Het eerste flinke klimmen - Reisverslag uit Nussdorf am Attersee, Oostenrijk van Renate Jong - WaarBenJij.nu Het eerste flinke klimmen - Reisverslag uit Nussdorf am Attersee, Oostenrijk van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Het eerste flinke klimmen

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

27 Augustus 2023 | Oostenrijk, Nussdorf am Attersee

Dag 7

27.8Nussdorf am Attersee-Gartenvilla Attersee-72km

Vanmorgen heb ik laat ontbeten ivm regen.

En vanmorgen alweer de sirene. Er vlogen politie, brandweer en ambulance door het dorp. De huisbaas had het over een groot ongeluk. Verbaast me niet, er ligt veel troep op straat, het regent, de wegen zijn bochtig.

Fiets vertrekklaar gemaakt en gewacht tot 10:15. En volgens de app zou het zeker 1,5 uur droog blijven. Het was grijs maar droog en ik heb de Römerradweg weer opgepakt. Het fietspad is bezaaid met takken en kleine troep. Beetje voorzichtig tussendoor maneuvreren. Al na enkele km’s kon ik al keren, het fietspad was geblokkeerd door 2 grote boomtakken. Omrijden, ander fietspad langs de weg en later weer terug op de oorspronkelijke route. De pret duurde niet lang, nu 2 boomstammen en een flinke omweg. De route weer opgepakt en 5 km later een hele boom op het pad. Komoot nu online gebruikt en ervoor gekozen voorlopig naast of op de Bundesstrasse de richting te volgen. De originele Römerradweg heb ik met GPX in Komoot gezet, maar de bewegwijzering ter plekke is niet altijd hetzelfde. Gelukkig maak ik me deze keer hierover niet meer druk.

Rechts van mij op een groot veld rennen twee hazen achter elkaar aan. Tikkertje spelen? Prachtig om te aanschouwen.

Tegen 12 uur heb ik trek en stop in Waldzell waar een Gasthof is. Deze staat tegenover de kerk en het is zondag. Een vriendelijke jonge man in mooi Lederhosen - outfit helpt me met de fiets onderdak te zetten. Heb wat kleins gegeten, heb betaald (bij de bazin)en sta op. De Lederhosen-man informeert nog naar mijn route, hij vertelt binnenkort naar Bratislava te fietsen. We praten wat en op eens roept de bazin ‘die tafel afrekenen’. De grotere groepen waren al weg, zij zat aan een tafel met een klant te kletsen en om dan zo bazig hem aan ‘t werk te zetten?

Ik stap weer op de fiets en het miezert licht. Na 5 minuten besluit ik toch maar de regenjas (gifgroen) aan te doen. Weer even later pak ik ook de regenbroek en de overschoenen (zwart) en het helmkapje (oranje) uit de tas. En ik doe de telefoon in de regenhoes, over het stuurtasje gaat een oranje hoes, over de kleine bagagedragertas een gele hoes. Nou, zo ben ik niet over het hoofd te zien, want de lucht is grijs en de straat loopt door bossen. Heb toch zeker 1,5 uur in de regen gefietst en alles droog gehouden. Tegen 15:30 arriveer ik in de Gartenvilla, die ik tijdens de lunch heb geboekt.

De dame nodigt mij voor koffie en gebak uit. Het huis hangt vol met jachttrofeeën en in de garage waar de fiets staat staan en liggen opgezette dieren. O.a. een reekop, hertenkop, ezelkop en een mooie marmot. Over die ga ik het nog met haar hebben. Leuk prijsje en naar huis laten sturen?

Zij hebben ook nu in 3. generatie het hotel op loopafstand, da wordt ook het ontbijt geserveerd en een golfbaan iets verder op. Hij jaagt (succesvol) en houdt hazen. Dat wisten jullie zeker nog niet, hazenvlees lijkt iets op kippenvlees maar is steviger én veel gezonder. Zit héél véél omega 3 in. ‘Interessant’

Morgen mag ik met hem naar de hazenstal, daar lopen ze vrij rond en je kunt er tussen door lopen. Hazen knuffelen?

Na de koffie een wasje gedaan, gedoucht en de tassen helemaal uitgepakt, ik blijf hier 2 nachten.

De weerkaart voor morgen ziet er heel nat uit. Ik loop naar ‘hun’ hotel en ga daar eten.

Echter is het heel druk. Ik moet 30-45 min. op een tafel wachten. Ik wil al weglopen vraagt de bediening of ik bij een stel zou willen zitten. Prima, maar overleg het svp. Dat mocht en ik schuif aan, groet en blijf stil. Wens hen even later ‘guten Appetit’. Ik vermaak me met Komoot en eventuele routes bij de Salzkammergut-meren. Mijn eten wordt geserveerd en het blijft stil. Dit voelt ongemakkelijk, ik denk dat het niet aan mij is als ‘aangeschoven’ gast een gesprek te beginnen.

40 minuten later en nog geen woord gewisseld. Zij staat op en loopt naar de WC, hij informeert bij mij of die loempia’s erg pittig waren. Zij komt terug en we kletsen nog zeker een uur. Twee gezellige ‘Wiener’.

Tegen 20:45 loop ik terug, het is pikkedonker en ik moet echt even zoeken. Welke kleine weg rechts was het ook weer? Google maps, Gartenweg 11, ooh toch die andere kleine weg.

Er is hier best veel te doen, maar niet op directe loopafstand en morgen in de regen fietsen?

Mensen, het is bedtijd,

Welterusten

• 28 Augustus 2023 - 07:57

Marguérita Meindersma:

Stoer hoor Renate hoe je je deze dag weer hebt gered in je eentje. Petje af. Hoop dat je iets beter weer treft de komende dagen.

Hier bij ons in Italië is de temperatuur ineens van 36 naar 21 graden teruggevallen en regent het pijpenstelen.

• 28 Augustus 2023 - 16:35

Yolanda Nauta:

Hoi Renate,

die regen gooit wel roet in het eten!

Doe vooral maar rustig aan!

groet, Yolanda

• 28 Augustus 2023 - 21:23

Carla En Ted:

Hoi Renate,

Wij volgen de weerberichten en buienradar en dan zien we dat je niet veel geluk hebt met het weer.

Maar het kan nog erger, in Zwitserland en noord-Italie. Kopje er bij houden welke route je gaat fietsen. Veel succes.

Liefs Carla en Ted

• 29 Augustus 2023 - 18:13

Gerrie Vermeer:

Lieve Renate, wat zat je kleurrijk op de fiets, je bent en was niet te missen, heel verstandig met dat grijze natte weer. Hier in de Ardéche lijkt het wel herfst, al veel bladeren van de bomen, en anders hangen ze er nog verdroogd en bruin aan. Heel jammer dat je dit keer zo’n pech hebt met het weer. Heb je de hazen al geknuffeld in plaats van Ronnie ;) .

Veel plezier, dat hebben wij in iedergeval van je reisverslag.

Groet Henk en Gerrie.