Het land verzuipt - Reisverslag uit Bad Mergentheim, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Het land verzuipt - Reisverslag uit Bad Mergentheim, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Het land verzuipt

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

02 Juni 2024 | Duitsland, Bad Mergentheim

Zondag 2 juni, Bad Mergentheim, Hotel Kippes, 52 km

Zaterdag ben ik in regentenue vertrokken, het plensde.Maar het hotel was zo niet uitnodigend om te blijven en ik dachtf i e t s e n. Het Taubertal is mooi, de Romantische Strasse. Echter, de romantiek was onvindbaar. Gewoon oppassen bij het fietsen, de paden zijn wat glibberig, her en der al ondergelopen en ook afgesloten. Onderweg bij een sportveld -ruim overdekt terras- even gepauzeerd en wat gegeten- en dan nog 20 km verder. Hotel had ik bewust vlakbij de Thermen gekozen. Als een verzopen kat, net als Ronnie in de vijver was gedoken, kwam ik binnen. Hartelijk begroet, mooie kamer, WC en wasfontein op de kamer, de douche op de gang. Scheelt € 40 p.n. anders waren alleen nog 2 pers kamers vrij.

Het verrast mij keer op keer dat mijn fietstassen (Vaudee) na 20 jr. nog steeds waterdicht zijn. We vonden toen € 90 voor 2 fietstassen veel geld… ik ga ze straks schoon borstelen. Zitten helemaal onder de drek.

Dus echt alles uitgepakt, had mijn badpak nodig. Dat had ik onderin gestopt, rechts of links?

De middag heb ik in de Therme verbracht, daar wat gegeten en ben tegen halfacht nog het stadje ingelopen om te pinnen. Hotel accepteert alleen Duitse IC karten. Wat ik vergeten was, dat er altijd enorme herrie in zo’n zwemparadijs heerst. En het was zaterdag, dus heel veel gezinnen.

De sauna was gelukkig veel rustiger. Textilfreier Bereich. Okay, heb de meest gekke handdoek-creatie gezien. Voor mannen een handdoek-rokje met een breed elastiek om het middel. Het was een ontspannen middag en ik ben bij gelezen met de Duitse Jet-Set-Roddels.Focus lag er ook en dat is wel écht leuk om te lezen.

De lobby in het hotel was gisteren avond gesloten, ze hadden een Fussballabend met vrienden. Zo heeft zij mij een karafje witte wijn gevuld, folie erover, glas erbij. ‘Stellen sie es auf den Balkon und machen sie es sich gemütlich auf dem Zimmer.’

Het heeft vannacht enorm gehoosd. Daarom heb ik nu besloten nog een nacht te blijven en morgen verder te fietsen. Ik hoop dat het water dan wat gezakt is. Zij vertelde dat de Brandweer gisteren op diverse plaatsen ‘Dammwände’ heeft geplaatst om grote overstromingen vóór te zijn. Dit gebied zit een beetje aan de rand van de grote overstromingen. In het Zuiden en Oosten is het echt erg. Op de site van de wereldfietsers lees ik dat mensen al terug zijn gegaan, routes hebben omgeleid en niet in de tent slapen. Kennelijk ben ik de enige die Zuid - Noord fietst en sowieso op route ‘naar huis’ ben. Als je dan bij Basel strandt en je weet dat het bar en boos verder gaat en je toch met de trein naar huis gaat, dan is de keuze, om de trein al in Basel te nemen en naar huis te gaan, voor de hand liggend.

Vanaf morgen is toch echt beter weer voorspeld! En het is ook mind-set om door te zetten en er wat van te maken. Hoeveel zulke fietsreizen zal ik nog kunnen maken?

Dus, stadse kleren aan en naar het stadje lopen. Foto’s zijn er niet, ik laat alles mooi in de tas bij deze regen.

Fijne zondag

• 02 Juni 2024 - 12:33

Elly:

Hoop echt dat je de komende week met droog weer kunt fietsen. Hier op de radio dat het zulk noodweer is in Duitsland. Moest gelijk aan je denken. Maar zoals je zegt, je fietst van Zuid naar Noord.

