Big Apple - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Renate Jong - WaarBenJij.nu Big Apple - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Big Apple

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Renate

12 Oktober 2008 | Verenigde Staten, New York

Beste mensen,
afgelopen donderdag zijn wij nu samen met Janneke naar New York gevlogen. Karlijn zou eerst ook mee, maar zij kon uiteindelijk de lessen op de universiteit niet missen.
We hadden wat vertraging, de piloten hebben het onweer afgewacht. Vlucht was prima, het stukje over Groenland was zeer indrukwekkend. Tegen 16 uur zijn we op JFK geland. We hebben direct een weekkaart voor de metro gekocht en zijn dan ook met de metro naar ons hostel. Crown Brownstone in Brooklyn. We hadden een private suite met eigen badkamer en keuken geboekt. Helaas hebben de mensen het pc programma veranderd en ons op een dorm geplaatst. Daar viel ook met bookingsbewijs niets meer aan te doen. Janneke heeft heel helder geregeld dat het vierde vrije bed beslist geen issue is of er niet nog iemand erin komt. Nee dus!
Vrijdag hebben we een wandeling door Brooklyn gemaakt, over de Brooklyn bridge naar de haven van Manhattan, dan met de metro tichtinge Empire State Building. Boven hebben we de zonsondergang afgewacht, wat een uitzicht!. 's Avonds terug met de metro naar ons hostel. De mensen zijn hier bijzonder hulpvaardig, je staat met je metrokaart te worstelen van hoe en waar ga ik heen en al snel hoor je: are you lost? Ons hostel; dat heb ik via hostelbookers geboekt en het had een zeer hoge rating. Het is ook schoon, netjes en rustig. De buurt doet anders vermoeden. Voor elf uur 's avonds binnen is veilig. Als Nyers ons vragen waar we wonen dan zijn deze echt onder de indruk. De Brown heights liggen hier 2 bloks verder op en zijn berucht. Nou daar stond niks over op de website... Dus we zorgen er voor dat we netjes voor elfen binnen zijn.
Zaterdagg hadden we onze bikethebigapple tour. Geweldige tocht! Pat en Welsh waren onze gides en we hebben veel lol gehad. Wederom door Brooklyn, kleine wijkjes, over de B. bridge langs het water, richting Manhattan, Wallstreet, Broadqway, Avenue's... in de spits tussen de cab's tussen de wolkenkrabbers, helemaal te gek. we hebben super weer hier, volop zon en 20 graden!Na de fietstocht zijn we nog richting Times Square gelopen. Nou het is gewoon licht in het donker. Dat komt het regenwoud niet ten goede... Erg druk. Van de gidsen hebben we nog een adres van een kerk in Brooklyn gekregen, waar we zondags een kerkdienst konden volgen.
Na het eten weer terug naar ons hostel. De volgende morgen zijn we om half tien op pad richting kerk. Onderweg heeft Janneke aan een mevrouw de weg gevraagd. We kwamen in gesprek... een zeer zieke mevrouw (kanker) kon hier niet naar de kerk omdat ze lesbisch is en niet geaccepteerd werd. Dus zij moest voor de kerk ergens in Uppereast (of west) naar een kerkdienst voor lesbiennes! Hoe is het mogelijk. Maar goed die mevrouw wist dus een mooiere kerk met gospelzang. Ze liep een klein half uur met ons mee richting kerk, vertelde veel over deze buurt, waar geschoten werd, verkracht... Niet dat soort informatie waar wij behoefte aan hadden. Deze kerkdienst begon pas tegen elf uur, dus hebben wij nog in een common coffeeshop gewacht. Zij wilde alleen maar een flesje water en wilde ons graag alleen laten. Zij liep het hele eind weer terug.
De kerk liep langzaam halfvol. Sommige kwamen later, een kwartier, een half uur. De dames zagen er prachtig uit in hun zondaagse kleren. Mooie hoedjes op. Het was een Afrikan zionist christen en nog wat church. Ik twijfelde of ik foto's kon maken dus vroeg ikhet even aan iemand. Op dat moment komt de 'minister' van de kerk zich voorstellen en geeft mij een hand en welcome enjoy our church.
De dienst begon met mooie zang (Oh Du schoner Gotterfunken...in het Engels) Een orgel, een trompet en een drumstel plus een tiental zangers. De minister, een grote man kon ook bijzonder stevig mee zingen. Tussen de zang door vertelde hij het een en ander, dat werd begeleid door muziek. Leek bijna op rappen. Na dik 1,5 uur kwamen we bij het punt van vistors. Blijkbaar een vast onderdeel van de kerkdienst. Hij vroeg dus of er gasten waren. ??? Met z'n drieen waren we de enige blanken in de kerk. Gelukkig stond een andere man eerst op en vertelde wie hij was, waar hij vandaan kwam en van welke kerk hij was. Nou wij stonden ook al klaar, gelukig deed Janneke het woord; wir sind familie de Jong uit Holland, hebben vanmorgen iemand op straat ontmoet, deze dame heeft ons deze kerk aan bevolen. De mooie hoofden draaiden om, brede glimlachen en een God bless you kwam ons te gemoet. Maar dat was nog niet genoeg, men stond op, gaf ons een hand, wenste ons geluk en er werd zelfs (soms) gezoend. Nou we hadden verwachtingen van deze kerkdienst, maar dat???
de kerkdienst duurde 3 uur en Janneke kon de preek goed volgen en vertaalde me later het een en ander. Het gin om: who are your dad?
De minister ging echt helemaal uit zijn dak, zweepte de mensen op, soms stonden ze te zwaaien met hun armen en gingen al swingen.Ze waren het helemaal met hem eens.Nou aan het einde hebben we ons nog bedankt, en je raadt het al, you are welcome, god bless you.
Toen gingen we eerst maar wat eten in een jamaicaans tentje en dan naar de Manhattan. we zijn met de ferrie even op en neer naar New State Island. Die ferrie vaart voor het vrijheidsbeeld langs. We hadden een prachtig uitzicht op de skyline en op Brooklyn.
weer met de metro verder naar de Eastside. Daar hebben we beiden nog een paar geweldige All Stars gescoord. 'sAvonds heerlijk gegeten bij Corner, een vegetarisch restaurantje en net voor elf uur weer in het hostel.
Het riezenmet de metro levert steeds veel plezier en taferelen op. Het is hier mooi. Morgen gaan we weer een wijkenwandeling maken. Dat bevalt ons toch het beste, we hebben een of twee dingen op het oog en de rest gebeurt gewoon.
De was is nu vast wel klaar enhet is ook bedtime voor mij,

liefs vanuit Brooklyn Janneke, Fred en Renate

• 13 Oktober 2008 - 17:11

Patrice:

Hi guys,
    Als je toch gezellie uit wilt gaat de Blue Noot in de Village is geweldig daar zijn ook kleine baretjes waar stand comedians of andere muziek wordt gespeld SUPER GREAT!! neem straks een taxi terug met 3 man is het super goedkoop en hoeven jullie niet persé voor 11en binnen (ivm gevaar), toch bijzonder om even de uitgaan leven van de City meemaken?
    het is alleen maar een tip hoor!
    big kisses