deel V fietsvakantie in Italie - Reisverslag uit Rome, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu deel V fietsvakantie in Italie - Reisverslag uit Rome, Italië van Renate Jong - WaarBenJij.nu

deel V fietsvakantie in Italie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate

29 Mei 2010 | Italië, Rome

Wij zijn aan de vooravond niet meer de katakomben in. Gewoon moe. De volgende dag met de trein tot Sorento gereden en dan met de lokale bus tot Amalfi. De bus zat overvol met toeristen, alle plaatsen bezet en nog dik 15 mensen staand! Een een chauffeur die er een rally van maakte. Om half een bereikten we Amalfi en we waren echt misselijk van de rit en hadden wel een half uur nodig om bij te komen. Het is een mooi plaatsje met een prachtige kathedraal. Omdat het zo druk was met reizigers op die lokale bus, zijn we al om half vijf ingestapt. Tussentijds hebben we geen andere plaatsjes bezichtigd, omdat mensen die onderweg stonden niet eens meer in de bus konden. De kust is heel mooi, en er wordt niet voor niets zo veel erover geschreven. Om half acht bereikten we weer Napoli Centraal. Als je zoiets overweegt, ga dan nog eerder op pad, tegen half negen al weg uit Napoli en blijf langer in Amalfi. Wat wel lastig is, dat de laatste trein al om 22 uur gaat.
Het zelfde geldt voor de metro in de stad zelf, dan rijden alleen nog de bussen. Die je soms wel herkent en weet waar ze naar toe rijden en ook soms niet.
's Avonds zijn we dan toch nog eens de stad in om te eten. Centro Storico is voor vertier de aangewezen plek.
De volgende ochtend fietsten we naar het vliegveld, weer veel te vroeg. Maar dat geeft Fred wat rust om op tijd er te zijn. Maar nu waren we een half uur voor openen van de incheckbalie. De vlucht stond nog niet eens op het schema. Even ontstonden twijfels. Fietsen gedemonteerd en reisklaar gemaakt, de fietstassen in de plunjebal gedaan en wachten maar. Op de dames WC hing er nog een prachtige leren damestas. Die heb ik meegenomen en wilde daarmee naar gevonden voorwerpen. Net toen ik de trap wilde oplopen kwam er een jonge vrouw naar beneden gerend; goh "Is this yours?" Een dankgebed en van alles in het italiaans en engels, maar ik weet wel hoe dat voelt als je iets terug ziet wat heel erg belangrijk voor je is.
Toen we in het vliegtuig zaten kregen we te horen dat we nog een half uur moesten wachten voordat we mochten vliegen. In Dusseldorf moesten we wachten op de slurf, die was op dat moment niet beschikbaar. En de bagage en fietsen dat duurde ook ruim 3/4. Maar enfin, dat hoort er nu eenmaal bij, ik herinner me nu geen vlucht in de laatste tijd die wel op tijd vertrok.
groet Fred en Renate

• 22 Maart 2014 - 07:34

Marjo Van Oosten:

Goedemorgen!

op zoek naar fietsroutes in Zuid-Italie kom ik op jullie blog terecht. Leuk om te lezen en mooie foto's!
    wij vliegen 23 mei naar Napoli en fietsen langs de kust met hier en daar een uitstapje het binnenland in , naar Sicilie. 16 juni vliegen we vanaf Catania weer terug.
    We nemen ook onze eigen fietsen mee en ook de kampeerspullen. (Ik zag wel erg leuke overnachtingsmogelijkheden op jullie blog!)
    We hebben geen vaste route en ik vrees nog wel voor heel veel druk verkeer op de weg...
    hebbenjullie op de kaart gereden of nog wel een vaste route gefietst?
    Ik zou graag tips horen als jullie ons kunnen adviseren!

de afgelopen jaren hebben we enorm genoten van fietsreizen op Corsica, Sardinie, in Spanje en verheugen ons weer om dit keer het zuiden van Italië te verkennen!

veel fietsplezier nog, hebben jullie al weer nieuwe plannen?

groeten van Rik & Marjo uit Noordwijk

www.rikvanderwerf.nl

• 23 Maart 2014 - 15:10

Fred De Jong:

Beste Rik en Marjo,

Leuk dat jullie ons blog gevonden hebben. Dit blog wordt vnl gemaakt door mijn vrouw Renate. De tocht van Rome naar Sicilie heb ik zelf uitgezet op mijn garmin met basecamp. Kun je de rustige weggetjes mooi uitzoeken. Onderweg wijk je meestal toch af van de geplande route. Zo hebben wij een uitstapje gemaakt naar Ischia en Capri voor de kust bij Napels. Vanuit Pouzzolli met de boot naar Ischia en daarna met de boot naar Capri en toen naar Sorrento. Ischia is erg mooi en goed om een rondje op het eiland te fietsen. Capri is erg toeristisch en hebben daar in Ancapri geslapen. Van Sorrento naar de Amalfie kust was even pittig maar je krijgt iets schitterends voor de terug. De Amalfi kust. Wij zijn veder helemaal langs de kust gefietst. Drukte valt erg mee en het klimmen ook. Langs de gehele kust loopt een trein en de fiets gaat heel makkelij mee in de regionale treinen. Dus bij te hoge heuvels even een klein stukje met de trein. Het is een prachtige route. Op het vliegveld van Catania doen wat moeilijk met fietsen. Het voorwiel moet eruit. Waarom is niet duidelijk maar ze willen het en anders gaat de fiets niet mee. Wil je nog meer info dan mag je mij altijd bellen. 06-44384678. Heel veel plezier en misschien spreken we elkaar nog. Ps : toevallig. Wij zijn ook in Casta Rica geweest en gaan in mei naar Sardinie. Groet Fred