Castelsardo - Reisverslag uit Castelsardo, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Castelsardo - Reisverslag uit Castelsardo, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Castelsardo

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

18 Mei 2014 | Italië, Castelsardo

Dag 2 Sardinïe, 16 mei 2014
53 km
Vanmorgen naar een verrassend luxe ontbijt om 9 uur vertrokken. We zijn langs de kustlijn naar het Noorden gefietst. Pittulongu, Golfe Aranci, Porto Cervo, Baja Sardinia. 53 km op én af. Fred had een route op de Garmin uitgezet, echter kwamen we na een flinke afdaling aan het strand vast te zitten. Tja, dan kun je maar een kant op; terug. Het landschap is ruig, de zee smaragd groen, vandaar ook Costa Smeralda. Het is goed te zien, dat de bebouwing aan regels is gebonden én men zich eraan houdt. Deze kuststrook is voor de luxe vakantieganger en de huisjes, appartementen en hotels zijn zeer mooi in authentieke stijl gebouwd. Ergens las ik, dat 3 hoog de max is.
Het is nog rustig op het eiland. Het fietsen is pittig vanwege het zeer heuvelige landschap. Dat zal nauwelijks veranderen, wel komen nog enkele flinke klims. Gewoon blijven trappen.
Vandaag zon gehad en flinke wind, even mee en veel tegen. s 'Avonds koelt het af en buiten eten slaan we maar over. Zitten immers de hele dag buiten.

Dag 3, 17 mei 2014
56 km
Baja Sardinia is een mooi plaatsje, mooie vakantiehuizen, leuk centrum met terrasjes, pleintjes en uitzicht op zee. Voor italiaanse begrippen eten we vroeg, 19 uur. Wij hebben TREK... maken een wandeling door de straatjes, even in de hotellobby nog een espresso en een glaasje Sardeense wijn. Erg smakelijk!
Ik kan me niet heugen, wanneer ik voor het laatst zo diep en lang ( 9 uur ) heb geslapen. Heerlijk. s'Morgens weer fris en munter en het enige wat ik voel is de aanhechting bij de bilbotjes. Na een paar km fietsen is ook dat verdwenen. Prachtig weer en we fietsen uit Baja Sardinia uiteraard eerst omhoog en omlaag en omhoog... tot Golfo di Arzachena. Prachtige vergezichten, Corsica ligt voor het grijpen, heldere zee en r u s t. Beneden aan het strand, na 25 km fietsen houden we een pauze; thee en koffie uit de thermos en genieten van het uitzicht. We klimmen en dalen verder. Het is 50 m omhoog, 30 omlaag, 60 omhoog en helemaal omlaag, zo gaat het door. Echter vandaag ook stukken vals plat en zelfs vlak gehad. De gradaties zij : vals plat, glooïend, heuvelachtig, heuvelig, omhoog, klimmen, steil omhoog = duwen. En het laatste was vandaag voor mij een keer aan de beurt. Ik kreeg de pedalen niet meer rond.
Wat opvallend is, is het schone eiland. Geen koelkasten in de berm, geen plastic op straat, de straat, stoep en goten zijn geveegd. Hoe is dit mogelijk in Italïe? Sardinïe is een bijzonder mooi eiland en kennelijk nog onbemind door Nederlanders. De Nederlandse vlag zie ik nl. nergens, wel de Franse, Duitse, Zwitserse en Belgische vlag.
We fietsen verder over kleine rustige wegen langs de kust tot Palau, waar we lunchen. Het laatste stukje leidt ons via het binnenland naar Santa Teresa. Hier doen we alvast boodschappen, dan hoeven we morgenochtend alleen nog brood te halen. De lunch verzorgen we zelf, dan kunnen we eten wanneer we willen en vooral waar we willen.

Dag 4, 18 mei
73 km
Gisteravond hebben we in het centrum gegeten. Ook daar is het rustig en de bediening vertelt dat het "magere tijden" zijn.
Vanmorgen zijn we al om halfnegen op pad. De route leidt ons door een wonderschoon binnenland en tegen 15 uur arriveren wij in Castelsardo. De route ging op en af en we hebben de max. snelheid van 50 kmh bij het dalen flink overschreden. Kleine 600 hoogtemeters vandaag gehad. Hotel is een koopje en prima. Het hotel ligt 3 km verderop. Castelsardo ligt aan zee en het oude centrum ligt boven op 120 m. De hotels boven in het oude centrum waren lastig voor ons met de fietsen. Veelal trapjes. Vandaar dat we een hotel aan het strand hebben gekozen. Wat we niet konden zien was, dat de kustweg ook nog eens klimt om vervolgens weer te dalen naar het hotel.
We zitten nu in de lobby, boeken een hotel in Alghero, voor morgenavond.
Zullen ons zo aan de tocht richting Castelsardo wagen.

• 18 Mei 2014 - 23:17

Gerrie:

Wat kan je toch goed alles beschrijven Renate. Wat jullie zien, ruiken en proeven, en hoe het fietsen gaat. Het is net of ik op de bagagedrager zit, zo leuk!
    Maar gelukkig is dat niet zo, het is al zwaar genoeg, jullie hebben straks een top conditie als de vakantie voorbij is. Zet hem op allebei en veel plezier. X