Trentino, wat ben jij mooi - Reisverslag uit Morter, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Trentino, wat ben jij mooi - Reisverslag uit Morter, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Trentino, wat ben jij mooi

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

22 Mei 2024 | Italië, Morter

Woensdag 22 mei Morter-Latsch70km

Gisteren in (Oberbozen) heb ik min of meer een rustdag gehad. Het B[e-38]B ligt bijzonder mooi. Bij het ontbijt zit een jong stel naast me en we raken in gesprek. David, Pools-Duits en Florence Frans-Duits uit de buurt van Strassburg, echt leuke mensen. Buiten regende en we bleven tot halfelf bij het ontbijt zitten. Ook zij wilden naar Bozen. Hij stelde voor samen te gaan. Dus met z’n 3-en naar de gondel en naar beneden. Als toerist krijg je een kaartje zodat je alle OV incl. gondel gratis in Trentino kunt gebruiken. In Bozen is het heel druk, ook met Giro tenten en stands. We lopen door leuke straatjes, prachtige gebouwen en ook hier weer mooie gevels. Na een koffiepauze gaat ieder zijn eigen weg. Beiden willen nog naar Meran, ik kies ervoor om in Bozen te blijven.

We zien elkaar vanmorgen bij het ontbijt, pakken zo weer het gesprek op. Bij het afscheid besluiten we toch de telnummers uit te wisselen. Zij zijn in de zomer in Leiden bij een schoonzus(?)en willen verder nog beetje Nederland bekijken. Ik was van harte welkom bij hun op mijn terugweg, echter ligt dat verre van ‘in de buurt’.

Vanmorgen ben ik met de gondel weer naar beneden en zit snel op de juiste route richting Meran. Er zijn weer veel fietsers onderweg, echter zij fietsen op een enkeling naar de route Noord - Zuid. Ook vele georganiseerde fietsgroepjes, allen dezelfde stuurtas en een tas achter.

De route is alweer prachtig, vooral na Meran. Ik fiets nu richting westen, met uitzicht op de Ortler-Gruppe en nationaal park Stelvio. De pas Stelvio is afgesloten, er ligt nog teveel sneeuw.

Tijdens en stop zit ik bij een koppel van mijn leeftijd aan een tafel. Ik vermoed, het feit dat ik vrouw en en alleen met volledige bepakking fiets, mensen me makkelijk aanspreken. Zij waren zeer spraakzaam. Beiden gepensioneerd, hij woont hier in de buurt en zij in München en ze zijn al 9 jr een stel. Maar beiden hebben geen behoefte om er één huishouden van te maken. ‘Desch isch nu guad so’ ;-)

Ik fiets nog goed een uur verder en ben dan bij het hotel, iets van de route af. Het is hier belachelijk duur en daarom heb ik buiten de route wat gezocht. De regen kwam pas later.

Voor morgen heb ik in Sankt Valentin auf der Heide iets geboekt. Morgen is flink klimmen op de Reschenpas en aangezien vroeg regen is voorspeld, houd ik de dagafstand <50km. Klimmen in volledig regenpak is afzien. En net als in dit andere kleine dorpje is een wandeling maken geen straf.

Voor het avondeten ben ik nog omhoog naar het kleine bergkerkje gelopen. Daar heb ik 2 kaarsjes aangestoken, eentje voor Fred en eentje voor Zoraya. Zij mocht vandaag na een zeer lang traject dmv euthanasie gaan. In het kleine, selecte X-bubbel-gezelschap hebben we met z’n alleen om 13 uur aan haar en haar partner gedacht. Zij en haar partner zijn in maart bij mij op bezoek geweest. Zij waren benieuwd hoe ik het traject met Fred heb ervaren.

Vandaag heb ik de 500 km gepasseerd en zit te overdenken om de route aan te passen, zodat ik langer in de bergen kan blijven.

Het eten vanavond (halfpension 5 gangen) was zeer smakelijk. Ik heb 4 1/4 gangen op gekregen. Iemand met flinke trek had er niet genoeg gehad. Maar er was een zeer uitgebreide saladebar.

