Eerste dagen - Reisverslag uit Chiusaforte, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Chiusaforte, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Renate

30 Augustus 2018 | Italië, Chiusaforte

Oberaudorf, zo 26.08.2018 945km

Zondagochtend zaten wij op tijd in de auto en rijden eerst naar Diez. We bezoeken het kerkhof waar mijn ouders liggen.

Het is zeer druk op de weg en wat zijn er veel wegopbrekingen. Het blijft druk op de Autobahn, in beide richtingen staan regelmatig flinke files. We rijden tot Oberaudorf, waar we een kamer hebben besproken en waar de auto blijft staan. Onderweg hebben we al mooi zicht op de bergen. In Oberaudorf zien we de Wilde Kaiser waar een verse laag sneeuw op ligt, die afgelopen nacht is gevallen.

Siegsdorf, ma 27.08 81 km

Vanmorgen is het strak blauw en 8 graden. Ik besluit toch met de lange broek en sportschoenen te fietsen. We volgen de Inn richting Raubling, steken daar de Inn over en volgen de Köningssee-route. Het wordt warmer en het is een mooie omgeving om te fietsen. De eco-stand laat het glooiende van de weg verdwijnen. Na Grassau loopt het fietspad door de weilanden of “Auen” zoals men hier zegt. Dit is Bayern uit de reisboeken. In Siegsdorf slapen wij bei Hotel Edelweiss. Onze kamer heeft een fantastisch uitzicht op de verre witte toppen. Ook slaap je hoofdzakelijk in die kamer, toch is zo’n uitzicht mooi. Zeker morgen ochtend.

Salzburg, di 28.08 42 km

Vandaag fietsen we al redelijk op en af tot Salzburg. Soms langs een drukke weg en soms over het platte land. Om 12 uur zijn we al bij het geboekte hotel. Voor het hotel wordt de asfaltlaag van de straat gevreesd. De mannen beginnen ‘s morgens tegen 7 uur. Daarna is het gedaan met slapen. Vanaf het hotel is het 20 minuten lopen tot de Mozartplatz. We bekijken een aantal bezienswaardigheden. Het decor is ‘märchenhaft’. Zonder veel moeite zien we de familie Trapp door de straten omhoog naar de ‘Hohensalzburg’ lopen. Salzburg ligt aan de rivier Salzach. En dan die Burg boven op de berg legt volgens mij de verbinding van Salz en burg. De Salzburger Festspiele zijn net afgelopen. Vanavond wordt er op een grootbeeldscherm een opera afgespeeld. Dit is wel een mooi spektakel, wat we al eerder een keer in Wenen hebben gezien.

We eten vroeg en gaan terug naar het hotel. Het is erg warm op de kamer. We hebben de laatste kamer op een gang. Het raam van de gang open en onze deur en slaapkamerraam open, brengt war verkoeling. Uiteraard halen we de dekbedden ‘weer’ uit de dekbedhoes, zo nu moet het lukken. Zijn moe, morgen weer vroeg op.

Bad Hofgastein woe 29.06 97km

Het ontbijt in Oostenrijk is goed, heerlijke bakkersbroodjes, veel voor op brood, yoghurt, fruit, müsli, noten...een goede start.

We fietsen via de Tauern Radweg Salzburg uit en volgen een tijd de Salzach. Het weer is mooi, warm genoeg om in zomers outfit te fietsen. Soms fietsen we op of naast de grote weg, soms over de landerijen. Het wordt al snel bergig. Dus niet vals plat, glooiend, heuvelachtig, heuvelig of bergachtig, nee bergig. Maar dat woord is onnederlands. Het is Duits en helemaal van hier. ‘Dei Stroassen sein bergig!’ En heel mooi. Een Oostenrijker automobilist toetert en schelt omdat we nog over de ‘Teilabsperrung’ fietsen. Sorry, die stoplichten zijn op auto’s afgesteld en dat tempo halen wij niet! En er was genoeg ruimte op die halve weg voor de nieuwe SUV en ons. En als we hem dan horen schelden, hadden we graag net een paar tellen eerder die fietstassen langs zijn auto willen schuren. De gedachte aan dat pleziertje laat zijn scheldpartij vervagen.

