Even in Birma/Myanmar - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Renate Jong - WaarBenJij.nu Even in Birma/Myanmar - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Even in Birma/Myanmar

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate

25 Juli 2007 | Myanmar, Naypyidaw

We hebben Fang weer voor achten 's ochtends verlaten. Helaas regende het. Fred koos voor nat worden en ik heb in mijn oranje Xenos poncho gefietst. Lijkt wel een beetje op een monnik. We hebben de landschappelijke route naar Tha Ton gefietst. Veel natte rijstaanbouw, mensen werken in alle weersomstandigheden tot bijna de knieën in het rijstveld. Ook zijn er opvallend veel kappers; stel je een stalletje of schuur of kamer voor en daar staat dan een kapperstoel jaren 60, de kapper zelf was met de tondeuse bezig met een heus pispotkapsel.
Enfin de 35 km's hadden we snel afgelegd en waren even na tienen in Tha Ton. Eettent opgezocht aan de rivier en we komen binnen en een ander NL stel met pubers is aan het ontbijten. Aangeschoven en ervaringen uitgewisseld. Zij waren ook met de fiets onderweg. Uiteindelijk hadden we ze al op onze tweede trekdag gezien. Fietsend in de stromende regen. Zij wilden naar Chiang Rai gebracht worden met een bus. Nou onze plannen weken helemaal af van het boekje. Want er stonden forse klimmetjes op het programma 15 % en meer en dat over vele km's. Dus hadden Fred en Renate bedacht, we huren een taxi tot Mae Salong. Dit is een bijna chinees plaatsje in Thailand. Deze mensen kwamen uit Yunnan (China) en hebben gouden tijden gehad tijdens de opiumhandel. Dat is nu verboden en men bouwt thee aan. Verder zou het daar landschappelijk erg leuk zijn. (Fred is nu bezig de foto's te uploaden.)
De NL familie besloot zich aan te sluiten en Fred is succesvol aan het onderhandelen over de prijs van het vervoer, 45 km's omhoog met 6 personen en 6 fietsen. Na 10 minuten gebeld te hebben met de broer van de ober is het akkoord. Ook brengt hij ons nog eerst na de witte boeddha, de attractie van dat dorp. Ligt uiteraard boven op een bult. De goede man kwam een half uur later, laadde alle fietsen op de auto en wij hebben ons met z'n zessen in de auto geperst. De boeddha was de moeite waard en toen begon de rit naar boven, naar Mae Salong, het regende nog steeds, bocht op bocht volgde, het ging op en af en het was werkelijk waar steil en een bijzonder landschap. We waren het over eens; dit wilden we niet fietsen!!!
Boven aangekomen werden we eens over het hotel en de prijs. Fred en ik hebben nog wat rondgewandeld, thee geproefd, want daar wordt 1st class tea aangebouwd. Met de vrouw van het NL koppel ben ik nog naar een mooi Wat omhoog gegaan, eindeloze trap, maar ondanks het slechte weer een prachtig uitzicht over mooie theevelden. Hier werd dus opium verbouwd en de drie grote drugsbaronnen woonden ergens in deze omgeving. 's Avonds hebben we nog samen gegeten en later elkaar uitgezwaaid. Wij zijn vanmorgen weer voor achten weg en hadden volgens de routebeschrijving een easy way. Maar er stond erbij dat de beschrijving summier was omdat het maar een alternatief was. Nou dat hebben we geweten. Het weer knapte op en de zon scheen. Maar klim en afdaling volgende elkaar op. Tot 15 %. Wielrenners dat is wel andere koek, 17kg fiets en de bagage erbij en geen speciale bergverzetjes. Maar het mooie landschap maakte veel goed. Na een geploeter van goed 2 uur kwamen we bij een T- splitsing aan (zie foto), we gaan dus rechts af naar Mae Chan. Daar waren we om 12 uur en hadden 40 km's achter ons. We wilden nog graag tot Mae Sai vanwege onze verlenging van de visa. Dus hebben we niet voor de landschappelijke route gekozen, maar voor de korte, want onze printplaat was al vol en een overdosis aan mooie landschappen,... dus nog goed 36 km's te go. Onderweg gerust en gegeten, wel vega, want de kip... Dat is ook iets, soms, zoals hier roosteren ze een hele kip hakken deze met bot en al in stukjes en verwerken dat in het eten. Dus vega. Al met al na enen zijn we weg gegaan en waren om 3 uur hier in Mae Sai. Direct naar de grens; paspoort laten zien en uitleggen dat we erin en eruit willen. Okay, we worden uit Thailand gestempeld. Komen in Birma aan, foto met webcam en 500 baht's pp (42 baht is een euro) wat formulieren en stempels en weer terug naar de Thai. Daar weer een formulier ingevuld, weer een stempel en nu zijn we legaal tot 23 augustus hier. In NL kost deze grap 80 euro!
Daarna op zoek naar Mae Sai geesthouse aan de Mekong, werkelijk een mooi verblijf, knus bamboe hutje. Even weer een Wat bezocht van waar we een prachtig uitzicht hadden over Mae Sai en Birma. Bij een kraam gegeten (foto) het enige wat we kunnen lezen is 25 baht's. Uiteindelijk waren 2 porties en een groot Changbier(35 baht) 85 Bahts. Morgen gaan we naar Chiang Sean, relatief makkelijk. Maar de dag erop beloofd één van de mooiste en pittigste routes te worden. 80km klimmen en dalen langs de Mekong.
We hebben het naar onze zin, genieten en vinden het heerlijk om zo vrij door dit land te reizen. Waar gaan en staan waar het ons uitkomt en onze routeboekje houden we soms aan en soms niet. Tot de volgende keer, Fred en Renate