Fijn te constateren dat de fietstassen waterdicht zijn. Je had niet eraan moeten denken als die ook nog doorweekt waren.

Geniet je zondag. Goede fietstocht morgen.

• 02 Juni 2024 - 13:30

Carla En Ted:

Hoi Renate,

Nu kleddernatt, vorig jaar bloedheet.

Moeten we er aan wennen of zijn dit toevallig extremen.

Het klimaat kan niet in twee jaren omslaan.

Wij zijn bijna thuis.

Mooie vakantie gehad, maar ook matig weer.

Gisteravond in Noord-Frankrijk overnacht, het leek wel herfst, veel wind, koud , en op de camping kon je alleen maar op de verharde paden staan.

Maar in zuid Duitslandd is het helemaal bar en boos.

VOLHOUDEN, sterkte, hopelijk komt na heel veel regen heel veel zon.

Groeten Carla en Ted

• 02 Juni 2024 - 17:08

Dorien:

Je hebt wel de hoofdprijs gewonnen wat slecht weer betreft! Echt pech hoor!! Hopelijk gaat vanaf nu voor jou de zon weer schijnen en kun je nog genieten van een mooie tocht naar huis!

• 02 Juni 2024 - 18:40

Gerrie:

Pffff, het is toch niet normaal al die regen, wat knap van je dat je positief blijft. Opgeven is geen optie, dat herken ik. Hopelijk is het nu echt gedaan met de regen en kan je morgen met de zonnestralen op de neus fietsen. En gaat het verder nog een mooie tocht naar huis worden. Hoeveel km heb je nog te gaan?? Fijne avond nog, en eet smakelijk.

• 02 Juni 2024 - 19:33

Femmy :

Tja Renate, je kunt veel regelen, maar helaas het weer niet.We zagen inderdaad het slechte weer in Duitsland, met veel overstromingen, gelukkig zit je er net buiten. Morgen met goede moed verder, met hopelijk wat droger weer en als het kan een zonnetje!! We duimen voor je. We wensen je een fijne droge fietsdag morgen, groetjes Klaas en Femmy

Verslag uit: Duitsland, Bad Mergentheim

Het is weer tijd voor een fietsreis

Ik heb zin om weer met de fiets op pad te gaan. Waar? Niet te ver weg en toch wel ergens in de bergen. Fred en ik hebben heel wat routes daar gefietst en zelf heb ik er ook al drie gereden.
Ergens las ik iets over de Via Claudia Augusta ( https://www.velontour.info/nl/fietsroutes/via-claudia-augusta/ ) Diverse etappes ken ik, echter in de noord- zuid-versie. Maar ik kies ervoor om zuid-noord te fietsen, omdat het nog vroeg in het seizoen is.

De fiets is door Camino transport opgehaald en wordt in Venetië in hotel ‘Venice Resort Airport Hotel’ gestald. Op 12 mei vlieg ik naar Venetië en start dan 13 mei met fietsen. Ik ging ervan uit dat de accu lader in de ruimbagage mocht. Ik was vroeg wakker en overdacht van alles en nog wat. De accu? ff googlen en bellen nee, mag niet in de ruimbagage, controle op Schiphol bekijkt het en dan is het ja of nee. Dus toch op de fiets vastbinden. Wilde zo min mogelijk op de fiets doen, want wat als het ‚verdwijnt‘?
Venetië zelf laat ik voor dat wat het is, de stad is overlopen met toeristen. Het eerste doel is Treviso treinstation. Daar pak ik de trein naar Villach. Dit is een deel van de Alpe-Adriaweg én door dat dal ben ik nog niet gefietst!
In Susegana pak ik de Via Claudia Augusta op.
Het einde is Donauwörth, maar dat zijn relatief weinig fiets km voor zo’n actie van fiets vervoeren en zelf vliegen. (Info: een e-bike mag niet in het vliegtuig). Dus heb ik zelf de tocht vanaf Donauwörth naar Winschoten op Komoot uitgezet.
De route heb ik indicatief in etappes gepland en trek er uiteindelijk 4-5 weken er voor uit.
Groet Renate