Chiang Mai - Fang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renate Jong - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Fang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Chiang Mai - Fang

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate

23 Juli 2007 | Thailand, Bangkok

Beste thuisblijvers,
Nou eerst maar wat facts op een rijtje. We zijn dus gisteren vertrokken uit Chaing Mai tegen 7.30 met bagage. Fred fietst met pakweg 16 kg en ik zal wel een kilo of tien bij me hebben in de tassen. We hebben de route direct aangepast omdat we al highlights met de 2 daagse tocht hebben gehad. Tegen de middag waren we al in het Royal Ping Garden resort (72km) Onderweg veranderde het landschap en de rijstterrassen werden zichtbaar. Halverwege heb ik nog een Wat bezichtigd. Ook die krijgen een andere stijl. Iets drukkere ornamenten en versieringen. In Royal Ping (is de rivier waaraan het resort ligt) hebben we geluncht en gezwommen en zijn na een uur verder gefietst tot de eindbestemming van dag 2. dit was Chiang Do (Malee's gesthouse) 96km, midden in de rimboe. Prachtige bergtoppen en bossen. Vlak voor het eind kregen we een hevige bui, dan valt het water met bakken uit de hemel. Verder hebben we de hele dag zon en gelukkig ook bewolking gehad. Temp is 's ochtends 28 gr. en loopt op tot 35 gr. met een luchtvochtigheid van 80-85. Dus we zweten alle giftstoffen uit. Hoezo sapkuren? Gewoon fietsen en 2 tot 3 keer daags Thais eten. We hebben 's avonds heerlijk gegeten en na 2 Changetjes had ik de lamp uit. Deze dag hebben we enkele kleine klim’s gehad. Vandaag om 8 uur vertrokken met een lunchpakket, voor mij een bananenpannenkoek en Fred een sandwich met ei. Vandaag stond klimmen op het program. Na 1 1/2 uur fietsen was het tijd voor de eerste thee en koffie, een half uur later was mijn accu leeg. Dus pannenkoek en een reep gegeten, een isostartablet in de bidon en hupsakee de benen konden weer draaien. Bij het eindpunt van de 3de etappe was het even voor elfen. Dus besloten we om verder te fietsen. Hoogtepunt van de vierde etappe, een klim van 5km met toch wel gestaag 5 tot 7%. Dit ging ook prima en we ontvingen opgestoken duimen en getoeter. Zeer mooi landschap, gigantische teakbossen. Wat zijn dat hoge en stevige bomen met zeer groot blad eraan. Ook mooie vergezichten. We hebben een hele tijd langs de Birmese (nu Myramar) grens gefietst. Deze bestond uit hoge bergtoppen die tot boven aan met bossen zijn begroeid. In de verte kwamen witte wolken over de bergen met wat grijs. Verder alleen maar zon. De buien trokken naar rechts weg, dus mazzel. Bij Chaiprakan hebben we in een nieuw resort geluncht en wilden daar ook slapen. Maar behalve gras en mooie resorthuisjes niets te bekennen en het was pas een uur. Dus werd etappe-eind dag 4 geprikt. Dat is Fang. Na de lunch 13.30 was het klimmen voorbij en de weg was vlak. Nog 30km te gaan naar Fang. Even na drie uur stonden we voor een luxe, maar verder kil hotel. Prima bedden en douche en airco. Eerst alles wassen, dan douchen en even een tukje gedaan. Dus nu naar Fang city. Dat is pakweg een straat van 3 tot 4 km met een 4- baans weg. Sfeer: null.
Fred is dat heuvelige gewend door zijn racefietsen en ik kom dit jaar prima overheen, geen over de adem heen zijn of andere klachten. Gewoon trappen. Dus al dat getrain werpt nu (gelukkig) wel zijn vruchten af. Inmiddels zijn we 2 dagen op het schema ingelopen en hebben de onverwachts geboekte 2 daagse "goedgemaakt". Hoe je het bekijkt, want we zijn erover uit, in het Noorden is het gewoon fietsen en van de natuur genieten en hier en daar wat Wat's bezoeken. De caves zijn niet ons ding, we hebben er een gezien en vinden dat voldoende.
Nu nog over de Thai: Als Thai beschik je over een bijzondere nek oftewel nekspieren. Dat begint al op jonge jaren. Met pakweg anderhalf dien je voor op de scooter te kunnen zitten, tussen de benen van pap's het hoofd in bijna 90 graden gedraaid op het stuur te kunnen leggen en te slapen. Verder mag je hier legitiem slapen tijdens je werk. Daarvoor heb je die sterke nekspieren weer nodig, want je hoofd gewoon op tafel leggen dat doe je niet. Ook hebben ze vak aparte hoofdkussens. Kan wederom vanwege die nekspieren. Verder zijn het snelbespraakte mensen, aan de taal is geen touw vast te knopen. Maar ze zijn zeer vriendelijk vooral als wij met een sawadee kah (ik) en Fred met een sawadee krap begroeten.
Met ons geminimaliseerde bagage zijn we zeer tevreden. De paraplu's zijn van waarde de regencapes (Xenos) deden het goed tijdens de 2 daagse.
Yolanda en Jannie jullie beiden een fijne vakantie gewenst.
Sake en Greet jullie zitten al aan de griekse wijn en genieten vast en zeker ook.
Fijn om ook van jullie op de hoogte gehouden te worden.Patries voor jou een dejavu????

