Capetown - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renate Jong - WaarBenJij.nu Capetown - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Capetown

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

22 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dag 28 Cape Town
Vandaag een lange Truck-dag. De vervangende truck reed vanmorgen om 7 uur de camping op. Echter kunnen de fietsen niet boven op en we hebben een volgauto, waar de fietsen op de aanhanger kunnen.
Intussen ligt Kaapstad voor ons en we zien de Tafelberg. Vanmorgen voor half acht vertrokken met mist (!) en kou. Onze eerste niet zonnige start. In Zuid Afrika is de winter begonnen.
De eerste fietsstop lag op 40 km. Op en af. Door de 'kou' was het onplezierig fietsen. De automobilisten houden duidelijk niet van fietser op straat en passeren ons -op vrije rijbaan- op 30 cm na met veel getoeter. Na 35 km klaart het op en het landschap is enorm veranderd. Irrigatiekanalen en wijnvelden en grote, gemaaide korenvelden. De N 7 naar Kaapstad is druk, Fred en ik liggen bij de stop 20 minuten achter op de laatste van de groep. Ik besluit om uit te stappen, anders loopt het verschil nog meer op. Wel jammer, het weer is opgeknapt en de vergezichten zijn mooi. Fred zet de turbo in en fietst de komende 30 km uit en komt maar enkele minuten na de laatste binnen.
Daarna volgen 180 zeer lange km's met de truck.
We rijden door Kaapstad heen en kamperen 'beneden' Kaapstad.
Morgen is dan de laatste fietsrit naar Kaap de Goede Hoop, waar we deze overlanding Vic Falls - Cape Town afsluiten. Aan het strand van Kommetjie (camping) staan zeer mooie huizen. Een paradijsje.
We hebben als avondeten de voorraden -kliekjesdag- opgegeten en Pascal was naar de Benzinepomp en had 16 Magnums als toetje gehaald. Lekker! We zijn allen vroeg de tent in, het was koud en waaide flink, het kampvuur hielp niks.

Dag 29 Kaap de Goede Hoop
Vanmorgen 'pas' om 8 uur vertrokken. Het is nl. dan pas licht. Stops 30, 20 het werden 68 km. ???
Vanaf de camping zijn we langs de kust gefietst, flink steigen en dan een beetje op en af langs de berg. Gelukkig is het weer mooi, dus gisteren was onze enige minder-weer-dag van deze fietstocht. Het droge seizoen had langer aan, dan normaal.
Prachtige uitzichten. Het herinnert aan de Amalfikust qua fietsen. Na 25 km links af het natuurpark 'Kaap de Goede Hoop' in en doorgefietst tot Capepoint. Mooi uitzicht (op hoogte) en Pascal had de cappuchino's geregeld. Daarna fietsen we naar beneden, naar Kaap de Goede Hoop. Fotosessies. Toen we met de fietsen aankwamen, was er nog een bus met Zuid Amerikaanse toeristen en die wilden maar al te graag mee op de foto. De mannen poseerden graag stoer naast de fiets.
De rit ging verder naar Simons Town. Erg mooie route. Heerlijk veel te zien, levendige rit. In het plaatsje was een zeer uitgebreide lunch besteld. Heerlijke witte wijn bij de vispasta en we sluiten het fietsen af. De fietsen gaan nu op de volgauto en we rijden met de truck de stad in. Erg druk. Tot vermaak van de omliggenden restaurantjes en bar's rijdt Muno 2 keer de blok rond om de truck bij het hotel in de Longstreet (een van de hoofdstraten van het centrum) te parkeren. We benijden hem niet om met die bak een parkeerplaats te vinden.
Fred en ik blijven hier 6 nachten voordat weverder richting Johannesburg vliegen. Vanavond nog het afscheidseten met de groep.
Groet Fred en Renate

• 22 Mei 2015 - 19:19

Gina:

Veel plezier. Verbazende stad om rond te struinen. Liefs gina.

• 22 Mei 2015 - 19:42

Dorien Lobbezoo:

Mooi! Wat hebben jullie al veel beleefd! Geniet nog van al het moois dat nog komt!

• 22 Mei 2015 - 21:35

Carla En Ted:

Goed gedaan
    zware ,maar mooie tocht volbracht.
    wij zijn in Valencia
    20 graden
    hopelijk gaat deze mail wel weg.
    oppassen in kaapstad, zeker in de avonduren

liefs Carla en Ted

• 22 Mei 2015 - 22:44

Gerrie:

Toppertjes, wat jullie allemaal hebben gedaan, gelaten en hebben meegemaakt.
    We hebben genoten van al jullie verhalen.
    Nu genieten in Kaapstad, prachtige stad, vanaf de Tafelberg kijk je er ook mooi op neer.
    Geniet nog van de dingen die komen, en blijf gezond.
    Liefs Henk en Gerrie.

• 24 Mei 2015 - 13:27

Hendrik De Kruijf:

Hallo Afrika,
    Met veel belangstelling jullie reis gevolgd. Gefeliciteerd met het volbrengen en de aankomst in Kaapstad en Kaap de goede hoop. Wat ons opvalt is dat je op de één na laatste dag jezelf nog steeds druk maakt omdat je twintig minuten later aankomt dat de laatste fietser. Bijna elke dag lezen we iets over afstanden, rittijden en wel of niet met de truck meerijden. Dat zal dan toch wel een puntje zijn in het fietsgezelschap. Maar hopelijk hebben jullie wel genoten van de landen waar je doorheen bent gefietst. Geniet van de rustdagen en straks lekker met z'n tweeën de reis vervolgen, lijkt me een verademing. Veel plezier.
    Groet Henk en Yvonne

• 24 Mei 2015 - 18:02

Karlijn:

Klinkt als wel verdiende rust! Genieten daar!

• 03 Juni 2015 - 22:20

Dina:

Super, Renate en Fred, knap gefikst!!
    Chapeau , zeggen de Belgen dan!

gr,

Dina

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Overlanding Zuidelijk Afrika

Nadat in 2013 de KKH fietsreis ivm een terroristische aanslag werd gecanceld, hebben we naar een andere uitdaging gezocht. De Overlanding Zuidelijk Afrika. Deze tocht wordt in april / mei en in september / oktober gereden. Helaas zat afgelopen najaar de reis al vol.
De voorbereidingen zijn nu in volle gang. We hebben een start gemaakt met buiten fietsen. Het weer is er niet echt naar, maar we zullen toch kilometers moeten maken, om na de winter langer dan een uur (spinningles) in het zadel te kunnen zitten.
Half april vliegen we naar Victoria Falls, Zimbabwe en zullen na 31 dagen in Kaapstad aankomen.

Ik ben niet gewend om op een mountainbike (huurfietsen tijdens de reis) te fietsen en daarom nemen we onze eigen fietsen mee. Dat zit in ieder geval comfortabel.
Er rijdt een "truck" mee, waarin alle bagage en tenten worden vervoerd. De stukken die niet te fietsen zijn (wildparken, woestijn) zullen we al rijdend overbruggen. Verder zal regelmatig aan het einde van de dag met de bus gereden worden, omdat de afstanden groot zijn. Van de ruim 6000km fietsen we max. 2500km over gravelwegen en de rest zitten we in de truck.
Geslapen wordt voor 65% in de tent en de andere keren in een hotel.

Aansluitend vliegen we naar Johannesburg en rijden met een huurauto naar het Krugerpark (Timbavati reservaat) en zullen daar enkele dagen verblijven. Op de terugweg naar Johannesburg maken we nog een tussenstop om de Panoramaroute te rijden. En dan is het na ruim 6 weken tijd om weer naar huis te vliegen.