Guspini - Reisverslag uit Guspini, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Guspini - Reisverslag uit Guspini, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Guspini

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

23 Mei 2014 | Italië, Guspini

Dag 7, 21 mei
Bosa Marina, rustdag
Vanmorgen heerlijk geslapen tot half negen. Beneden in het hotel op het buitenterras ontbeten. Dit hotel had weer eens een echte, een echte espressomachine. Sommige hotels hebben bij het ontbijtbuffet een instantkoffieautomaat staan; waar koffie, chocomelk en heet water uit het zelfde pijpje komt. Nee, dan is het gewoon thee drinken en later buiten een espresso bij een bar.
We hebben eerst nog een rondje door Bosa gefietst, wederom een mooi oud stadsgedeelte met zeer nauwe steegjes waar je wel kunt fietsen en met de scooter doorheen komt. Na 3 dagen zoektocht naar postzegels, vandaag op het postkantoor, ben ik eindelijk geslaagd. De Tabacchis waren steeds uitverkocht. Nou, zo maak je het kaartjes sturen wel erg moeilijk. Ondanks mail, whatsapp, sms, facetime, skype, een postkaartje sturen? Ik vind het nog steeds een mooie groet en wordt zelf bij het krijgen van postkaartjes blij.
s'Middags zijn we naar het strand gegaan. Het was een zeer zomerse dag met 35 gr en heel veel wind. Het was wel even vechten met strandbedje, handdoek, tasjes, maar dan snel liggen anders vliegt de helft de lucht in. Binnen 10 minuten het hele lijf gepeeld, ach dan is het ook niet meer erg, als je 2 keer met het strandbedje achterover kiepert.
Toen we vanavond naar Bosa stad fietsten hadden we beiden het gevoel, het lijf is hersteld/uitgerust.
Ik hoop dat de wind zakt én draait, morgen is het een klimdag. We houden de route toch maar aan.

Dag 8, 22 mei
Torre su Pittu, 48 km
De rustdag heeft ons goed gedaan. De ochtend begon na 3 km benen losfietsen met een klim naar 480m. Mooie klim, gestag, bocht na bocht klimmen we naar Cuglieri, het hoogste punt. De dagen worden bijna eentonig; niets nieuws. Nog steeds de mooie vergezichten, lekkere geuren... Maar wel, vandaag is er ook regen en onweer. We peddelen nog even beetje op en af, nadruk op beetje!
Toen het wat meer regende besloten we koffie te drinken. Op het overdekte terras zitten twee mannen. We worden gekeurd, geadviseerd waar we het beste de fietsen onder het afdakje kunnen zetten en gevraagd aan hun tafel plaats te nemen. Alles gebeurt met de italiaanse innemendheid en is zeer vriendelijk.
De oudere man, 74 jaar, je zult het hem echt niet geven, was in zijn werkend leven onderwijzer en heet seniore Natale. De naam van zijn jongere vriend ben ik vergeten. Natale heeft een dochter Laura die in Delft "Techniek" studeert. Bella Laura. Zijn vriend spreekt wat Engels en zo vermaken we ons onder het afdakje voor een bar met cappuchino tot het gestopt is met regenen. Seniore Natale staat erop onze cappuchini te betalen, geeft ons nog tips voor het avondeten. Echter fietst Seniore Natale kennelijk nooit, anders zou hij ons geen restaurant 25 km van onze slaapplek verwijderd aanprijzen. We hebben hem dat uitgelegd en hij zegt: maar jullie zijn ook hier naar toe gefietst. Nou, daar kun je niet tegen op.
10 km verder staat onze B&B. Allervriendelijkste mensen, die alles doen om het ons naar de zin te maken.
Helaas zijn beide restaurantjes in het dorp gesloten en we fietsen naar het verderop gelegen dorpje. Daar ontmoeten we de andere B&B gast, een Duitste 60+er op een mooie 1250cc BMW. Hij is op weg naar Sicilie, waar hij met zijn vrouw vakantie gaat vieren. Gezellig gegeten.

Dag 9, 23 mei,
Guspini, 89 km
Vanmorgen weer zonneschijn en we trappen lekker op los. Eerst een ommetje door een natuurgebied en dan verder naar het Zuiden. We laten de mooie bergroute voor dat wat die is en kiezen voor de langere -vlakkere- weg. Onderweg zien we nog flamingo's, deze verblijven hier tot dat zij verder gaan naar de Carmague.
Om 17 uur arriveren we in Guspini, een middelgroot plaatsje. De eersten zitten al voor het avondgesprek op de bankjes, wij frissen ons op, doen de dagelijkse was en skypen met Karlijn en Stephen.
Daarna op zoek naar een eetgelegenheid. De eerste keur ik af, zo ongezellig en totaal geen sfeer, de tweede is een hotelrestaurant, nee dat vinden we niks en het laatste is een Pizzeria uiteindelijk 20 minuten lopen van het hotel. Hele grote lege eetzaal, ambiance? Die is hier niet langs gekomen. De pizza is goed en de zaal loopt op vrijdagavond vanaf 21uur vol! Voor ons nu tijd om naar bed te gaan.
Morgen weer een dag,
Groet Fred en Renate

• 24 Mei 2014 - 08:00

Patrice:

Leuke verhalen Re, brengt weer goede herinneringen!!
    en wat braaf van je kan me nog herinneren dat de gehuurde auto kon amper klimmen, dus dit op de fiets pffffffffffffffff.
    een mooi eiland en super eten.. blijven genieten!!! niet moeilijk hé!!
    kus ook voor Fred