Einde Via Claudia Augusta - Reisverslag uit Nördlingen, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Einde Via Claudia Augusta - Reisverslag uit Nördlingen, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Einde Via Claudia Augusta

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

30 Mei 2024 | Duitsland, Nördlingen

Donderdag, 30 mei, Nördlingen, Jufa Hotel, 86 km

Na een nacht met veel regen, was het vanochtend droog! En ik ben zonder regenkleding gestart en had die de hele dag niet nodig!

Via mooie parken ben ik Augsburg uit gefietst. Er lagen flinke diepe plassen op het fietspad. Ik volg de Lech, een breed, snelstromend rivier. Omdat vandaag feestdag is, is bijna alles gesloten. Onderweg zie ik een meneer met zijn visvangst naar de auto lopen. In die emmer zitten 3 grote vissen. Ik informeer naar zijn vangst. Trots legt hij de drie karpers op de grond en vertelt erover. Ze worden gefileerd en het filet smaakt volgens hem nog lekkerder dan zalm. Ze happen nog naar lucht.

Ik heb al 50 km gefietst voordat ik eindelijk Donauwörth in fiets. Het einde van de Via Claudia Augusta. Met mijn ommetjes zit ik nu op 1100 km.

In Donauwörth heb ik lunchpauze en neem een Kaiserschmarren, gelukkig is er een kleine portie te bestellen. Smaakte goed. Ik fiets verder, zit nu in Schwaben. Mooie vergezichten rondom.

In Harburg staat een mooi kasteel op de berg. Ik fiets er omhoog en er is een grote markt, ridders en kraampjes. Ik wil even gaan kijken, maar € 10,— ‘voor even’ vind ik het niet waard. Dus fiets ik rustig verder met flinke tegenwind. Wel worden alle donkere wolken weggeblazen. Op een groot open veld zie ik valken dollen. Ik denk dat het valken zijn. Even verder zit er een op de grond en blijft gewoon zitten op 4-5 m afstand. Prachtig beest. Als hij wegvliegt hoor ik een belletje rinkelen.

Het is nog een halfuur fietsen tot Nördlingen. Op een terras in de zon! eet ik een ijsje en fiets dan later naar het hotel. Ruim opgezet, beetje van der Valk achtig. Voor morgen heb ik in Rothenburg op der Tauber gereserveerd.

Straks nog eten.

Fijne avond

• 30 Mei 2024 - 18:20

Elly:

Heerlijk om te lezen weer. Ik dacht even aan een havik bij het zien van je foto, maar na wat googelen kun jij ook gelijk hebben met een valk. Hoe dan ook een mooie roofvogel die daar blijkbaar voorkomt.

Weer een mooie tocht geweest vandaag zo te lezen én droog. Jippie.

Rothenburg ob der Tauber is prachtig! Eerst nog een dagje fietsen. Hoop dat het weer een mooie fietsdag wordt.

Fijne avond.

• 30 Mei 2024 - 18:44

Dorien:

Dat was echt een fijne dag en weer een heerlijk reisverslag ! Mooie vogels ! Fijn dat je weer een lekker ijsje gegeten hebtdan is de temperatuur ook weer een beetje aan het stijgen denk ik!

• 30 Mei 2024 - 19:53

Femmy:

Wat een fijne droge dag vandaag. Door het filmpje op Whatsapp van de Schabenlauf ,had ik al begrepen dat dat je in de regio Schwaben was aangekomen. Vrij vlak landschap,beetje Nederlands met die mooie wolkenluchten!

Slaap lekker straks, morgen weer eenmooie dag . Groet Klaas [e-38] Femmy

• 30 Mei 2024 - 20:02

Matthieu Van Rooij:

Da's geen inheemse roofvogel. Ik denk eerder aan een exoot in het bezit van een valkenier.

Wel heel spectaculair om te zien!

