Retour van rondje Noord Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Renate Jong - WaarBenJij.nu Retour van rondje Noord Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Retour van rondje Noord Thailand

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate

29 Juli 2007 | Thailand, Chiang Mai

Okay, neem even de tijd om te lezen, want ik ben er voor gaan zitten. Helaas ligt de bril boven dus dat is even lastig.
Na Mae Sai (grens) zijn we de volgende dag naar Chiang Saen. Dat is het punt waar Thailand, Birma en Laos bijelkaar komen. Erg toeristisch, maar landschappelijk zeer mooi. Wat een rivier die Mekong! Chiang Saen was weer etappedoel, maar het was pas 's middags dus lekker gegeten en weer verder langs de Mekong. Mooie dorpsplaatsjes, licht heuvelachtig en erg heet. 35gr. De honden zijn in grote getallen aanwezig en liggen steeds op straat. Soms gaan ze uit de weg, soms moet je omheen fietsen. Reageren op een fietsbel, ho maar! Aan het einde van deze etappe stonden vreselijke klim's. Dus we stopten vlak ervoor, want daar stond een prachtig resort met een 11 tal hutten. We kregen een direct aan de Mekong. Deze hut kon zo de "Living" in . Erg mooi, met buiten-lounge aan de rivier en afwachten tot het begint te regenen.
Volgende dag verder met de fiets, maar ik had al een oplossing voor die klim’s bedacht. 3 echte van meer dan 15% en nog wat kleinere die in deze rij dan opeens niet meer meetellen. We waren 6 km onderweg toen konden we een songthaew stoppen. Fietsen op het dak en hoepsakee naar Chiang Saen. Daar weer koffiegedronken en wat rond gelummeld. Het was trouwens een regenochtend. Tegen elf uur zijn we de volgende bus ingestapt, etappe was oninteressant en er werd geadviseerd om te bussen. Dus met de bus 110km naar Chiang Rai. Best grote stad. Tijdens de reis met Engelsen gekletst die al een half jaar onderweg waren en met kerst even naar UK gingen om dan weer verder te gaan naar Australië.
Chiang Rai was 's avonds een belevenis. Het is vrijdagavond en ik denk dat dan partytime voor vele Thai is. We hadden nog wat Wat's bezocht en zijn naar de Pizza Hut gegaan even wat eten. Ik heb even een dip qua Thai food. De eieren komen me de keel uit, elke ochtend 2 tot drie, want anders is er 2 toast met jam en daarop kan ik niet fietsen. De pizza, met dubbele peperoni was erg lekker. FF bijkomen.
Daarna zijn we de nightmarket op. Groot terrein met veel tafels en stoelen en allemaal eettentjes eromheen. En een toneel, waar iemand zong en af en toe 4 mooie Thaise dames en een mooie Thaise dame/heer dansten. Maar goed, er zaten 5 jonge Thaigirls naast ons, haalden water en een koeler met ijsklontjes en de fles whisky uit de eigen tas. Partytime, ze hadden de whisky in 1,5 uur kort Jan gemaakt en vonden het gezellig met ons te proosten. Hier waren we aan het Singhabier, Chang was er niet. Het begon te onweren en de regenwolken kwamen dicht bij. Opeens met giga druppels viel het uit de hemel. Wij vluchtten onder een tentje en daar maar weer aanschuiven. Gezellig bij andere stelletjes, die ook al flink aan de borrel waren. Zit ik naast een meisje, dat nog banger voor onweer is dan ik! Ik gaf haar nog een schouderkneepje, zo van even doorzetten. Maar ze was erg bang, opeens stoot ze me aan heft haar bierglas en gaat proosten. Twee schijters bijelkaar.
De mannen nodigden ons uit voor hun whisky, maar we zijn naar huis (inmiddels bijna 22 uur). De volgende dag stonden er 110 km’s op het programma. Om 7.30 weg en een erg mooie landschappelijke route gefietst. Bij km 50 hadden we pauze verdiend, het was net even over tienen. Ik zag een "tentje” waar wat mensen zaten, dus ik vragen naar koffie. Maar het was privé en al weer partytime. 5 mannen hadden om 11.15 al 1 en 1/2 fles whisky op en waren erg gesteld op onze komst. Wat een feest: farang's. We kregen koffie en werden getrakteerd op whisky en dronkeman praat. Lachen. De "baas" probeerde nog meer dorpelingen naar zich toe te lokken, want hij had ons als gast. Even later stapten we weer op de fiets en vervolgden de routen. Naar 70km werd deze saai en eentonig. De zon was erg heet, weer 35 graden. We hebben beiden meer dan 3 liter water onderweg gedronken. Vanaf km 90 pauzeerden we elke 10km. Mijn kuiten speelden op en bij een tankstation hebben we onder een waterslang de hoofden afgekoeld. Maar na 112km en tegen vier uur waren we in Phayao. Ik was op en ben voor 45 minuten bewusteloos gaan slapen. Daarna ging het weer, dus de stad in. Die ligt aan een mooi meer waar we op een terras neerstreken met wat Changetjes. De volgende dag stond in het teken van bussen en iets fietsen. Dus uitslapen tot 8 uur (dat waren elf klok uren voor mij) De avond ervoor waren we al bij het busstation geweest om alles uit te zoeken. Heel veel helpende mensen en volgens hun reden de bussen om 7, 10, 11 uur naar Chiang Mai. Wij om half tien ernaar toe en de man van gisteren zwaaide en riep een bus terug. Deze was net weg, dus wij erin met fietsen en al naar Chiang Mai. Maar wij wilden 35 km voor Chiang Mai uitstappen om Doi Saket te bezoeken. Dat had ik me al eerder van een engels sprekende Thai op laten schrijven. Maar de kaartjes verkoopster bleef maar volhouden dat dat niet kon. Nou ja ze hoefden ons alleen maar uit te laten. Dus de kaart erbij. De route was dus niet rechtstreeks naar Chiang Mai, maar via Lampang en dan kom je niet langs Doi Saket. Na 5 uur zweten in de bus waren we om half drie in Chiang Mai. Alles verder regelen en boeken. Want we konden 3 dagen geleden al geen tickets meer voor de slaaptrein naar Bangkok krijgen, alleen zitten. Het is de volgende 2 weken high season. Fred regelt nu een brommer voor morgen, dan gaan we met de brommer (ik achter op hou er niet van , maar er is geen andere optie) naar Doi Saket , naar het handicraft dorpje en naar Doi Suitep, die pakken we er even bij.
De nacht van 31 juli op 1 augustus gaan we naar Bangkok en dan direct door naar Pechanaburi. Vandaar uit staart de zuidelijke fietsroute.
Dus we genieten!!
Jannie goede reis en geniet van een burgerlijke vakantie in het zuiden. Wel even wennen voor een wereldreiziger, maar met veel liefde in de buik loopt het allemaal los.
Gina en Geiko, gaan jullie dit jaar nog oversteken naar Italië? Waar zitten jullie nu? En alles okay, sunny weer?
Heb vandaag sms gehad van Karlijn, Zij hebben allen de PADI op zak en vertrekken nu voor de fullmoon party naar Ko hoepeldepup
liefs Fred en Renate

