Op weg naar Victoria Falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Renate Jong - WaarBenJij.nu Op weg naar Victoria Falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Op weg naar Victoria Falls

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

23 April 2015 | Zimbabwe, Victoria Falls

Vertrek,
Alles is ingepakt en staat klaar; 2 fietsdozen, 2 rolkoffers, 2 rugzakken. Ik pas niet meer in de auto en loop naar station. Fred heeft de bagage bij mij op station Winschoten achtergelaten, rijdt naar huis en komt lopend naar station. Met de trein naar CS Groningen, kaartjes worden gecontroleerd. 'Zitten daar. Fietsen in?' vraagt de conducteur hoofdwijzend naar onze dozen. 'Ja' en hij 'knipt' onze fietskaartjes à € 6.
In Groningen hebben we een ruime overstaptijd, het rolplankje van Fred doet uitstekend dienst en we stappen relaxt in de trein naar Schiphol in. Nog even 2 heerlijke capps van Julias; wellicht de laatste echte bekertjes italiaanse caffeïne.
Ook hier controleert de conducteur de vervoersbewijzen. Die dozen? Fietsen? Hmm, dat kan ik zo niet zien. Het zouden ook grote bagagestukken kunnen zijn. Hij zoekt op zijn computertje naar informatie, wat te doen met ingepakte fietsen, is het te beschouwen als fietsen of als een groot bagagestuk? Als je een hond in een tas meeneemt, dan hoef je er niet voor te betalen, anders wel' 'Beetje lastig, als je een St. Bernard hebt' vertel ik hem. Hij lacht hartelijk, 'ik ga het uitzoeken' en wenst ons een goede reis.
Op Schiphol verliep alles zeer vlot en we waren al om 15 klaar. Karlijn kwam ons nog uitzwaaien. Op Heathrow zijn we overgestapt en verder naar Johannesburg. Het vliegtuig was bij lange na niet vol, dus het was ruim zitten. British Airways is prima vliegen en comfortabel.
In Johannesburg een goede stapover gehad en in Victoria Falls geland. Bij het uitstappen voelen we al de brandende zonnestralen.
Alles is goed overgekomen. Echter een koppel vlog met SA en ze zijn een koffer kwijt, het ander koppel dat met SA vloog mist een aantal spullen uit hun tas. Wij waren gewaarschuwd en hebben daarom steeds voor BA gekozen.
De groep is zeer gevariëerd, op één ( Simone 21 jr) na, allen ervaren fietsers. Morgen vertrekken we fietsend naat Botswana. In groepjes, want er is wildlife. Ik vind dit nog spannend. Vandaag hebben we de Victoria Falls bekeken en op de terugweg liepen er wilde olifanten op straat. De mensen hier waarschuwden de touristen uit te kijken en zij zelf bleven ook op afstand.
De watervallen zijn echt mooi en we regenden nat door opspattend waterdruppels. Nu is het watervolume op zijn max. In sept. / okt. Op zijn minst en dan heb je ook 'vrij' zicht op de watervallen.
Gisteravond hebben we op onze camping gegeten. Fred heeft het krokodillenvlees gehad, lijkt op kip iewat smaakloos. Ik heb het Impalasteak gekozen en waarempel als niet vleesliefhebber zeg ik: erg smakelijk! Heel lekkere iewat zoetige smaak.
Wifi is wel verkrijgbaar, maar erg prijzig. Nu zitten we in het Victoria Falls hotel, fietsen werden voor ons gestald, een oud koloniaals hotel, English style, een biertje te drinken ((Zambezi, lokaal bier). Prachtig uitzicht op de watervallen. Was een tip uit een reisgids en wifi is hier schappelijk geprijsd. Biertje valt echt erin en het wordt zo tijd voor een slaapje

• 23 April 2015 - 19:38

Dorien:

Jullie zijn al prima van start gegaan, zo te lezen!
    Geniet van alles en wij genieten op afstand mee van jullie avonturen!

• 23 April 2015 - 21:27

Carla En Ted:

Hoi Fred en Renate,
    Goed te horen dat jullie en alle spullen in Afrika zijn.
    Wij wensen jullie een fantastische reis. Geniet er van.
    We lezen jullie reisverhaal met veel plezier.
    Ik vond krokodillenvlees wat taai, beetje inktvisachtig.
    Maar dat ligt misschien aan de krokodil, die van ons was uit Australie.
    Groeten Carla en Ted

• 23 April 2015 - 21:28

Carla En Ted:

En kamelenvlees wat niet te eten , vreselijk taai

• 23 April 2015 - 21:37

Jeanet Hettema:

Hoi fred en renate,
    Wat een prachtige reis gaan jullie maken daar, vol spanning en avontuur denk ik.
    Heel erg leuk om de reisverslagen te lezen, ik wens jullie dan ook een geweldige en bijzondere tijd toe.
    Ik heb dan wel geen krokodillenvlees gegeten of kamelenvlees maar wel groenlandse haai geproefd, het was walgelijk!!!

• 23 April 2015 - 22:24

Henry:

Jullie gaan een prachtige reis maken.Deze foto's brengen bij mij weer herinneringen omhoog.Die prachtige Victoria falls.Jammer dat jullie geen tijd hebben op de Zambesie te gaan raften.Dat is prachtig.

• 25 April 2015 - 17:05

Leontine En Jan :

Nou dit is toch heel wat anders dan een dagje Zandvoort !!!
    Prachtig ,op de fiets genieten van wilde olifanten krokodillen vlees eten en dit is nog maar het begin .,begrijp ik .

Geniet van al het moois met dikke zoen van ons

Verslag uit: Zimbabwe, Victoria Falls

Overlanding Zuidelijk Afrika

Nadat in 2013 de KKH fietsreis ivm een terroristische aanslag werd gecanceld, hebben we naar een andere uitdaging gezocht. De Overlanding Zuidelijk Afrika. Deze tocht wordt in april / mei en in september / oktober gereden. Helaas zat afgelopen najaar de reis al vol.
De voorbereidingen zijn nu in volle gang. We hebben een start gemaakt met buiten fietsen. Het weer is er niet echt naar, maar we zullen toch kilometers moeten maken, om na de winter langer dan een uur (spinningles) in het zadel te kunnen zitten.
Half april vliegen we naar Victoria Falls, Zimbabwe en zullen na 31 dagen in Kaapstad aankomen.

Ik ben niet gewend om op een mountainbike (huurfietsen tijdens de reis) te fietsen en daarom nemen we onze eigen fietsen mee. Dat zit in ieder geval comfortabel.
Er rijdt een "truck" mee, waarin alle bagage en tenten worden vervoerd. De stukken die niet te fietsen zijn (wildparken, woestijn) zullen we al rijdend overbruggen. Verder zal regelmatig aan het einde van de dag met de bus gereden worden, omdat de afstanden groot zijn. Van de ruim 6000km fietsen we max. 2500km over gravelwegen en de rest zitten we in de truck.
Geslapen wordt voor 65% in de tent en de andere keren in een hotel.

Aansluitend vliegen we naar Johannesburg en rijden met een huurauto naar het Krugerpark (Timbavati reservaat) en zullen daar enkele dagen verblijven. Op de terugweg naar Johannesburg maken we nog een tussenstop om de Panoramaroute te rijden. En dan is het na ruim 6 weken tijd om weer naar huis te vliegen.