• 30 Mei 2024 - 20:12

Abel:

Ik lees elke dag met veel plezier jouw verslag en ook met bewondering ook omdat ik weet wat het betekent als je alleenreizende bent.. Rothenburg op der Tauber hebben Tina en ik een keer bezocht met onze camper op een route langs de Romantische Strasse. Wij vonden het een heel leuke plaats.

Groetjes Abel

• 30 Mei 2024 - 21:05

Carla En Ted:

Hoi Renate,

Heb je nog ruimte in tassen over?

Zo ja, dan kun je in Rothenburg kerstinkopen doen.

Groeten Carla en Ted

• 30 Mei 2024 - 21:32

Dagmar Spoden :

Es ist ein Wüstenbusssard. Das Glöckchen sagt, dass er einem Falkner gehört!vllt gibt es auch irgendwo eine Falknerei in der Nöhe. Wunderschöner Vogel![e-1f985]

• 30 Mei 2024 - 22:12

Gerrie:

Even met Google gekeken waar je nu zit. Echt de bergen definitief achter je gelaten, en Claudia ook, maar je komt vast nog mooie stukken natuur tegen. Hopelijk is de regen ook achter je gebleven. In Rothenburg kan je inderdaad leuk shoppen, en met de post opsturen, de kleding denk ik nog maar niet, het is nog steeds aan de koude kant. Het is een mooi stadje, ook een wandelingetje waard!! Slaap lekker zometeen, en een fijne fietsdag morgen. Groetjes Gerrie

• 31 Mei 2024 - 13:18

Wubbe & Nanda:

Bonjour Renate, even een kort berichtje vanuit de Vaucluse. Wij lezen jouw reisverslag (zeer) sporadisch want WiFi / internet hier op de camping is naatje pet. Sturen binnenkort een wat uitgebreider bericht via WhatsApp. Hartelijke groeten uit Bedoin, Nanda [e-38] Wubbe

Verslag uit: Duitsland, Nördlingen

Het is weer tijd voor een fietsreis

Ik heb zin om weer met de fiets op pad te gaan. Waar? Niet te ver weg en toch wel ergens in de bergen. Fred en ik hebben heel wat routes daar gefietst en zelf heb ik er ook al drie gereden.
Ergens las ik iets over de Via Claudia Augusta ( https://www.velontour.info/nl/fietsroutes/via-claudia-augusta/ ) Diverse etappes ken ik, echter in de noord- zuid-versie. Maar ik kies ervoor om zuid-noord te fietsen, omdat het nog vroeg in het seizoen is.

De fiets is door Camino transport opgehaald en wordt in Venetië in hotel ‘Venice Resort Airport Hotel’ gestald. Op 12 mei vlieg ik naar Venetië en start dan 13 mei met fietsen. Ik ging ervan uit dat de accu lader in de ruimbagage mocht. Ik was vroeg wakker en overdacht van alles en nog wat. De accu? ff googlen en bellen nee, mag niet in de ruimbagage, controle op Schiphol bekijkt het en dan is het ja of nee. Dus toch op de fiets vastbinden. Wilde zo min mogelijk op de fiets doen, want wat als het ‚verdwijnt‘?
Venetië zelf laat ik voor dat wat het is, de stad is overlopen met toeristen. Het eerste doel is Treviso treinstation. Daar pak ik de trein naar Villach. Dit is een deel van de Alpe-Adriaweg én door dat dal ben ik nog niet gefietst!
In Susegana pak ik de Via Claudia Augusta op.
Het einde is Donauwörth, maar dat zijn relatief weinig fiets km voor zo’n actie van fiets vervoeren en zelf vliegen. (Info: een e-bike mag niet in het vliegtuig). Dus heb ik zelf de tocht vanaf Donauwörth naar Winschoten op Komoot uitgezet.
De route heb ik indicatief in etappes gepland en trek er uiteindelijk 4-5 weken er voor uit.
Groet Renate