• 29 Juli 2007 - 13:32

Miek:

Heej Fred en Renate,
    Jullie houden het tempo hoog zeg! Pfff, wij doen nu vrij weinig nuttigs meer behalve chillen, op het strand liggen (als het niet bewolkt is), in bed liggen en uit kijken naar de full moon! Mooie foto's trouwens! Liefs Ellemiek

• 29 Juli 2007 - 13:55

Karlijn:

Brommer... moeders ik krijg weer angst-visoenen van Griekenland, doe je voorzichtig!
    Kus

• 29 Juli 2007 - 14:08

Patricia:

lieve bikers weer een tof lange verhaal om de natte regen zondagen door te brengen in de provincie Groningen.
    Nog een fijne thaise tijd in het zuiden, gaan jullie daar ook fietsen pffffff? dacht dat alleen maar even strand changs, emmers chillen en duiken zou worden?
    sawadee

• 29 Juli 2007 - 18:31

Dorien.:

Wij hebben onze vakantiefietstochten er alweer opzitten!!! Des te leuker is het om van jullie belevenissen te genieten!!!!

Groetjes van Jos en Dorien.

• 30 Juli 2007 - 13:09

Wim En Alie:

Wat een prachtige ervaring moeten jullie daar hebben. Het ziet er ook allemaal zo keurig uit. Leuke foto's. Wat maken jullie veel mee. We zijn erg jaloers op jullie hier vanuit het koude en kille nederland. Ga zo door bikers. Groet jullie fietsvrienden