• 23 Juli 2007 - 11:53

Ted:

Leuk reisverhaal, bedankt voor je steun, het weer in Nederland is matig,zo nu en dan een beetje zon , dan regen ,dan onweer, en soms harde wind , temperatuur iets boven 20 graden.
    Ik hou ma op de hoogte van jullie activiteiten , al vergeet ze veel.Ze wist gisteren al niet meer dat Karlijn ook in Thailand was.
    Donderdag moet ik weer naar Utrecht , dan weet ik meer wat ik mag.
    Misschien gaan we dan in het weekend of daarna een paar dagen zeilen.

groeten Carla en Ted

• 23 Juli 2007 - 14:25

Patricia:

Fietsers trotters, jetje wat een energie en allemaal in warm/klem Thailand. Petje af!!! allemaal te gek om jullie verhalen te lezen helaas kennen we deze Noordelijk zijde van Thailand niet maar het lijkt volgens jullie beschrijving erg op het Noorden van Vietnam. Ben blij dat tot nu toe alles goed gaat vooral met jou Re en dat je zo geniet van dit heerlijk land en van de mensen die zijn echt super schaatjes. Ik denk dat jullie fietsen straks in de kamer moeten gaan hangen of op een vitrine als kunst objecten met foto's bij waar ze overal aan het rollen zijn geweest.
    dikke kuske
    sawadee ka (mis de fotos??)

• 23 Juli 2007 - 18:47

Sake En Greetje:

We zitten nog niet aan de Griekse wijn.
    We vertrekken a.s. zaterdag om 5 uur in de ochtend.
    Voorlopig nog grasmaaien (ook bij de buren)
    Fijn dat de buurman dan ook voor ons gaat koken.

Groeten,

Sake en Greetje en onze loge Muffin

• 24 Juli 2007 - 07:08

Janke:

He Renate en Fred,

Wat zijn jullie weer met een vervelende reis bezig zeg ;-) Klinkt echt super. Blij om te horen dat het trainen geholpen heeft Renate! Hier alles ok. Weer is redelijk. Geloof dat we in het noorden nog het beste van het weer krijgen. Nog een nieuwtje: Bart gaat weg. Hij heeft een nieuwe baan als sectormanager in het ziekenhuis in Heerenveen. Ben benieuwd wat ons nu weer te wachten staat. We wachten het wel weer rustig af. Ben nu echt nog het enige MT-lid. Zou het door mij komen dat iedereen weggaat haha. Hier op het werk is het verder erg rustig. Echt komkommertijd. We genieten er maar van. Het zal wel weer stilte voor de storm zijn. Met Niels gaat het ook goed. Eet alles wat los en vast zit en rolt voortdurend op zijn buik (vermoeidend voor ons, want hij kan nog niet terug). Jorgen is zondag weer een jaartje ouder geworden dus daar hebben we een leuk feestje van gehad. Niels heeft bij mijn ouders geslapen dus de eerste logeerpartij hebben we ook overleefd :-)
    He geniet verder van jullie prachtige reis. Leuk dat je zo vaak schrijft!!

Dikke zoen Janke