De laatste activiteit - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Renate Jong - WaarBenJij.nu De laatste activiteit - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

De laatste activiteit

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

01 Maart 2017 | Finland, Ivalo

De husky's...heel warm ingepakt, skibril op en op pad. Eerst een stukje met z'n alleen op een slee naar de huskyfarm. We komen bij de poort en zien de honden al voor de slee's gebonden staan. Het hele gespan is met een touw aan een boom gebonden. En dat dan 9 keer. 5-6 sledehonden per gespan. De slee is een grote kar waar een in kan zitten op een rendiervel en onder een dikke wollen deken. De ander staat achter op de lopers. Een links en een rechts en tussenin is de rem.
De touwen worden losgemaakt en iedereen staat met zijn hele gewicht op de rem. Fred begint met achterop staan en kan de slee net op zijn plek houden, zo heftig trekken de honden. Ze willen los. En dan gaan we. In begin moet er flink bijgeremd worden, de honden lopen anders de voorganger langs. Het gespan is afhankelijk van de trekkracht van de honden. Bultje op loopt de bestuurder achter de slee en helpt mee, bultje af is het bijremmen. Na 15 minuten ontstaat een candans en alles vaart moeiteloos over de sneeuw. Onze achterganger is van de lopers gegleden en de honden gaan met de zittende passagier van door. De honden volgen steeds de voorganger. Fred remt en blijft staan, de andere slee knalt op onze en komt tot stilstand. De man heeft nu de tijd om weer naar zijn 'team' -zo noemen de gidsen de slee en honden- te lopen, op de lopers te gaan staan en verder te rijden. Af en toe stoppen we, fotomoment, de honden blaffen ongeduldig, rollen in de sneeuw en kunnen niet wachten om verder te mogen. Het landschap is wijds, wit, open en af en toe bossen. Het geeft en onwijs fijn gevoel om met zo een hondenslee hier te glijden. Nature, nature en nature.
Wellicht valt daarom het uiterlijk van sommige Italiaanse dames daarom zo op. Foto's heb ik niet. De Italiaanse dames doen het prima, de honden lopen wel.
We rijden goed 2 uur, wisselen halverwege, hebben allen koude voeten en handen. Bij terugkomst rijden we ons team op het terrein en mogen dan de honden knuffelen. Kom maar op, de honden genieten en wij ook. EN daarna mogen wij naar de puppy's. De gids haalt een paar puppy's uit de kennel, 11 weken. Snoepjes, wat een pret.
Voldaan schuiven we aan bij de lunch en hebben alle activiteiten erop zitten.
Wat een ervaring! Echt, nu weet wat het is, had ik het niet willen missen. Het is hier zó anders, de natuur grijpt en verovert ons. Iedereen is razend enthousiast en kan geen activiteit noemen, die nummer een is. Anders doe je iets anders te kort, wat gewoon een compleet andere ervaring is.
Gisteren hoorden we van onze avondgids dat ons sneeuwscooteravontuur uitzonderlijk was. Ze was verbaasd dat we 70 km/h reden, want er zit een begrenzer op. Die had de gids na wat inrijden uitgezet en we gingen los. Echter, dit is niet gebruikelijk en verboden.
Als kado werd mij van de kinderen een activiteit naar keuze aangeboden. Ik kan geen keuze maken en het is goed zo. Dan ontstaat er vergelijkmateriaal en wellicht drukt het op de vreugde. Ik ben gewoon blij.
Wel gaan we morgen nog met z'n zessen langlaufen, hebben nog een halve dag de ski's te goed en verder is het 60 vieren. Prachtige ambiance! En op vrijdag reizen we terug naar huis. Echt een top week gehad met man, kinderen en aanhang.
Ik heb geboekt bij Nordträume en het is op maat in te kleden. Mocht je dit ook leuk lijken, kijk op hun website en plan zo een avontuur. Wel verwacht ik, dat het buiten de NL vakanties iets rustiger is. Er zijn nu best veel NL gezinnen hier.
Inmiddels is het maar -13 en er is sneeuw voorspeld. Vanavond geeft de Northern light alert maximum aan, dus heel veel kans. Helaas heb ik geen statief bij me en het lukt niet met mijn camera te fotograferen. Sinds vanmiddag helemaal niet meer, want hij is gevallen en het lcd scherm blijft zwart. Maar ik heb een app op de i pad en kan daarmee foto's maken. De i phone is te oud, de lange-sluitertijd app wil niet laden.
Hartelijke groet uit Nellim
Renate

• 01 Maart 2017 - 21:13

Gerrie Vermeer:

Hoi Renate,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je 60ste verjaardag......ik neem aan dat je dit bericht vanavond niet meer leest, en anders een hele mooie en fijne dag morgen op de langlaufski's met je gezin......wat een rijkdom toch dat je dit kunt doen.....sowieso met z'n allen maar ook in goede gezondheid!!!!!!
    En dan in zo'n prachtig land, hoe zou het er in de zomer uitzien?????
    Allemaal de groetjes en een goede thuisreis op vrijdag!!!!

• 02 Maart 2017 - 06:40

Dorien.:

Heel hartelijk gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag!!!!! Super dat je samen met iedereen die je lief is zo'n mooie week beleeft!!! Nog veel plezier!!!

• 02 Maart 2017 - 10:40

Carla, Ted En ( Klein ) Kinderen:

Hoi Renate,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag van ons en de ( klein) kinderen. We hebben vandaag oppasdag . En nog vele gezonde en plezierige jaren toegewenst.
    Bijzonder om je verjaardag te vieren met de hele familie op zo'n bijzondere plaats.
    Geniet er van. Maar dat doen jullie wel , zo te zien.
    We lezen met veel plezier jullie reisverslagen en genieten van de foto's. Sommigen zien er wel heeeeel ingepakt uit.
    Veel plezier nog vanuit het hoestende en grieperige Nederland.
    Doe de rest van de familie de groeten en ook zij gefeliciteerd.