Cagliari - Reisverslag uit Cagliari, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Cagliari - Reisverslag uit Cagliari, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Cagliari

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

27 Mei 2014 | Italië, Cagliari

Dag 10, 24 mei
Sant Antioco, 100 km
Het onbijt was weer goed verzorgd en de cappuchini werden ons stralend op tafel gezet. Wat een plezier straalde deze jonge dame uit. Het hindert de Sardeen in het algemeen weing als wij in het Engels of met onze enkele woorden Italiaans iets vragen. Het antwoord is meestal zeer uitgebreid en rap Italiaans. En kijken we dan enigsinds verwaard, hups gooi er nog maar een andere uitleg op. Zo vroeg Fred een keer naar de tijd door op een denkbeeldig horloge te wijzen. Even later kwam de dame terug en zei iets ...prégo. Grazie. Wat zei ze nou vroeg Fred aan mij. Iets met tien verstond ik. Uiteindelijk was het kwart voor elf ;-)
We hadden besloten de " om-route" te fietsen en om zo uit de bergen te blijven. De wind was aanvankelijk nauwelijks merkbaar en kwam van zij, de kilometers fietsen makkelijk weg. Het was warm en we zochten pauzeplekjes in de schaduw op. We vonden een mooi bankje, schuin tegenover "Café Central". De mannen zaten in de schaduw en dronken bier. Er komt er weer een bij, er gaan een paar en zo doet "Café Central" eer aan zijn naam. Ik haal nog twee espresso en een spreekt mij aan. Zijn maten kijken en kennelijk geeft hem dat nog meer bravoure en hij lullt maar door. Jakkes, het is zaterdag nog geen 12 uur en hij is al zat en stinkt naar drank.
We pakken onze spullen in, een vrouw komt het cafe inen haalt haar man op. Zonder morren loopt hij mee... Vanavond, 20.45 is de Real Madrid / Atletico Madrid, zal hij. dan weernaar het cafe mogen?
Wij peddelen verder en zijn al vroeg op plaats van bestemming. Daar besluiten we toch maar door te fietsen naar Antioco, waar we de volgende dag wilden blijven. Prachtig heuvellandschap, dat redelijk goed te fietsen valt. Inhet binnen meer staan weer flamingos. Omdat we niets hadden voor geboekt, want we wilden even kijken hoe het zou gaan, moestenwe nu nog op kamerjacht. Het was al na zessen en we hadden een mooie B&B gevonden. Morgen een rustdag.
Dag 11, 25 mei
Sant Antioco
Ontbijt was van 8 - 9 en we waren dus wel vroeg op. Erna zijn we door het stadje gefietst. Aan de haven lagen de vissersboten en de mannen verkochten hun vangst. Baracuda's, moraene veel verschillende middelgrote vissen. Het was stil op straat, geen wind, beetje bewolking, prima temperatuur en er hing een heerlijke loomheid. In een kerk maakten we nog de slotceremonie van een communie mee. Er zong een fantastisch koor. Toen werd het tijd voor espresso en we maakten ons klaar om naar het strand - 8 km - verderop te fietsen.
Helaas geen strandbedjes, alles gaat op 1 juni open. Toch zijn er genoeg mensen aan het strand, enkele dappere zwemmen. Kleedjes op het strand, koelboxen erbij, beachbal; het is hier vredig en relaxed.

Dag 11, 26 mei
Pula, 80 km
Bij deze B&B was het ontbijt echt italiaans. Voor vandaag had ik nog brood en bananen gekocht, zodat er wel w a t binnen kwam. We hebben het eiland Isola di Sant' Antioco verlaten en zijn in het begin via een rusitge weg richting Cagliari gefietst. Op de route lagen weinig dorpjes en zo kwam het dat we na 35 km onze eerste pauze hadden. Landschappelijk erg mooi, ondertussen zieren ook de wijngarden de weg. Via Sant Anna Arresi fietsen we richting Teulada. Vlak voor Teulada: keuze 1 strada del costa sud of keuze 2 de "grote" weg naar Pula. Keuze is snel gemaakt, beide routes kennen flinke ups en downs. Het uitzicht op zee is fantastisch en op enkele te steile stukken (> 8 %) is best goed te doen; inmiddels. Ik merk dat de benen gewend zijn, toch blijft het na rust even weer de benen op spanning brengen. We hebben een mooi lunchplekje, over de vangrail in het gras, onder ons de zee.
Mijn enthousiasme over het schone Sardinïe is geslonken. Inmiddels zien we toch weer de afvalzakken in de berm liggen, jammer.
Gisteren had ik al een B&B geregeld, supergoede recen ies en vlak aan zee. Zee, echt strand vind je niet veel, het is meestal rots en kiezel. Het weer was prima, zelfs weer flink heet. Onze armen/handen zijn al flink gekleurd. Tegen 16 uur zijn we dan in Pula, de hoogtemeters houden we niet meer bij. Het B&B (La Viletta) is werkelijk erg mooi. Hij is zelfs op de vakantiebeurs in Utrecht geweest, juist omdat er bijna geen NLers komen. Daar ligt nog markt. In Duitsland is Sardinïe al een zeer geliefd vakantie-eiland. Hier zijn er 5 katten en twee honden, erg gezellig. We kletsen nog wat, relaxen en fietsen tegen halfacht naar Pula city 7 km verderop. Hebben uitstekend gegeten, ijsje na en zijn in snelvaart teruggefietst. We hadden beide de extra hoofdlampjes vergeten en de weg was verder pikkedonker, dus flink trappen en we waren ook zo weer thuis.
Groet Fred en Renate

Dag 12, 27 mei
Cagliari 48 km
Vanmorgen genoten van de buitendouche! Deze B&B (La Viletta) in Pula is een aanrader. Gerund door twee Italianen, die oog voor details hebben. Super...
Het ontbijt was heerlijk met o.a. net vers gebakken brood.
De tocht naar Cagliari leidde ons de eerste 25 km door prachtig landschap. Daarna was het km's wegtrappen. De wind volop kop, zeer drukke wegtot Cagliari. Helaas geen andere optie beschikbaar. In Cagliari hebben we in hun tweede B&B (il Pittoresca) geslapen. Ook weer super. Op aantaden van Gianpaola hebben we gegeten bij Lapola. Heerlijke tonijn voor mij en Fred kon losgaan a la mare...

• 28 Mei 2014 - 11:15

Carla En Ted:

Beste Fred en Renate,

Wij zijn inmiddels terug.
    En troffen een volle bak aan in ons huis want Lot en haar gezin zijn 2,5 maand bij ons ingetrokken.
    We hebben een aantal dagen geen internet gehad , dus lees de komende dagen jullie eerdere reisverslagen.
    Gisteren zijn we met regen uit Luxemburg vetrokken , hebben de hele dag regen gehad en het regent nog steeds .
    Morgen , Hemelvaartsdag, wordt het langzamerhand droog.
    In het weekend wordt het beter.

groeten en een prettige vakantie verder, Carla en Ted.

Ik heb al even op de kaart gekeken , maar Sardinie lijkt ons een van de volgende jaren ook wel een bezoek waard met de camper . Ook al door jullie indrukwekkende verslagen.