Lapland - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

27 Februari 2017 | Finland, Ivalo

Een keer wat anders. Wel een aanrader om het te doen. Een winterreis naar Lapland. Geen fietsen mee, alleen warme kleding.
Het begon in de zomer, ik las een boek van Suzanne Vermeer, het Noorderlicht. Hmmm, dat lijkt me wel leuk. Later in de herfst vroeg Fred, wat doe je nou met je verjaardag? Ik word 60 en dat is toch een ronde verjaardag. Hmmmm, mijn verjaardag valt in de Krokosvakantie van Karlijn. Bij 'Nordträume' heb ik in de krokusvakantie kunnen boeken. Met z'n zessen een week naar Nellim aan het Inari meer op reis. De vlucht hebben we zelf geboekt. Van maandag t/m vrijdag is er een 'directe' aansluiting naar Ivalo. In het weekend wordt het een nacht over in Helsinki.
Karlijn, Stephen , Fred en ik vlogen op vrijdag vanuit Adam naar Helsinki en Janneke en Ric vanuit London. In Helsinki stappen we dan met z'n zessen naar Ivalo. Echter, op donderdagavond was er storm in Nederland en vrijdag is er vakantiedrukte én extra drukte vanwege de geannuleerde vluchten. Enorme rijen op Schiphol. We boffen, bij Finair is iets te doen. Echter de rij die richting handbagagecontrole slingert is eindeloos en er zit geen schot in. We halen het vliegtuig binnen de tijd, maar het vliegtuig wacht op de laatste. De overstap in Helsinki wordt krap, maar lukt. We stappen in Ivalo uit, wachten op de bagage. Nee, iedereen uit Amsterdam heeft geen bagage. De bus haalt ons op, we rijden over besneeuwde wegen naar Nellim. Winter, dikke pakken sneeuw. In het hotel worden we direct aan tafel gezet, eten, inchecken kan later. Ze doen moeite en bellen met het vliegveld. De bagage komt met de volgende vlucht en is er voor 23 uur in het hotel.
Het is echt koud en een prachtige sterrenhemel. De poolster lijkt wel een enorm ledlicht.
De volgende dag passen we de 'buitenoveralls', de sneeuwschoenen, handschoenen en helmen. Om 11 uur hebben we onze eerste activiteit, sneeuwscooter-safari. We krijgen instructies en volgen de gids. Langzaam voert hij het tempo op. Geweldig, over het Inari-meer, door bossen en na 1,5 uur stoppen we. Hij laadt dozen en hout uit. We dragen alles naar een hut. Daar wordt vuur aangemaakt, tosti's geroosterd, soep opgewarmd, water gekookt en de lunch is klaar.
Op de scooters ruilen we nu, zodat iedereen kan rijden. De gids draait het gas open, we volgen. Wat een heerlijk gevoel om zo cross country te rijden. 70 km/h
Wat een spektakel. Iedereen blij. Tegen 15 uur zijn we weer bij het hotel en gaan nog sleeën.
Voor het avondeten nog de sauna in en heerlijk opwarmen. Het is heldere hemel en het Noorderlicht komt ietsje op. Echter, het is heel koud.
Op zondagmorgen staat om halfelf de sneeuwschoen-wandeling gepland. Het kwik geeft om 9 uur -26 gr. Droge, koude lucht. Na het ontbijt kleden we ons gematigd aan, het is een 'warme activiteit'. Wel nemen we extra truien mee. We boffen, dezelfde gids leidt de tocht. Al snel zijn we op het meer en lopen door bossen. Na 1,5 uur zijn we bij een vuurplek. Daar staan 2 kisten, we maken het vuur aan, doen de extra truien aan. Broodjes worden geroosterd, 'rendier-hachee' opgewarmd, water gekookt. De broodjes worden gevuld met het rendiervlees, lekker. Later ruimen we alles op en lopen verder. Onderweg zien we 2 rendieren, mooie beesten. Prachtig om zo cross-country te lopen. Het is hier mooi. Iets verderop ligt de Russische grens. Na 15 uur zijn we weer bij het hotel. Drankje, spelletje, sauna, lezen en dan is het tijd voor avondeten. Na het avondeten kleden we ons dik aan. De temperatuur is verder gestegen na - 12 graden. We gaan in een slee achter de snow-scooter zitten en rijden een eind. Prachtig, het is donker, alleen de koplampen verlichten. Wederom stoppen we bij een vuurplek. Vuurtje stoken, water koken, marshmallows smelten aan stokken en wachten op het Noorderlicht. Helaas, dat komt er niet.
Tegen halfelf zijn we weer terug.
Ondertussen is het maandag, mistig en sneeuw en het is bijna warm, -7, scheelt 19 graden met gisteren. Als we thuis -7 hebben en de volgende dag is +12, dan spreken we over een lenteachtige dag. Ach, het is maar hoe je het bekijkt.
Vanmiddag hebben we pas onze activiteit, crosscountry skiën. Wordt zeker mooi, ik vind het te gek om hier in het sprookjesachtige, wijdse landschap te zijn.

Groet Renate

• 27 Februari 2017 - 12:31

Yvonne De Kruijf:

Dag renate en Fred. Goed om te horen dat je hier van geniet en mooi om op deze manier je zestigste te vieren. Genieten doen jullie al dus dat wensen wij jullie niet meer. Lijkt mij veel te koud het temperatuurverschil is nu wel erg groot. - 26 en wij in + 30. Veel plezier verder.

• 27 Februari 2017 - 15:01

Gerrie Vermeer:

Ha happy family,
    Wat een prachtig en beeldend verhaal heb je er weer van gemaakt Renate, genieten van jullie kruin tot tenen, super leuk dat jullie dit met z'n allen beleven.
    Ik ben benieuwd wat het crosscountry skiën precies inhoudt, maar dat ga je vast ook weer vertellen.
    Wie weet krijg je het Noorderlicht nog te zien op je 59ste....................
    Heel veel plezier en groetjes voor jullie allemaal.

• 27 Februari 2017 - 19:36

Jeanet Hettema:

Wat een prachtige reis maken jullie. Echte avonturiers dat moet toch wel beloond (worden met noorderlicht vuurwerk op je verjaardag Renate . Ik weet zeker dat.het de mooiste verjaardag van je leven gaat worden . Geniet van en met elkaar. Liefs Jeanet.

• 27 Februari 2017 - 21:48

Carla En Ted De Jong:

Hoi Fred, Renate, Janneke, Ric, Karlijn en Stephen,
    Wij zijn zaterdag teruggekomen van een weekje skien. Vier dagen mooi weer gehad. een middag regen en een ochtend sneeuw. Mijn ski-niveau begint op die van de kleinkinderen te liggen. Maar veel plezier gehad en weer gereserveerd voor volgend jaar.
    Jullie zijn begonnen aan de Lapland reis. Hopelijk hebben jullie zulk mooi weer dat alle uitstapjes kunnen worden gedaan. En drink een Heineken als je het poollicht ziet. Hoe groot is de groep waarmee jullie reizen of zijn jullie met z'n zessen.
    Geniet van de reis en tot donderdag.
    Groeten Carla , Ted en ( klein) kinderen