Römerradweg - Reisverslag uit Altheim, Oostenrijk van Renate Jong - WaarBenJij.nu Römerradweg - Reisverslag uit Altheim, Oostenrijk van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Römerradweg

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

26 Augustus 2023 | Oostenrijk, Altheim

Dag 5

Vrijdag, 25.8Passau,-Wilder Mann-60 km

Voor de middag is regen voorspeld, daarom wil ik graag vroeg weg.

De route loopt o.a. langs de Donau, maar er zijn veel ‘Umleitungen’ die flink om zijn. Maar het weer blijft goed en ik ben al om 13:30 in Passau. 3 rivieren komen bij elkaar (Donau, Inn en Ilz).In de haven aan de Donau liggen wat ‘cruise schepen’ en het is best druk daar. Het hotel ‘Wilde Mann’ ligt vlakbij de Inn. Helaas kan ik pas om 15 uur op de kamer. Ik laat mijn spullen in het hotel en loop over een plein dichtbij. Daar staat een jonge ‘Hofdame’ met een bordje ‘Stadtführung’. Een echtpaar heeft zich al aangemeld. Zij vertrekt zo en het duurt 1,5 uur. Zij is dus gekleed als Hofdame en verteld over de geschiedenis van Passau in min of meer toenmalig taalgebruik. Best interessant, toch ik raad de andere Stadtführungen aan.

Na deze rondleiding heb ik gedoucht, fietskleren gewassen en ben naar Veste Oberhaus omhoog (22%) gelopen. Mooi uitzichtpunt. Ik klets nog met 2 Duitsers uit Lübeck, ook met de fiets onderweg, die met bepakking omhoog waren gekomen. Zij sliepen in de jeugdherberg. Zelf had ik ook naar de jeugdherberg gekeken, maarvanwege de ligging heb ik er vanaf gezien. Terug naar het hotel regent het en ik wacht in het hotel tot het weer droog is. In die tijd boek ik het hotel voor morgen. Gezien de weerkaart moet het droog lukken. Het is nog steeds heel warm en na het eten ga ik nog op een terrasje zitten en om 22:30 richting hotel.

Dag 6

Zaterdag, 26.8Altheim-Zöllers Einkehr- 70km

Vroeg ‘s morgens word ik door onweer en regen wakker. Ga laat ontbijten, 6. etage ‘Kaiserin Sissi Saal’ Heerlijk ontbijt met uitzicht over de stad. Tegen 10 uur stopt het met regenen en de app belooft wat droge uurtjes. Ik had de route ingekort ivm de weersverwachtingen. Ik verlaat Passau langs de Inn op een bos fietspad. Door de hevige regen is dat pad glibberig. Het landschap is mooi en het fietst makkelijk weg met de e-bike. Er zitten venijnige klimmetjes in op dat glibberige pad. Na 1,5 uur schijnt de zon en ik pak de eerste route toch op. Dat hebben ze mooi gedaan. Langs de route staat informatie over de Romeinen. Ik fiets westelijk van de Inn en steek deze voor Braunau bei Frauenstein over. Daar is een Radler-Einkehr en ik houd een late lunch. Het zijn nog 40 min. naar mijn hotel. Nog steeds mooi weer. Leuk verblijf, heel comfortabele kamer én er liggen extra linnen lakens mocht de gast het dekbed te warm vinden. Tot nu toe was het dekbed eruit halen het eerste wat ik steeds deed.

Ik had een restaurant 15 min. lopen uitgezocht en was net 4 minuten onderweg en de eerste druppels vielen en er stak een zware wind op. De weg naar het restaurant loopt langs de rand van Altheim en is daarmee open. De hemel kleurt snel donker en ik draai om. Even later loeien de sirenes, ik besluit te lopen, want het voelt onprettig. In het hotel vertelt de dame dat voor storm met orkaankracht wordt gewaarschuwd. Vandaar die sirenes. Het gaat ruim een uur enorm te keer, onweer, regen en storm. Daarna gaat het over in regen. Er is een pizzeria 300 m verderop, dus daar gegeten.

Morgen wil ik graag tot de Attersee, maar eerst morgen het weer afwachten.

Welterusten

Renate

• 26 Augustus 2023 - 22:39

Abel:

Ik lees weer met veel plezier je reisverslagen. Leuk vond ik de opmerkingen van dag 2, over de mannengroepjes die daar waren in Regensburg voor hun werk. In 1984 en 1989 ben ik zelf daar geweest voor mijn werk. We waren aan het bouwen in het noorden van 2 grote 110/220 KV hoogspanning stations en in Regensburg staat een groot bedrijf die transformatoren maken. De Duitse project leider liep altijd in een Lederhose, dat vonden wij natuurlijk erg bijzonder, De man gingen voor projecten de hele wereld over en altijd in de Lederhose [e-1f600]. In de fabriek kon je toen nog overal uit automaten blikjes bier halen [e-1f602] en daar werd heel veel gebruik van gemaakt. Ik neem aan dat dat nu niet meer het geval is.

Veel fietsplezier en houd het weerbericht goed in de gaten.

Groetjes Abel

• 26 Augustus 2023 - 23:06

Renate:

[e-1f602][e-1f602][e-1f602]

• 27 Augustus 2023 - 09:35

Dorien:

Fijn dat je weer fit genoeg bent om op reis te gaan! Hopelijk

werkt het weer mee en kun je weer genieten van alles en jouw reis! Wij reizen graag weer op afstand met je mee!

Groetjes Dorien.

• 27 Augustus 2023 - 20:26

Femmy :

Hi Renate,

We genieten weer van je reis- en fietsavonturen. Ook hier last van flinke onweersbuien.

Houd de komende tijd de weersverwachting goed in de gaten. Er ontwikkeld zich een flinke depressie,die over Zwitserland, Oostenrijk en N- Italië gaat. Hopelijk gaat dat jou fietstocht niet te veel beïnvloeden. Ben voorzichtig en houd je haaks. Groetjes Klaas[e-38] Femmy