Mooie nazomer-fietsdag - Reisverslag uit Heitzenhofen, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Mooie nazomer-fietsdag - Reisverslag uit Heitzenhofen, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Mooie nazomer-fietsdag

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

16 September 2023 | Duitsland, Heitzenhofen

Dag 27, zaterdag 16 september

Heitzenhofen, Schlossresidenz

Het ontbijt vanmorgen was weer eens uitmuntend. Groot verschil maken de bolletjes als deze van de bakker zijn en niet die afbak prefab versie. Nürnberg uit fietsen ging gemakkelijker dan in fietsen. Nadat ik gisteren met google-maps-fiets de route had bepaald en 2 keer bij een oversteek voor trappen stond, heb ik deze route met Komoot uitgezet. En voilà geen trappen.

Ook vandaag weer een lieflijke route. Eerst was de Pegnitz één van de 5(5 Flüssen route) en later de Vils. Het landschap was heuvelig, de wind zuid-oost, de hemel blauw. De velden die in de zon lagen waren al om halftien droog. De boeren werkten op de velden en oogsten het mais. Met de trekker en machine overheen en de mais vliegt fijn gehakseld in de aanhanger.

Zaterdag, er zijn veel fietsers op de route. Voor mij rijdt een moeder en haar zoontje (5-6jr) rijdt op een mountainbikevoor haar. De weg daalt flink, er staat een waarschuwingsbord en het pad moet even verder voorrang aan de straat verlenen. De moeder roept, het joch trapt nog harder en fietst door. Gelukkig geen auto. Ik fiets nog even achter hen in afwachting van een flinke reprimande. Niks, ze lacht erover. Ik haal beiden in en zie dat dat joch van 5-6 jaar ook nog eens op een e-mountainbike van Cube rijdt.

Ik lunch uitgebreid na 55 km en laadt de accu bij. Bij km 108 is er eindelijk weer een eetgelegenheid. Veel eetgelegenheden zijn dicht of zelfs gesloten. Een klein koffietentje, gerund door een jonge Amerikaan. Hij prijst zijn Cookies aan, ze komen net uit de oven. Ik ga voor de pecan-chocochips-cookie. Heerlijk! Ook de cappuccino is smaakvol. Op voor de laatste km’s naar Heitzenhofen. Bij 124 km rijdt ik de oprit op. Conditioneel prima te doen, maar vanaf 100 km is het ‘wegtrappen’ en ik vermaan mij naar de mooie velden met grote waterpartijen te kijken. Hotel, er was geen keuze omstreeks deze plek. Prijzen lagen allemaal hoog en dit kon ik via Booking met flinke kortingboeken.

Het avondeten is iets verderop in het hotelrestaurant. Kleine, maar ‘lekkere’ kaart. Ik kies voor een baars met een vijgen en cantharellen arrangement erbij. Gelukkig gefileerd en geen kop erbij. De ober gruwelt net als ik bij deze gedachte. Het was heel lekker en ik heb het bord gemakkelijk leeg gegeten. Dwz het was een echt kleine portie. Dus ruimte voor een toetje. Genoeg keuze, maar wat een prijzen! Ik kies voor de chocolademousse met een karamel en peren arrangement erbij. Ook wederom lekker en het gaat moeiteloos erin. Zal straks bij het afrekenen een rib op tafel leggen. Ik beschouw dit als luxe afsluiting van deze reis, morgenavond slaap ik in een kleine herberg bij Paderborn.

De nachten zijn al fris en dat is nu heerlijk slapen. Morgenvroeg zijn het nog 30-35 km tot het hotel waar de auto staat. Dankzij mijn apple-tag zie ik dat deze er nog om 19:50 is geregistreerd. Dus iemand met een i-phone liep er langs.

Het is bijna 20 uur en flink donker buiten. De obers hebben fleece dekens uitgedeeld, alleen voor de dames…

Welterusten

• 17 September 2023 - 07:50

Dorien:

Dat was een knappe afstand vandaag maar jij hebt je er moeiteloos doorheen gefietst, petje af voor jou! Vandaag nog een klein stukje en dan op weg naar huis. Wij hebben weer met veel plezier op afstand meegenoten van jouw belevenissen! Goede reis terug!!

• 17 September 2023 - 08:30

Femmy :

Dat was een flinke trap Renate, 124km, niet verkeerd dat je jezelf dan maar eens lekker verwend met zo'n verrukkelijk chocolade toetje! Succes met de laatste paar km, peulenschil vergeleken met de 124 km . Goede reis naar huis ! Dikke knuffel Klaas [e-38] Fem