phom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Renate Jong - WaarBenJij.nu phom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Renate Jong - WaarBenJij.nu

phom Penh

Blijf op de hoogte en volg Renate

30 Juli 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Zondag 29 juli, Phnom Penh
Wbj is met de website bezig en dat maakte voor mij het plaatsen van een verslag lastig.
Vrijdagochtend op tijd vertrokken en het was al flink warm. Het volk is al vroeg op en bezig. Veel rijstvelden waar de rijstplantjes een voor een geplant worden. De arbeiders zwaaien en roepen vrolijk hello, where you are going. Aan aanmoedinging voor ons fietsen ligt het niet, getoeter en gezwaai van de vrachtautos, enthousiast geroep van de overladen pick-up en toch wil het vandag niet vlotten. Na 35 km heb ik nog steeds mijn ritme niet gevonden. Onderweg geluncht, rijst met groente, thee erbij. Het is erg warm en ik heb moeite met de hitte. Wat extra isostar, cola en eten helpen niet echt. Het is mijn dag niet en wordt de rit uitfietsen. In de loop van de middag krijg ik spierpijn en raak aan de diaree. Er zijn weinig geschikte plaatsen onderweg om officieel naar de wc te gaan, de grens wordt snel verlegd omdat het niet kan wachten. De laatste 20 km volg ik maar het achterwiel van Fred en kan niet wachten tot we in het hotel zijn. Fred regelt alles en ik kan direct naar boven douchen en in bed. Buikpijn, spierpijn, heen en weer naar de wc en koude rillingen. Komt me zo bekend voor, dus tempen. 39.6 paracetamol & ORS doen weinig. Fred heeft veel moeite moeten doen om een arts te vinden, uiteindelijk mocht ik naar het plaatselijke ziekenhuis. Met de tuktuk erheen, Fred had gelijk, het ziet er niet uit. Werkelijk overal liggen mensen op "bedden" of eronder, alles staat open. Dit had ik willen voorkomen, maar Phnom Penh is nog eens 95 km verder en dat red ik ook niet met een taxi. Aan het infuus (ze gebruiken disposibles)dus ons naaldensetje blijft in de rugzak. Nog een injectie om de koorts naar beneden te krijgen en Cypro. Toch en bacterie. Fred gaat terug naar het hotel, haalt een laken en een hoofdkussen en wc papier. Dat is ook zoiets. Onderweg vind je nergens wc papier, alleen maar van die waterslangen. Maar hoe krijg je de boel weer droog? Met moeite krijg ik de nachtzuster wakker, waar is de wc. Ze kijkt me met grote ogen aan en wijst me de weg. Okay, er is geen keuze, dan hier maar, het kon me ook niets meer schelen, geen keuze. Om 6 uur wist ik zeker, zo snel mogelijk weg, ik voelde me iets beter. Infuus helemaal opengedraaid, dan druppelt het sneller. 7.45 was Fred er, infuus eruit, $ 10 betaald en zo snel mogelijk onder de douche in het hotel. Een ervaring rijker, wat hebben wij toch een fantastische service in onze ziekenhuizen.
Met taxi naar Phnom Penh, we hebben een heerlijk hotel geboekt via agoda, kregen nog en upgrade en zitten nu in suiteachtig 4 kamer verblijf. Omdat ik weer beroerd werd en de koorts weer opliep bij de receptie naar een goede Engels sprekende arts gevraagd. 20 minuten later zat ik in de nada kliniek bij een francaise, chef de clinique. Resolute dame, die me alle symptome benoemde. Ze fixte een mooi cocktail als infuus bijelkaar en na kleine drie uur verliet ik stukken beter de kliniek. We konden met visa betalen :-) de eerste 24 uur rijstedrap met veel kookvocht en zout, daarna aan de verse groente soep en crackers (hier ben ik nu). Drinken, zeer sterke zwarte thee en wat poedertjes van haar.
Fred gaat tussentijds de stad in, eet lekker friet en drinkt heerlijke koffie. Moet er niet aan denken. Zelf voel ik me nog erg slapjes en ben blij met mijn eigen wc. Vanmiddag hebben we samen het nationaal museum en de silverpagode bezocht en ik was blij om weer in het hotel te zijn. Ik hoop morgen weer een stukje opgeknapt te zijn, dan kunnen we met de tuktuk naar de killingfields. Verder wil ik nog eens met die arts praten over dat Flagyl wat zij me voor over 5 dagen heeft voorgeschreven. De bijwerkingen die ik op internet vind bevallen me niet en misschien is er ook iets anders. Ze was zeer verbolgen over het Maleronegebruik, dat vindt zij alleen voor Africa nodig. De malaria die in het Mekongdelta zit is prima te beschermen met Doxycycline, minder zwaar medicijn.
Fred heeft inmiddels vervoer naar Shianoukville geregeld voor as woensdag. Hij heeft gelukkig geen last van bacterien, die lusten alleen mij. Lijkt me een haalbaar plan. Oja, stand ? -1 ? Was een goed plan om met + 2 te beginnen. Inmiddels is het hier maandagochtend en ik voel me weer een stuk beter. Gisteravond nog de stad in geweest. Op een dakterras gezeten een de wonderbaarlijke verkeersstroom aanschouwd. Net een groot rivier. Opstakel, gewoon rustig omheen rijden van rechts naar links, tegen het verkeer in , maakt allemaal niets uit.