• 25 Juli 2007 - 14:38

Patricia:

Sawadee ka,
    Heerlijk dat jullie eindelijk van de route afwijken af en toe en het avontuur in gaan zalig land nietwaar? en zo is overal in Azie... plannen horen daar niet bij want alles is mogelijk en alles kan even onderhandelen en wat bath's KLAAR! mooi fotoooossss!!!! Re ik zie aan je gezicht dat je echt naar je zin hebt houd het maar zo!! enne de kip is prima hoor zolang als gebakken is...
    dikke koes koes

• 26 Juli 2007 - 09:19

Gina:

fotoos erg herkenbaar. fijn dat jullie genieten. groetjes uit een erg zonnig kroatie.

• 27 Juli 2007 - 10:26

Karlijn:

Nou moeders en vaders wij zijn nu voor het eerst ook zie van eten en dat had niks met kip of vlees te maken. Ik als overtuigde vega zit nu al 2 dage op de pot grrr... Jammer van de regen maar we zijn jalours op de foto's!
    Kus

• 27 Juli 2007 - 18:17

Jannie:

Fijn dat jullie genieten van het land. Tja het is wel zweten, maar daarna is het genieten. Mooie foto's en herkenbaar.
    Vandaag mijn laatste werkdag en heb nu eindelijk vakantie. Auto is ingepakt, skihut bovenop en fam. doorzon gaat vannacht richting Kroatie en hopen daar morgen aan te komen. We hebben er zin in en gaan de komende weken genieten.
    Veel plezier en spreek jullie na de vakantie.
    Groetjes Jannie,Dinand en Silke

• 29 Juli 2007 - 09:01

Ted:

Bedankt voor jullie reisverslag.Vlak terrein is niet altijd vlak , lees ik .Pittige bergjes.
    Ik zie dat jullie ook wel eens regen hebben .
    Daar hebben wij ook voldoende mee te maken.
    Het is nog geen zomer geweest in Nederland, ongeveer 20 graden met bewolking en regen en zo nu en dan zon en veel wind.
    Ma heeft gisteren de foto's bij oom Ap gezien.Maar ze was al weer kwijt wat ze gezien heeft.Het korte termijn geheugen is heel slecht , van vroeger weet ze zich nog wel veel te herinneren en daar hebben we het dus maar steeds over , al zijn het aantal onderwerpen gering, steeds hetzelfde.
    Met mijn ogen gaat het redelijk.Het heeft veel meer impact dan ik gedacht heb.
    S'middags heb ik het wel zo'n beetje gehad. dat komt ook omdat de ogen dan zeer gaan doen.
    De chirurg was tevreden over de operatie.Afgelopen donderdag geweest.
    Ik kan met een aangepaste bril voor 60% zien.Kan nog wat beter worden zie hij.Moet over 14 dagen terugkomen.Mag nog niet sporten maar mag wel lichte werkzaamheden oppakken.Begin maandag met een paar uur werken.
    Geniet van de vakantie , en het leuke van jullie vakantie is dat je vrij direct contact hebt met de bewoners.
    En dan zie je dat die mensen op hun wijze ook plezier hebben in het leven.

Het allerbeste en tot wederhoren.

Marieke en Mark zitten nu in Costa Rica, hebben het ook naar hun zin .Zien ook veel vogels en andere dieren en een prachtige natuur.
    Moeten we op 26 augustus maar even uitwisselen.

Groeten Ted en Carla