Bedankt voor alle leuke reacties en aanmoedigingen,

Welterusten

• 22 Mei 2024 - 22:23

Gerrie:

Hoi Renate, wat fijn dat je vandaag weer een mooie fietsdag zonder regen hebt gehad. Alweer 500 km op de teller, toppertje ben je!! Dat mensen je makkelijk aanspreken vind ik niet zo raar. Je hebt een fijne en open uitstraling, dat helpt mensen over een drempel. Leuk om zo allerlei mensen te ontmoeten en verhalen te horen. Als het lukt zou ik lekker nog een tijdje in de bergen blijven, dat is waar je hart ligt. Een saai en vlak stuk in Duitsland kan je daarvoor in de plaats met de trein doen. Niemand verplicht je tot huis te fietsen toch, lekker eigen baas over je reis en tijd. Dat is ook het fijne dat nergens de auto op je staat te wachten…..Succes op de Reschenpas morgen!! Hopelijk hou je het droog. X

• 22 Mei 2024 - 22:58

Abel:

Hoi Renate, Mooi dat je een fijne fietsdag hebt gehad. Je bent misschien niet lang neer in Italië, maar ik ben eigenlijk benieuwd waarom je in Italië bijna nergens op de daken van de huizen zonnepanelen ziet. Misschien speelt dat niet bij de gewone mensen, en wordt het ook niet gepromoot. Trouwens in Spanje en Frankrijk zie je het ook niet, terwijl in die landen toch veel vaker en langer de zon schijnt. Bij de tv uitzendingen van de wielerronden in die landen krijg je daar een heel goed beeld van

Groetjes Abel

• 22 Mei 2024 - 23:05

Dorien.:

Welterusten en morgen weer eenmooie dag en veel (fiets)plezier!

• 23 Mei 2024 - 07:31

Renate:

Hoi Abel, dat klopt. Ik zie hier weinig zonnepanelen. Nu kom ik nauwelijks bij ‘nieuwbouw’. En zie ik nieuwere huizen dan zijn er ook zonnepanelen. Wellicht zijn ook hier regels dat er ivm monumenten geen panelen mogen. Wel zie ik ‘Wasserkraftwerke’ filmpje probeer ik nog te uploaden. En wellichthebben ze ook hier, net als in Oostenrijk, Fernwärme. https://stromliste.at/nuetzliche-infos/heizen/fernwaerme

• 23 Mei 2024 - 07:55

Femmy:

Hoi Renanate, wat een fijne en mooie fietsdag was het . Je hebt er weer een paar vrienden bij!. Mensen spreken jou makkelijk aan,maar omgekeerd doe jij dat zeker ook. Als ik jou was zou ik je verblijf in de bergen maar wat rekken en volop van de prachtige uitzichten en natuur genieten! Succes en veel fietsplezier. Liefs

Verslag uit: Italië, Morter

Het is weer tijd voor een fietsreis

Ik heb zin om weer met de fiets op pad te gaan. Waar? Niet te ver weg en toch wel ergens in de bergen. Fred en ik hebben heel wat routes daar gefietst en zelf heb ik er ook al drie gereden.
Ergens las ik iets over de Via Claudia Augusta ( https://www.velontour.info/nl/fietsroutes/via-claudia-augusta/ ) Diverse etappes ken ik, echter in de noord- zuid-versie. Maar ik kies ervoor om zuid-noord te fietsen, omdat het nog vroeg in het seizoen is.

De fiets is door Camino transport opgehaald en wordt in Venetië in hotel ‘Venice Resort Airport Hotel’ gestald. Op 12 mei vlieg ik naar Venetië en start dan 13 mei met fietsen. Ik ging ervan uit dat de accu lader in de ruimbagage mocht. Ik was vroeg wakker en overdacht van alles en nog wat. De accu? ff googlen en bellen nee, mag niet in de ruimbagage, controle op Schiphol bekijkt het en dan is het ja of nee. Dus toch op de fiets vastbinden. Wilde zo min mogelijk op de fiets doen, want wat als het ‚verdwijnt‘?
Venetië zelf laat ik voor dat wat het is, de stad is overlopen met toeristen. Het eerste doel is Treviso treinstation. Daar pak ik de trein naar Villach. Dit is een deel van de Alpe-Adriaweg én door dat dal ben ik nog niet gefietst!
In Susegana pak ik de Via Claudia Augusta op.
Het einde is Donauwörth, maar dat zijn relatief weinig fiets km voor zo’n actie van fiets vervoeren en zelf vliegen. (Info: een e-bike mag niet in het vliegtuig). Dus heb ik zelf de tocht vanaf Donauwörth naar Winschoten op Komoot uitgezet.
De route heb ik indicatief in etappes gepland en trek er uiteindelijk 4-5 weken er voor uit.
Groet Renate