Even later houden we lunchpauze bij een restaurant, dat voor de medewerkers van ‘Eisenbauwerk’ de middagshap verzorgt. Bij het opruimen zie ik een fietsacculaadstation. Für unsere liebe Fahrradgäste. We moeten zeker bijladen om Bad Hofgastein te halen. Er liggen nog ruim 300 netto hoogtemeters tussen ons. Hoe dat gaat zien we 20 km later. In Veith stoppen we voor koofie, Apfelstrudel en laden. Kennelijk zitten we aan de route naar het ziekenhuis. Een gipsarm, neksteun, correctietape over de neus en flinke schrammen op de knie passeert ons. We gissen wat er gebeurd is. Even later komen 2 gipsarmen en hechtingen in het gezicht langs.

We fietsen Veith uit en gaan links de bergen in. 7,8,9,10% hoppa de turbo aan. En zo fietsen we een half uur later ruim 300 hoogtemeters hoger langs de berg (links) en rechts waanzinnige panorama’s. Op en af, heuvelig. Geweldig fietspad tot in Bad Hofgastein. Hotel hadden we al geboekt, omdat de centraal gelegen hotels nogal prijzig waren. ‘s Avonds heerlijk gegeten bij ‘Kraut und Rüben’. Erg lekker vegetarisch restaurant. Helaas zijn de Pfifferlinge (Cantharellen) op. De zomer was te warm en daardoor maar een kort plukseizoen.

30.08 donderdag Chiusaforte / Raccolana 84 km

Gisterenavond zagen we op weer en radar de buien al hangen. Plan was om vandaag naar Millstadt te fietsen en daar 2 nachten te blijven. Maar er komt een gigantische bak regen aan en het hotel vertelt dat er veel gasten al weggaan, omdat het t/m weekend slecht blijft.

We staan vanmorgen op en besluiten met de trein tot Villach te gaan. De trein moeten we toch een stukje nemen vanwege de Tauerntunnel. In Villach stappen we dan op de fiets en hervatten de route. Volgens de voorspelling zullen we dan net ten zuiden van het regengebied blijven. De temperatuur is sowieso hoger en zal bij 25 gr liggen.

Even na halftien vertrekt een trein vanaf Bad Gastein naar Villach. Op station kopen we twee kaartjes bij een automaat en sjouwen de fietsen omlaag en omhoog naar het andere perron. Daar zie ik op een aanplakbord, dat je fietsen online moet aanmelden en betalen. De trein komt al binnen en we stappen in de een na laatste wagon. Fietsen passen net in het ‘halletje’. Nou, dat kan nooit de bedoeling zijn. Alle andere wagons hadden geen fietsembleem aan de deur, hier stond een kinderwagen op de deur. Ik loop tot het laatste gedeelte en ja, daar staan 3 fietsen. Ik wilde net de fietstassen er naar toe brengen en de conductrice komt eraan. Veel Oostenrijks voor: zijn de fietsen aangemeld, weet niet of er plek is, trein zit vol, ik zal kijken. Even later komt ze terug, we hebben geluk, er zijn 2 plaatsen vrij. Bij het volgende station eruit en achter erin. Ik vraag nog of we ze ook door de wagon mogen schuiven, dat gaat lukken. Ze twijfelt en dan zeer vastberaden Neen.

We kletsen nog een tijd met haar en ik vraag haar na het Murmeltieröl. Wordt gemaakt van het marmottenvet van de marmot. Het olie wordt in Oostenrijk veel aangeboden in drogisterijen, reform-en natuurwinkels. Officieel wordt er jaarlijks toestemming gegeven om een aantal te schieten voor de productie van Murmeltieröl. En de ‘betere’ producenten zeggen alleen gewonnen vet van off. geschoten dieren te verwerken...Es war einmal eine liebe Murmeltierfamilie, leider hatte sie Pech, sie standen auf der Abschussliste...

In Villach is het zonnig en warm. We nemen koffie en gebak en pakken de Drauroute op. Wederom een prachtig pad langs de Drau, bossen en over weilanden. Bij de lunch bekijk ik de kaart en heb een idee. Als we in Tarviso zijn laden we de accu’s bij en pakken een variant-route.