Groeten Fred & Renate

  • 31 Juli 2012 - 09:07

    Magali:

    Hoi Fred en Renate!

    Wat een prachtige verhalen! Ik lees ze met veel plezier! En aangezien ik zelf 1,5 maand geleden ook daar ben geweest komt het me allemaal bekend voor en brengt het me even terug in die fijne herinnering! Hoewel het op het moment natuurlijk wel heel erg vervelend is wat je allemaal meemaakt met je buikgriep! Overigens is flagyl, oftewel metronidazol, een heel gebruikelijk antibioticum! En eigenlijk niet anders dan andere antibiotica qua bijwerkingen!
    Hopelijk gaat het snel beter!

    Liefs,

    Magali

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Ik houd van reizen. Equipment: Riese Müller Nevo GT Touring e-bike

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 322512

Voorgaande reizen:

12 Mei 2024 - 22 Juni 2024

Het is weer tijd voor een fietsreis

21 Augustus 2023 - 17 September 2023

Terug de bergen in

10 Juni 2023 - 30 Juni 2023

Fietsen in de Alpen

27 Augustus 2019 - 30 September 2019

Het nieuwe reizen

19 Februari 2019 - 06 Maart 2019

Terug naar Afrika

25 Augustus 2018 - 20 September 2018

Rondje Alpen

03 Mei 2018 - 01 Juni 2018

Voorjaarstrip Bella Italia

24 November 2017 - 10 December 2017

Later is NU

24 Februari 2017 - 03 Maart 2017

Lapland

09 December 2016 - 19 December 2016

Terug naar Bali

30 April 2016 - 12 Juni 2016

Bari - thuis

30 Augustus 2016 - 30 November 2015

Fietsreis in Griekenland

15 Augustus 2015 - 15 Augustus 2015

Op naar Bergamo "Reitsmaroute richting Rome"

21 April 2015 - 09 Juni 2015

Overlanding Zuidelijk Afrika

12 September 2013 - 30 November 2012

Fietsreis Italie

11 November 2012 - 21 November 2012

Even er tussenuit, een ander soort avontuur

20 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

Fietsreis Cambodja & Zuid Vietnam

29 Juli 2011 - 26 Augustus 2011

Fietsreis Maleisië

25 Mei 2011 - 12 Juni 2011

Fietsreis Andalusie

23 Juli 2010 - 22 Augustus 2010

Fietsreis Sri Lanka

13 Mei 2010 - 29 Mei 2010

Fietsreis Zuid Italie

05 Juli 2009 - 17 Augustus 2009

Fietsreis Costa Rica

09 Oktober 2008 - 16 Oktober 2008

Stedentrip New York

15 Juli 2007 - 20 Augustus 2007

Fietsreis Thailand

05 April 2013 - 30 November -0001

Sicilia

14 Mei 2014 - 30 November -0001

Fietsreis Sardinie

Landen bezocht: