Terug bij het begin - Reisverslag uit Oberaudorf, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu Terug bij het begin - Reisverslag uit Oberaudorf, Duitsland van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Terug bij het begin

Blijf op de hoogte en volg Renate

13 September 2018 | Duitsland, Oberaudorf

Bruch a.d. Grossglocknerstrasse 12.09 73 km/2250hoogtemeters

Om 7.15 gaat de wekker. De gordijnen open en blik op de kerktoren en op de blauwe hemel. Na het ontbijt vertrekken wij eerst relatief vlak tot Fusch a.d. Grossglocknerstr. We zijn verbaasd over de vele pensions aan deze weg. De drukte op de weg valt mee, het is wisselend. Na een halfuur beginnen we toch zwaarder te trappen, dus regelmatig op de tour. En weer later beginnen de ‘Kurven’, netjes genummerd. Na 19 km hoogte besluiten we bij te laden en koffie te drinken. Het is inmiddels regelmatig 10 % klimmen. Bij 26 km houden we lunchpauze en maken gebruik van een laadstation. Nog 3 km te gaan en we zitten op 2580m. Ook hier laden we de accu’s, omdat we er nog niet zijn. We genieten van het 360 panorama met vergezichten. Je kunt het niet beter treffen. Gelukkig staan er tafels, waarop je kunt lezen welke berg je ziet. Bij restaurant eet ik een Kaiserschmarr’n,lekker. Dit gaat er goed in na 1825 m klimmen.

De ‘Maut’ voor de Grossglockner Hochalpenstrasse is €36 per auto. Fietsers en wandelaars zijn vrij. Alle musea en tentoonstellingen die bij stops zijn, zijn gratis. Het geheel is een dagje uit en een belevenis/vermaak.

We dalen af tot 2262m naar een meertje om vervolgens te klimmen naar de Hochtortunnel 2504m en op 40 km. Daar hebben we uitzicht op de zuidkant, het skigebied van Heiligenblut. We besluiten om niet verder te fietsen, het is inmiddels bijna 16 uur. Dus retour naar 2262m en omhoog naar 2450m een mooi uitzichtpunt waar we ons warm aankleden voor de afdaling. We stoppen regelmatig om nog eens rond te kijken. We rijden nu in tegengestelde richting en het licht is anders dan vanmorgen. Voor de afdaling heb ik mijn stuurtasje op de bagagedrager gedaan. Verder heb ik niets aan de fiets. En nu rijdt die best rustig naar beneden. Ik laat de snelheid tot 60 km/h oplopen en het rijgedrag is okay.

Tegen halfzes zijn we terug in Bruck. Een prachtige dag, we hebben beiden genoten.

Oberaudorf 13.09.2018 108 km

Vanmorgen met prachtig weer vertrokken. Morgen is nu echt regen voorspeld. We spreken af, dat we vandaag zo ver als haalbaar fietsen om morgen zo min mogelijk in de regen te fietsen. We pakken het fietspad naar Zell am See. Daar heerst nog gezellige drukte. Daarna fietsen we tot Saalfelden am Steineren Meer. Dit dal is bekend bij vele Nederlandse wintersportliefhebbers. Leogang, Hochfilzen, Fieberbrunn, St. Johan in Tirol, Ellmau en Söll, een leuke fietsroute met flinke hellingen voert ons door het brede dal. We drinken koffie en laden bij, het was veel op en af. Het is nog een zonnige dag, maar we zien hoe de wolken uit het westen grijs worden en bijeen drijven. Waarom nu stoppen, morgen 30-40 km nog tot Oberaudorf fietsen en daar in de regen wachten op zaterdagochtend? We zijn het eens, doorfietsen. Bij Söll pakken we de 173 en fietsen deels op een fietspad en deels op de weg naar Kufstein. Nu zijn het nog kleine 10 km langs de Inn, over een brug naar Oberaudorf. De auto staat er nog. We checken in bij het hotel, zetten de fietsen op de auto, douchen en gaan eten. Morgen redelijk op tijd in de auto en weer naar huis. We hebben 18 fietsdagen gehad, waarvan twee ‘rustdagen’ bij het Gardameer. De teller geeft 1360 km aan, incl. alle lusjes en rondjes door plaatsen.

Ik kijk terug op een zeer geslaagde Alpentocht, waar we meer gefietst hebben, dan gepland. Dit rondje beveel ik voor de berg-liefhebber aan. Een kanttekening: met E-bike, anders is het niet meer leuk en een marteling. Zelfs met de E-bike is het stevig meetrappen. Fred had na gisteren last van zijn been en zou de vakantie nu er niet op zitten, dan was het tijd voor rustdagen.

Welterusten en tot een volgende keer

Fred en Renate

• 14 September 2018 - 15:41

Henk De Kruijf:

Wederom mooie foto's, het is ook een fotogenieke omgeving. Nee ik denk ook dat het met onze toerfietsen niet te doen is en onbereikbaar voor de niet E-biker. Goede reis naar huis.
    Groet Henk en Yvonne

Verslag uit: Duitsland, Oberaudorf

Rondje Alpen

De fietstocht in mei werd overschaduwd door het mindere weer, dat ons tot thuis toe achtervolgde. Dit heeft mij laten inzien, dat ‘geen mooi weer’ de pret voor mij flink drukt. Geen enkele keer buiten op een terrasje gegeten of ‘s avonds nog een wandeling gemaakt en nog buiten wat gedronken. Fred kon het wat positiever bekijken: wat hebben we alle andere jaren geluk met het weer gehad! De Koga e worldtravellers, die zijn er nog steeds. Deze zijn bij Koga geweest. Het testcentrum beweert dat alles binnen de norm is. Onze dealer en zijn monteurs zijn er ook van overtuigd, dat er wel degelijk iets aan de hand is. Een slappe voorvork. Helaas is er nog geen enkele oplossing in zicht en wij hebben er geen vertrouwen meer in onze dealer. We hebben hem meegedeeld, dat wij na terugkomst van deze fietstocht deze fietsen bij hem inleveren en het aankoopbedrag op onze rekening verwachten. Het liefste hadden wij dat reeds op 7 augustus gedaan, nadat hij weer een afspraak niet nakwam, maar dan zouden wij nu niet kunnen vertrekken. Zo snel hebben we geen twee andere fietsen en dat zou betekenen dat we ons alpenavontuur op onze buik zouden kunnen schrijven! Plan: we rijden met auto én fietsen naar Zuid-Duitsland, laten de auto daar bij het hotel staan en fietsen richting Salzburg, Millstätter See, Treviso, Verona, Trento, Dolomiten, Brunico, Kitzbühl en terug naar de auto. Tot vertrek is het nog hard werken in de tuin, die al in herfststemming verkeert, een dagje oppassen, pakken en weg. Op naar de Alpen, mooi in de winter én zomer!

Tot dan Groet Fred & Renate