolse bergdorpjes. In Glurns, een mooi oud plaatsje willen we slapen, maar besluiten vanwege de flinke prijzen een plaats verder te fietsen. Echter hebben we gebeld en een kamer in Prad gereserveerd. Deze plaats is het uitgangspunt om de Stelvio (2757m) te fietsen. Gisteren was de Stelvio-dag en meer dan 10000 fietsers hebben deze route gefietst.
Met onze stevige fietsen (23kg) en de Rohloffnaaf zien we dit niet zitten, zelfs zonder bagage niet. Nu gaan we morgen om 8.40 bij de bushalte staan, hopen dat het niet druk is en dat er ruimte voor de fietsen in de bus is. We laten de bagage in het hotel achter. Dan rijden we met de bus omhoog en fietsen een andere route door Zwitserland terug. Lijkt ons geweldig. Lukt het niet, fietsen we terug naar het hotel en zetten de oorspronkelijke route voort. Gisteren was het 23 gr. boven op de Stelvio. Men heeft ons vertelt, dat deze zomer de gletschers flink heeft laten slinken. Tot a.s. woensdag blijft het zeer warm.
Groet Fred en Renate

• 30 Augustus 2015 - 21:58

Carla En Ted:

Hoi Fred en Renate,

Mooi reisverslag.
    Hier is ook weer heet, benauwd.
    Morgen nog heet en daarna wordt het 20 graden.
    Goede reis verder.
    Met Lot gaat het goed , is nog wel moe.
    Mag niet niesen, beuren, bukken, enz. , elke druk op de oren moet worden voorkomen.

groeten carla en Ted

• 30 Augustus 2015 - 22:14

Gerrie:

Zo, net twee verslagen achter elkaar gelezen, ik liep wat achter met mijn mailtjes.
    Jullie zijn flink opgeschoten, heerlijk in Italië met een lekker temperatuurtje en natuurlijk prima eten voor jullie fietsers......pasta, pizza, mmmmmm
    Slim maar ook goed geregeld dat busje over de pas, stel dat jullie mega hadden moeten omrijden, pfffffff
    Het is een prachtige fietsomgeving waar jullie nu zitten, genieten daar. Volgens mij krijgen jullie nu een heel stuk door de appels en perenkwekerijen, lekker vlak fietsen op prachtige fietspaden met links en rechts mooie bergen.
    Komende week veel regen hier en de temperatuur loopt terug, dus missen jullie niks.
    Veel fietsplezier en goede reis verder.
    Groetjes Gerrie.