Avontuuuuuur - Reisverslag uit Inari, Finland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Avontuuuuuur - Reisverslag uit Inari, Finland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Avontuuuuuur

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

01 Maart 2017 | Finland, Inari

Het cross-country-skiën is langlaufen. Het is leuk om zich zo hier voort te bewegen. Kennelijk hadden we de eerste dag enorm veel geluk. Want we gingen met z'n zessen op de sneeuwscooters. Bij het langlaufen waren we met z'n tienen. Een Belgisch gezin, ouders en twee dochters ( 16/17) deden mee. Echter, ze hebben nog nooit op ski's gestaan. Dat bepaalt het tempo. We vonden het jammer, om in het slakkengangetje en regelmatig wachten deze activiteit te doen. Echter, het is leuk om te doen.
Daarna weer de sauna in, gaan eten, spelletjes doen en naar bed.
De accommodatie zit goed vol, tijdens het eten zijn alle tafels bezet. Om 18 uur kunnen we op het informatiebord zien, welke activiteit en hoe laat deze de volgende dag plaats vindt. De rendierdag start om 10 uur met 16 mensen in de groep.
Op dinsdagmorgen staan we goed ingepakt om 10 uur klaar. De sneeuwscooters mogen we zelf rijden. In de groep zitten 4 Aziatische gasten en 8 Italiaanse dames. Deze dames hadden al onze aandacht getrokken. Plastische chirurgie heeft een gezicht ontsiert, bij andere dames is subtieler 'gewerkt', uitdagende kapsels en volledig in de make-up. Op een na en eigenlijk vonden we deze dame het mooist. Leeftijd 50 - 60. Omdat wij al eerder hadden gescooterd, mochten we de rij sluiten. Stiekem hadden we gehoopt, dat het sneeuwscooter rijden weer net zo leuk zou zijn als vrijdag. Na een proefrondje waren we uit onze dromen gehaald. Sjokkesjokkesjokke reden we naar de rendierfarm. Eerlijk, het was ook de 'rendierdag' en geen 'sneeuwscooterdag'. We mochten de rendieren voeren, erg leuk om te doen. Ook kregen we uitleg over het houden van een kudde. Interessant. Vooral mooie fotomomenten. Het weer zat mee, blauwe hemel en gematigd koud, -10 en later werd het kouder. Ook kregen we uitleg, hoe een rendier met een lasso te vangen. Dit kon je oefenen. Aan een boom hingen twee geweien en gooien maar.
Even wat verder rijden en bij een vuurplaats stookten de gidsen een vuurtje, verwarmden de rendiervlees-soep, kookten water en bessensap en grilden tosti's. Prachtig uitzicht bij zonnig weer maakt het extra mooi.
Daarna reden we door tot de Russische grens. Fotomoment. Weer iets verder stopten we om te gaan ijsvissen. Op het meer maakten we met een grote handboor een gat van 10 cm (diameter) in het wel 1 m dikke ijs. Eerst die 40 cm sneeuw weg halen en dan boren. Met een minihengel werd zonder succes gevist.
Daarna ging het terug naar het hotel. Onderweg zagen we rendieren in het wild. De route ging afwisselend door de bossen en over de open vlaktes (meestal water).
Wederom naar de sauna en daarna eten. We waren net klaar, toen riep de bediening : northern light. In no-time waren alle gasten in de jassen en buiten. En ja, het Noorderlicht begon.
Om 20 uur hadden wij een Noorderlicht-sneeuwschoen-wandeling. We boften, de andere gasten kwamen niet opdagen. Dus met ons zessen op de sneeuwschoenen naar het meer. Heldere nacht, sterren, de witte oplichtende sneeuw en een prachtig schouwspel van het Noorderlicht. De gids zocht een plek war we alleen waren, dit maakt het heel bijzonder. Het was wel zeer koud, ondanks alle lagen. Later hebben we kampvuur gemaakt, weer bessensap warm gemaakt, even lekker de handen warmen. Tegen 22.15 keerden we terug. Mooie ervaring. In het hotel hebben we een drankje gedaan en zijn erna nog eens naar het meer gelopen om het schouwspel weer te zien.
Woensdag gaan we met de husky's op pad. Op de lijst zie ik, dat de Italiaanse schoonheden mee doen. We zitten nu aan het ontbijt en het kwik geeft -22 aan. Knisperend koud. En toch valt het ook weer mee, het getal klinkt zo arctisch en het is hier zóóó anders mooi!
Fijne dag
Groet van ons allen

• 01 Maart 2017 - 09:58

Henk De Kruijf:

Gelefiliciteerd met je zestigste verjaardag, een mooie reis om zo je verjaardag te vieren. Voor mij zou dat veel te koud zijn, maar dat noorderlicht lijkt me dan wel weer een fantastisch schouwspel. Maar hoe zit dat met rendieren-haché en die andere rendierenhapjes. Uit je reisverslagen meende ik op te maken dat je geen vlees at, ik dacht Renate is "vegetarisch" maar een rendierenhapje gaat er dus wel in. Wel grappig om te lezen hoe koud het is terwijl bij ons elke dag het zweet van het lichaam loopt, een half uur op de fiets en niets is meer droog! Nog een leuke tijd gewenst daar in Lapland met veel ski-, scooter- en barbecueplezier. Laat nog wel even weten hoe het met de gelifte Italiaanse dames gaat, zijn daar ook foto's van? Ik ben eerlijk gezegd wel heel erg nieuwschierig.
    Groet, Henk de Kruijf

• 01 Maart 2017 - 11:07

Gina:

het ziet er mooi en ozo teer uit.
    van harte. xg.