Es ist so schön am Rhein - Reisverslag uit Sankt Goar, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Es ist so schön am Rhein - Reisverslag uit Sankt Goar, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Es ist so schön am Rhein

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

17 Augustus 2015 | Duitsland, Sankt Goar

De late zomerfietsreis
De officiële naam van onze fietsroute is: de Reitsmaroute van Amsterdam naar Rome.
Het zomerweer slaat om en regen is voorspeld. We realiseren ons, dat het nu en hier wellicht geen warm water regent zoals wij tijdens onze fietsreizen waren gewend. Dus de regen poncho op het laatste moment ingeruild voor het regenpak. Echter is mijn regenbroek zoek en ik herinner me, dat ik hem heb uitgeleend en nooit teruggekregen. In deze gedachte doemen andere uitgeleende 'zaken' op. Besluit: ik ga het weer opschrijven. Dus op vrijdag nog gauw een nieuwe broek gekocht en 's avonds toch nog dat lekkere warme Odlo-vest ingepakt.
Op zaterdagochtend 15 aug. hebben we de trein genomen en zijn met NS obstakels (aanrijding met persoon) tot Roermond gereden. Daar hebben we de route opgepakt en zijn bij toch wel warm/bewolkt weer vertrokken. Een mooie omgeving, langs de Roer, kleine dorpjes, gewoon mooie "binnenwegetjes". Onderweg ontmoeten we twee Nederlandse dames die de Groene Weg tot Avignon fietsen; met tent. Ondertussen regent het hard en zij vragen ons wat onze overnachting in Jülich gaat kosten. Die € 50,-- vinden ze de moeite waard om wellicht niet te camperen.
De laatste 15 km leggen we in regenjassen af en zijn blij als we bij ons pension arriveren. Fred informeerde tijdens de reservering nog naar het ontbijt, 'aber natürlich bekommen sie bei mir ein GUTES Frühstück'. Stelt gerust vor morgenochtend. Vanavond in het stadje gegeten, helaas regende het flink. Van stadje bekijken kwam niets en we zullen vroeg gaan slapen. Ontbijt is halfacht en morgen is het richting Remagen. (58 km)
Zondag, 16 aug. dag 2 (15km)
Vannacht, vanmorgen, vandaag...regen. Het ontbijt was uitstekend, zoals telefonisch beloofd. Pension Jörres ligt in een woonwijk en heeft 6 kamers. We waren de enige gasten, maar morgen geht's wieder los. Ze heeft ook vaste weekgasten, mensen die in de stad werken en elders wonen. Het slapen bij deze kleinschalige overnachtingen is leuk en het geeft altijd leuke gesprekken.
Goed, we besloten om toch op de fiets te stappen, regenjas aan en fietsen tot Düren, waar een groter station is. Helaas is mijn regenjack lek en ik zal een nieuwe gaan kopen. Na 15 km bereikten we Düren en de keuze om met de terin verder te gaan naar Remagen was makkelijk. De trein zat afgeladen vol. Veel fietsers kozen voor de trein. In het ene compartiment voor fietsers stonden zeker 15 fietsen (stapelmethode Tetris) en natuurlijk moesten de achterste fietsen het eerste eruit. Nu blijkt, dat je voor de regionale treinen voor de fietsen niet hoeft te reserveren. Echter voor de grotere treinen moet gereserveerd worden en die zaten vol, vandaar dat velen op die regionale treinen overstapten. Een stel kwam met allemaal regionale treinen van Berlijn naar Keulen, omdat ze gewoon niet met die grote treinen mee mochten, de fietsplaatsen waren vergeven. En als een compartiment 4 fietsplaatsen aanbied, dan zijn het er 4. Basta! Ook zou je ze zo in elkaar schuiven dat er makkelijk 8 kunnen staan.
In Remagen zijn we eerst naar de tourist-informatie om naar een leuke B&B te vragen. Kleine 100 m bover de stad op een helling staat een prachtig jaren 30 huis. De eigenaresse knapt het huis in stijl op en we hebben een mooie kamer mit geweldig uitzicht op de Rijn. Eerst gedoucht, kleren gewassen en verder alles opgehangen om te drogen. Straks lopen we naar beneden, gaan wat dingen bezichtigen en eten.

Maandag 17 aug. dag 3 (91 km)
Het eten gisteravond was uitstekend, libanees. Voor de tweede keer werd onze vraag na een 'gut bürgerliche Küche' hoofdschuddend beantwoord. Dus hebben we het advies van onze huisbazin opgevolgd. Vanmorgen stond er een vorstelijk ontbijt op tafel. Zoiets waarvan ik onrustig wordt, wat ga ik eten??? Zij was al om 7 uur vertrokken, leraar op een school, n heeft ons gevraagd na het ontbijt de deur te sluiten en de sleutel door de brievenbus te doen.
We vertrokken met een lichte regen en hadden de wind in de rug. Het pad loopt steeds langs de Rijn. Het landschap is mooi en alles heeft een zeer hoog toeristisch, knus en oh wat leuk gehalte. De plaatsjes kennen mooie pleintjes, oude Fachwerkhäuser, op de heuvels staan kastelen, burchten en forten. De Rijn heeft veel grote scheepvaart. Gewoon heerlijk fietsen ondanks het iewat koude en regenachtige weer. We hebben zeker meer dan 60 tourfietsers in tegengestelde richting gezien. Vandaar zijn we gestopt in St. Goar, dat ligt enkele km's voor de Loreley rots. Overnachting was makkelijk te krijgen, echter best prijzig. Hier geen leuke B&B, die liggen meer de heuvels op naast de Rijn. Dus een hotel, Am Markt, onvriendelijk personeel, en een 'praktische' kamer. Met € 65,-- was dat de goedkoopste optie voor douche en WC op de kamer en in St Goar. Het seizoen loopt tot half oktober hier en zij zijn tot die tijd in de weekenden volgeboekt. We zitten hier in een van de Duitse wijngebieden. En dan krijg je begin herfst de grote wijnfeesten.
Morgen wordt beter weer verwacht en we hebben de regenkleding mooi opgepakt!

Groet Renate

• 17 Augustus 2015 - 18:59

Carla En Ted:

Hoi Fred en Renate,
    Ja, het weer is niet best.
    Gisteren en vandaag de hele dag regen, soms hard, soms zacht.
    Carla is voor de kinderen van Lotje een tipi tent aan het maken, stof knippen uit allerlei verschillende stukjes stof. Wordt mooi maar vergt wel enige inspanning.
    Je bent dicht in de buurt bij Marianne Futselaar.
    Die heeft een wijngaard met haar dochter.
    Als je wilt weten waar en als je er naar toe wilt, wil ik het adres nog wel proberen op te zoeken.
    Het weer wordt beter , ook bij ons.

Groeten Carla en Ted

• 17 Augustus 2015 - 19:08

Gerrie:

Nou, qua weer missen jullie echt niks hier in Nederland, de regen valt hier de hele dag gestaag uit de hemel, morgenmiddag gaat het pas opklaren. Ik hoop dat jullie inderdaad de regenpakken kunnen opruimen, en niet meer nodig hebben.
    De reisbeschrijving heb je weer mooi beeldend aan ons voor geschoteld Renate, je kan zo reisverslaggeefster worden

• 18 Augustus 2015 - 07:50

Gina/geiko:

Veel fiets plezier.
    De nattigheid is hier ook bijnaaaa over.
    Liefs gina.