Tijdens de koffie zet Fred deze in de Garmin en een half uur later starten wij. We rijden niet zoals gepland horizontaal naar westen, maar richting Kroatië. In Traviso pakken wij de afslag Kroatië/Sella Nevea. De weg is verboden voor Caravans en leidt door een smal vallei omhoog naar Sella Nova. Fred is zeer bezorgd over de hoeveelheid stroom in de accu en houdt mij op de hoogte van de snelle terugloop van de nog beschikbare km’s. Ik deel de bezorgdheid niet en ben ervan overtuigd dat het goed komt. Gelukkig halen we het hoogste punt zonder in problemen te komen. En beginnen aan een geweldige afdaling in een nauwe kloof. Even na Selle Nevea zien we links een gondel omhoog gaan en een typisch skistation liggen. Later zoeken we het op. Er wordt een verbinding gemaakt met een skigebied in Kroatië. Het hele gebied is ruig en mooi. We fietsen naar beneden met scherpe bochten, door tunnels, langs een kraakhelder rivier. Opeens zie ik een ree aan de overkant grazen. Opeens spettert het en even later schuilen wij. Toch nog een uitloper te pakken gehad.

In Raccolana zoeken we ons b&b. Niemand doet open, dus we bellen met de eigenaresse. Ik kom eraan. We zitten in een huis met 3 slaapkamers alleen. Als we morgen vertrekken, de sleutel op tafel leggen en de deur dichttrekken.

‘s Avonds eten wij in het enige restaurant in Chiusaforte, een pizzeria. Eerlijk een mooi dorpscafé, zit bijna vol en heeft super pizza’s.

• 31 Augustus 2018 - 20:40

Gerrie Vermeer:

Hoi Renate en Fred,
    Wat heb je alles weer leuk beschreven, en wat boffen jullie nu eindelijk met het weer.
    Ik lees geen instabieliteits perikelen meer, zijn jullie beter gewend aan de fietsen, of is het zo van laat het maar, er is nu toch niets aan te doen.
    Maar mooie kilometers maken jullie in iedergeval.
    Hopelijk blijft het weer goed meedoen.
    Wij gaan morgen ri Como meer, tot donderdag lijkt het daar oké.
    We zullen ook gelijk kijken of we daar inkopen kunnen doen voor jullie.......
    Veel fietsplezier!!!
    Groet, Gerrie.

Verslag uit: Italië, Chiusaforte

Rondje Alpen

De fietstocht in mei werd overschaduwd door het mindere weer, dat ons tot thuis toe achtervolgde. Dit heeft mij laten inzien, dat ‘geen mooi weer’ de pret voor mij flink drukt. Geen enkele keer buiten op een terrasje gegeten of ‘s avonds nog een wandeling gemaakt en nog buiten wat gedronken. Fred kon het wat positiever bekijken: wat hebben we alle andere jaren geluk met het weer gehad! De Koga e worldtravellers, die zijn er nog steeds. Deze zijn bij Koga geweest. Het testcentrum beweert dat alles binnen de norm is. Onze dealer en zijn monteurs zijn er ook van overtuigd, dat er wel degelijk iets aan de hand is. Een slappe voorvork. Helaas is er nog geen enkele oplossing in zicht en wij hebben er geen vertrouwen meer in onze dealer. We hebben hem meegedeeld, dat wij na terugkomst van deze fietstocht deze fietsen bij hem inleveren en het aankoopbedrag op onze rekening verwachten. Het liefste hadden wij dat reeds op 7 augustus gedaan, nadat hij weer een afspraak niet nakwam, maar dan zouden wij nu niet kunnen vertrekken. Zo snel hebben we geen twee andere fietsen en dat zou betekenen dat we ons alpenavontuur op onze buik zouden kunnen schrijven! Plan: we rijden met auto én fietsen naar Zuid-Duitsland, laten de auto daar bij het hotel staan en fietsen richting Salzburg, Millstätter See, Treviso, Verona, Trento, Dolomiten, Brunico, Kitzbühl en terug naar de auto. Tot vertrek is het nog hard werken in de tuin, die al in herfststemming verkeert, een dagje oppassen, pakken en weg. Op naar de Alpen, mooi in de winter én zomer!

Tot dan Groet Fred & Renate